Lege 9
JURIDICE
Dezbateri
Între respectul legalității și presiunea șefului: consilierul juridic | irela Dragu, Lucian Florescu, Florin Roșu. Moderator: Andrei Săvescu | Luni, 25 mai, ora 20:00, CCIR Business Center, et. 4, Amfiteatrul Al. I. Cuza

A fost modificată procedura de republicare a actelor normative

16 mai 2013 |
 | 3 comentarii
2.420 citiri
Print Friendly
 
Admitere profesii juridice

Miercuri, 15 mai, la propunerea Ministerului Justiţiei, Guvernul a adoptat o Ordonaţă de urgenţă prin care se modifică procedura de republicare a actelor normative. Astfel, republicarea actelor normative se va realiza concomitent, la aceeaşi dată, cu publicarea actului de normativ de amendare a actului normativ de bază şi indiferent de întinderea modificărilor pe care acesta le cuprinde. Prin excepţie, termenul de republicare este de cel mult 60 de zile pentru coduri/ acte normative complexe, potrivit unui comunicat al MJ.

Robert Cazanciuc, ministrul Justiţiei: „Până în acest moment, cetăţenii aveau acces la forma actualizată a actelor normative numai cu ocazia republicării acestora în Monitorul Oficial. Aceasta nu se realiza însă în cea mai mare parte din cazuri. În perioada 2000 – 15 noiembrie 2012, din cele 1782 de acte normative pentru care există temei pentru republicare au fost republicate doar 344, reprezentând un procent de aproximativ 20%. În aceeaşi perioadă, au fost adoptate aproximativ 49.000 de acte normative (5.878 legi, 2.153 ordonanţe de urgenţă ale Guvernului, 821 ordonanţe ale Guvernului, 20.522 hotărâri ale Guvernului, 19.759 ordine), un volum considerabil de legislaţie care poate genera lipsa de previzibilitate şi accesibilitate a normelor juridice. Pentru un cetăţean fără pregătire juridică şi chiar şi pentru specialişti este destul de complicat să observe fiecare dintre modificările operate şi să cunoască cu certitudine forma la zi a unui act normativ. Începând din acest moment, indiferent de câte ori se modifică un act normativ, se va publica, odată cu modificarea operată, şi noua formă pe care o va avea acel act în integralitatea lui.”


Cuvinte cheie: ,
JURIDICECursuri
28-31 mai: Managementul și gestiunea deşeurilor    2-15 iunie: Curs Inspector Salarii    2-17 iunie: Curs Manager Sistem de Mediu    28-31 mai: Managementul riscului şi guvernanţa corporativă    28-31 mai: Expert accesare fonduri structurale şi de coeziune europene    28-31 mai: Expert Legislaţia Muncii    28-31 mai: Noutăți legislative în contabilitatea instituțiilor publice    4-7 iunie: Practica actualizării și monitorizării sistemului de control intern/managerial în instituțiile publice    8-9 iunie: Formare secretari notariali    4-7 iunie: Managementul comunicării, relaţiilor publice şi situaţiilor de criză    4-7 iunie: Funcționar administrativ    4-7 iunie: Expert achiziţii publice    4-7 iunie: Tehnician proiectant urbanism și amenajarea teritoriului    10-14 iunie: Managementul şi gestiunea informaţiilor, inclusiv cele clasificate    10-14 iunie: Managementul performanței instituțiilor publice    10-14 iunie: Managementul gestiunii și arhivării documentelor    10-14 iunie: Expert prevenire și combatere a corupției    10-14 iunie: Managementul resurselor umane    9 iunie - 7 iulie: Curs Expert Accesare Fonduri Structurale    17-21 iunie: Recuperarea debitelor. Procedură accelerată sau obstrucţionată de noile Coduri?    12-14 iunie: Cursul Intensiv de Raţionament Logic pentru Examenele de Admitere în Magistratură    17-21 iunie: Managementul gestiunii și administrării patrimoniului public și privat al statului    17-21 iunie: Evaluator proiecte    17-21 iunie: Curs inspector salarii    26 iunie - 9 august: Curs Intensiv Admitere Magistratură și INM    iulie: Cursul Intensiv de Pregătire pentru Examenul de Admitere în Barou    iulie: Cursul Probă Interviu pentru Examenele de Admitere în Magistratură, Barou şi Notariat    iulie: Cursul Complet de Pregătire pentru Examenul de Magistratură şi INM    iulie: Cursul Intensiv de Pregătire pentru Examenul de Admitere în Notariat    20 iulie - 3 august: Curs Auditor de Calitate


