Viorel Mihai Ciobanu - Procedura civila
Lege 9
Wolters Kluwer

Normele metodologice de aplicare a Legii parteneriatului public-privat nr. 178/2010

20 decembrie 2010 | Juridice.ro
5.180 citiri
Print Friendly
 
Drept procesual civil | Gabriel Boroi, Mirela Stancu

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 833 din data de 13 decembrie  2010 a fost publicata Hotararea Guvernului nr. 1239/2010 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii parteneriatului public-privat nr. 178/2010, precum si pentru aprobarea unor masuri privind reorganizarea Unitatii centrale pentru coordonarea parteneriatului public-privat din cadrul Ministerului Finantelor Public.

Ordinul aproba Normele metodologice de aplicare a Legii parteneriatului public-privat nr. 178/2010.

In scopul aplicarii prevederilor Legii nr. 178/2010, actul normativ prevede ca unitatea centrala pentru coordonarea parteneriatului public-privat din cadrul Ministerului Finantelor Publice se reorganizeaza la nivel de directie generala in subordinea Secretariatului General al Guvernului.

Unitatea centrala pentru coordonarea parteneriatului public-privat (UCCPPP)  asigura indrumarea si monitorizarea partenerilor publici si a investitorilor privati interesati in activitatea de organizare si derulare a unui proiect de parteneriat public-privat.

Normele definesc  parteneriatul public-privat ca un mecanism economic de asociere a 2 parteneri, autoritatea publica si investitorul privat, in vederea realizarii, prin proiectul de parteneriat public-privat, a unui bun public sau a unui serviciu public, asa cum sunt definite de Legea parteneriatului public-privat nr. 178/2010. Parteneriatul public-privat se realizeaza in mod obligatoriu prin intermediul unui subiect de drept distinct – compania de proiect.

Proiectul de parteneriat public-privat este creat pentru proiectarea, finantarea, constructia, reabilitarea, modernizarea, operarea, intretinerea, dezvoltarea si transferarea oricarui bun sau serviciu public, realizat in intregime cu resurse financiare private, pe baza unui tip de contract de parteneriat public-privat, realizat conform prevederilor Legii nr. 178/2010.

Tipurile de lucrari publice ce pot face obiectul contractului de parteneriat public-privat sunt:
– lucrari publice de interes local – initiate de catre consiliile comunale, orasenesti, municipale si consiliile subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor sau asociatiile de dezvoltare intercomunitara;
– lucrari publice de interes judetean – initiate de catre consiliile judetene;
– lucrari publice de interes national – initiate de catre Guvernul Romaniei, ministere si alti partenerii publici, asttfelcum sunt definiti de legea nr. 178/2010.

Parteneriatul public-privat se poate realiza prin diverse tipuri de contracte, in functie de nivelul de implicare a investitorului privat si anume:
– proiectare-constructie-operare-transfer (PCOT);
– constructie-operare-dezvoltare-transfer (CODT);
– constructie-operare-transfer (COT);
– dezvoltare-intretinere-operare-transfer (DIOT);
– reabilitare-operare-transfer (ROT).

In cadrul acestor contracte, de regula, investitorul privat are o cota de participare majoritara la compania de proiect.
Partenerul public aduce ca aport la capitalul social al companiei de proiect, in conditiile legii, bunuri aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrative-teritoriale.

Normele cuprind precizari detaliate referitoare la:
– atributiile principale ale partenerilor publici in cadrul unui proiect de parteneriat public-privat;
– tipurile de contracte de parteneriat-public privat;
– forma si continutul studiilor de prefezabilitate si fundamentare;
– forma si continutul documentului atasat si a anuntului de intentie;
– comisiile de evaluare a scrisorilor de intentie si de negociere a ofertelor finale a investitorilor privati interesati;
– modul de calcul a costurilor de proiect si a costului comparativ de referinta;
– forma si continutul acordului de proiect;
– criteriile de stabilire a duratei de derulare a contractului de parteneriat public-privat;
– modalitatea de organizare si functionare a companiei de proiect;
– forma si continutul contractului de proiect de parteneriat public-privat.

