Lege 9
Secţiune dezvoltată cu susţinerea Wolters Kluwer România [www.wolterskluwer.ro]

Normele metodologice de aplicare a Legii parteneriatului public-privat nr. 178/2010

20 decembrie 2010 | Juridice.ro
5.137 citiri
Print Friendly
 
BLACK FRIDAY CURSURI ADMITERE PROFESII JURIDICE

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 833 din data de 13 decembrie  2010 a fost publicata Hotararea Guvernului nr. 1239/2010 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii parteneriatului public-privat nr. 178/2010, precum si pentru aprobarea unor masuri privind reorganizarea Unitatii centrale pentru coordonarea parteneriatului public-privat din cadrul Ministerului Finantelor Public.

Ordinul aproba Normele metodologice de aplicare a Legii parteneriatului public-privat nr. 178/2010.

In scopul aplicarii prevederilor Legii nr. 178/2010, actul normativ prevede ca unitatea centrala pentru coordonarea parteneriatului public-privat din cadrul Ministerului Finantelor Publice se reorganizeaza la nivel de directie generala in subordinea Secretariatului General al Guvernului.

Unitatea centrala pentru coordonarea parteneriatului public-privat (UCCPPP)  asigura indrumarea si monitorizarea partenerilor publici si a investitorilor privati interesati in activitatea de organizare si derulare a unui proiect de parteneriat public-privat.

Normele definesc  parteneriatul public-privat ca un mecanism economic de asociere a 2 parteneri, autoritatea publica si investitorul privat, in vederea realizarii, prin proiectul de parteneriat public-privat, a unui bun public sau a unui serviciu public, asa cum sunt definite de Legea parteneriatului public-privat nr. 178/2010. Parteneriatul public-privat se realizeaza in mod obligatoriu prin intermediul unui subiect de drept distinct – compania de proiect.

Proiectul de parteneriat public-privat este creat pentru proiectarea, finantarea, constructia, reabilitarea, modernizarea, operarea, intretinerea, dezvoltarea si transferarea oricarui bun sau serviciu public, realizat in intregime cu resurse financiare private, pe baza unui tip de contract de parteneriat public-privat, realizat conform prevederilor Legii nr. 178/2010.

Tipurile de lucrari publice ce pot face obiectul contractului de parteneriat public-privat sunt:
– lucrari publice de interes local – initiate de catre consiliile comunale, orasenesti, municipale si consiliile subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor sau asociatiile de dezvoltare intercomunitara;
– lucrari publice de interes judetean – initiate de catre consiliile judetene;
– lucrari publice de interes national – initiate de catre Guvernul Romaniei, ministere si alti partenerii publici, asttfelcum sunt definiti de legea nr. 178/2010.

Parteneriatul public-privat se poate realiza prin diverse tipuri de contracte, in functie de nivelul de implicare a investitorului privat si anume:
– proiectare-constructie-operare-transfer (PCOT);
– constructie-operare-dezvoltare-transfer (CODT);
– constructie-operare-transfer (COT);
– dezvoltare-intretinere-operare-transfer (DIOT);
– reabilitare-operare-transfer (ROT).

In cadrul acestor contracte, de regula, investitorul privat are o cota de participare majoritara la compania de proiect.
Partenerul public aduce ca aport la capitalul social al companiei de proiect, in conditiile legii, bunuri aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrative-teritoriale.

Normele cuprind precizari detaliate referitoare la:
– atributiile principale ale partenerilor publici in cadrul unui proiect de parteneriat public-privat;
– tipurile de contracte de parteneriat-public privat;
– forma si continutul studiilor de prefezabilitate si fundamentare;
– forma si continutul documentului atasat si a anuntului de intentie;
– comisiile de evaluare a scrisorilor de intentie si de negociere a ofertelor finale a investitorilor privati interesati;
– modul de calcul a costurilor de proiect si a costului comparativ de referinta;
– forma si continutul acordului de proiect;
– criteriile de stabilire a duratei de derulare a contractului de parteneriat public-privat;
– modalitatea de organizare si functionare a companiei de proiect;
– forma si continutul contractului de proiect de parteneriat public-privat.

Potrivit prevederilor Legii nr. 178/2010, partenerul public este obligat sa publice in Sistemul electronic de achizitii publice (SEAP) si, in cazul in care valoarea proiectului depaseste 5 milioane euro, in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anuntul de intentie a unui proiect de parteneriat public-privat, iar SEAP pune la dispozitia partenerului public, prin asigurarea unui nou flux de informatii specializat, suportul tehnic necesar asigurarii transparentei procedurii complete de stabilire a partenerului privat, incluzand anuntul de intentie, etapa de selectie, etapa de negociere si atribuirea contractului de parteneriat public-privat.

In anexele la norme sunt prezentate:
– lista documentatiei principale care sta la baza proiectului de
parteneriat public-privat si competentele de aprobare a acesteia;
– matricea de repartitie a riscurilor de proiect;
– modelul acordului de proiect cadru.


Cuvinte cheie: , , ,
UJMAG


Dumneavoastră ce părere aveți?

Return to Top ▲Return to Top ▲

10 cărţi juridice preferate


UNBR
Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania
Ministerul Public
Consiliul Superior al Magistraturii
Directia Nationala Anticoruptie
Centrul de Strategii Aplicate
Curtea de Arbitraj Comercial si Maritim Constanta
Baroul Ilfov
Camera de Comerti si Industrie a Romaniei
ARDAE
Consiliul de Mediere
Centrul de Studii de Drept European
Uniunea Colegiilor  Consilierilor Juridici
Centrul de Excelenta Academica
Uniunea Nationala a Expertilor in Legislatia Muncii
Universitatea Lucian Blaga- Sibiu - Facultatea de Drept Simion Barnutiu
Universitatea Alexandru Ioan Cuza - Facultatea de Drept
Universitatea Romano-Americana
Universitatea de Vest - Facultatea de Stiinte Juridice si Administrative
ELSA Romania
ELSA Cluj
ELSA Bucuresti
ELSA Timisoara
ELSA Oradea
Liga Studentilor Romani din Strainatate
UN YOUTH ROMANIA
Asociatia Studentilor in Drept
GRIMBERG
Wolters Kluwer Romania
isoLEX
ESET
FAIRSOLVE
PIPEREA & ASOCIATII
SAVESCU & ASOCIATII
BONDOC & ASOCIATII
HOTCA & ASOCIATII
SERBAN & ASOCIATII
POPESCU LAW GROUP
KINSTELLAR
SORA & ASOCIATII
STANCULESCU GABUREAC
DLA Piper
CATUNA & ASOCIATII
RADULESCU MUSOI
FRUNZA & ASOCIATII
OGLINDA NEMES VOICU
CRISTINA GHICA
VILAU & ASOCIATII
DOBRINESCU DOBREV
IONESCU SAVA
VASILIU MICLEA
DUNCEA STEFANESCU & ASOCIATII
LEAUA & ASOCIATII
CMS Romania
SINESCU NAZAT
DRAGOMIR & ASOCIATII

Dezbateri juridice