Potrivit prevederilor Legii nr. 178/2010, partenerul public este obligat sa publice in Sistemul electronic de achizitii publice (SEAP) si, in cazul in care valoarea proiectului depaseste 5 milioane euro, in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anuntul de intentie a unui proiect de parteneriat public-privat, iar SEAP pune la dispozitia partenerului public, prin asigurarea unui nou flux de informatii specializat, suportul tehnic necesar asigurarii transparentei procedurii complete de stabilire a partenerului privat, incluzand anuntul de intentie, etapa de selectie, etapa de negociere si atribuirea contractului de parteneriat public-privat.

In anexele la norme sunt prezentate:
– lista documentatiei principale care sta la baza proiectului de
parteneriat public-privat si competentele de aprobare a acesteia;
– matricea de repartitie a riscurilor de proiect;
– modelul acordului de proiect cadru.


Cuvinte cheie: , , ,
JURIDICECursuri
Curs de pregătire pentru admitere Notariat    Curs de pregătire pentru admitere SNG    Curs de pregătire pentru admitere Avocatură    Curs de pregătire pentru admitere Magistratură şi INM    2-16 februarie: Curs Secretara – Acreditat ANC    5-8 februarie: Închiderea exerciţiului bugetar la instituţiile publice    5-8 februarie: Expert Legislaţia Muncii    5-8 februarie: Gestiunea şi administrarea patrimoniului public şi privat al statului    5-8 februarie: Managementul riscului şi guvernanţa corporativă    6-8 februarie: Cursul Probă Interviu pentru Examenele de Admitere în Magistratură, Barou şi Notariat    7-28 februarie: Curs de specializare Expert Legislația Muncii    12-15 februarie: Managementul de top al serviciilor de sănătate    13-15 februarie: Cursul Intensiv de Raţionament Logic pentru Examenele de Admitere în Magistratură    13 martie - 30 iunie: Curs postuniversitar: Dreptul Muncii și Securității Sociale


JURIDICECărţi juridice




Lasă un răspuns

Return to Top ▲Return to Top ▲
UNBR
Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania
Consiliul Superior al Magistraturii
Directia Nationala Anticoruptie
Ministerul Public
Centrul de Excelenta Academica
Centrul de Studii de Drept European
Uniunea Nationala a Expertilor in Legislatia Muncii
Baroul Ilfov
Centrul de Strategii Aplicate
ARDAE
Curtea de Arbitraj Comercial si Maritim Constanta
Uniunea Colegiilor  Consilierilor Juridici
Camera de Comerti si Industrie a Romaniei
Consiliul de Mediere
Universitatea Romano-Americana
Universitatea de Vest - Facultatea de Stiinte Juridice si Administrative
Universitatea Alexandru Ioan Cuza - Facultatea de Drept
Universitatea Lucian Blaga- Sibiu - Facultatea de Drept Simion Barnutiu
ELSA Romania
ELSA Timisoara
ELSA Bucuresti
ELSA Oradea
ELSA Cluj
Asociatia Studentilor in Drept
UN YOUTH ROMANIA
Liga Studentilor Romani din Strainatate
GRIMBERG
GRIMBERG
Wolters Kluwer Romania
isoLEX
FAIRSOLVE
ESET
BONDOC & ASOCIATII
SAVESCU & ASOCIATII
PIPEREA & ASOCIATII
STANCULESCU GABUREAC
KINSTELLAR
SERBAN & ASOCIATII
SORA & ASOCIATII
POPESCU LAW GROUP
HOTCA & ASOCIATII
DLA Piper
CATUNA & ASOCIATII
RADULESCU MUSOI
OGLINDA NEMES VOICU
FRUNZA & ASOCIATII
CRISTINA GHICA
VILAU & ASOCIATII
IONESCU SAVA
DOBRINESCU DOBREV
DRAGOMIR & ASOCIATII
CMS Romania
VASILIU MICLEA
LEAUA & ASOCIATII
DUNCEA STEFANESCU & ASOCIATII
SINESCU NAZAT

Dezbateri juridice