JURIDICECărţi juridice

Au fost scrise până acum 3 de comentarii cu privire la articolul “A fost modificată procedura de republicare a actelor normative”

  1. Alin CLINCEA spune:

    Măsura ar fi chiar una revoluţionară. S-ar întrerupe „tradiţia” modificărilor la modificări, din ce în ce mai greu de urmărit fără ajutorul unui program specializat. Poate scăpăm în sfârşit şi de clişeul complet inutil „Legea nr. XY/Z privind (…), cu modificările şi completările ulterioare„.

    Devine, însă, mai problematică citarea actelor normative. De pildă, prin republicare adesea (v. art. 70 alin. (2) din Legea nr. 24/2000) se face şi renumerotarea articolelor şi a celorlalte elemente ale actului. Dacă republicarea (cu renumerotare) s-ar face la fiecare eveniment legislativ, ar fi foarte posibil ca art. X din forma veche a actului să fie diferit de art. X din forma nouă. Orice menţiune a acelui articol (în cadrul unui proces, de pildă) va avea nevoie de mai multă claritate. Ar fi cumva deranjant şi pentru editurile care publică legislaţie sau pentru autorii de cursuri sau tratate de drept care şi-ar vedea „marfa expirată” la fiecare nouă republicare sau referinţele normative bulversate. Nici nu vom avea răgaz să ne obişnuim cu numerotarea vreunui cod că la prima completare sau abrogare de articole „peisajul” va fi altul.

    O propunere de soluţie, parţială şi la fel de certată cu tradiţia, ar fi introducerea în identificatorul principal al actului ([număr]/[an]) a unui element care să indice versiunea actului – ex. în formatul [număr]/[an]/[versiune]: Legea nr. 123/2013/0 pentru versiunea iniţială a legii, Legea nr. 123/2013/1 pentru versiunea următoare etc.

    • Gheorghe-Liviu ZIDARU spune:

      Republicarea nu presupune si o noua numerotare a articolelor. Acolo unde legiuitorul vrea sa se intample acest lucru, dispune expres renumerotarea in cadrul normei care impune republicarea, printr-o formula finala precum „dandu-se articolelor o noua numerotare”. Republicarea va pastra asadar de regula numerotarea initiala si va cuprinde modificarile, abrogarile si textele adaugate in actul normativ. Numai in cazul unor modificari de amploare, ori al unor legi scurte s-ar impune si renumerotarea.

      Ar fi de vazut daca OUG presupune in toate cazurile renumerotarea, dar este greu de crezut ca s-a adoptat o asemenea solutie…

      Asa fiind, nu este necesar ca referirea la o lege sa cuprinda sintagma (uneori putin redundanta si suparatoare) „republicata”. De exemplu, excesiv de scrupulos mi se pare sa vorbim despre Constitutia Romaniei „republicata”. In principiu, cand facem referire la o lege, se subintelege ca facem referire la forma in vigoare la momentul respectiv, fara a fi necesare alte precizari. Acestea, dimpotriva, ar fi necesare doar daca se citeaza forma initiala, ori o forma intermediara a legii.

  2. Alin CLINCEA spune:

    Tocmai pentru că republicarea nu presupune întotdeauna şi renumerotarea am scris acel „adesea” şi am făcut trimiterea la legea privind tehnica legislativă („… dându-se, atunci când s-a dispus expres, o nouă numerotare articolelor…”). Totuşi, nu cunosc vreun act legislativ republicat care să nu fi fost şi renumerotat.

    E probabil ca ordonanţa de urgenţă să nu prevadă vreo renumerotare şi atunci am găsit soluţii pentru probleme care nu există (dar speculez că ar putea exista).

    Sunt de acord cu dvs. în privinţa trimiterilor la Constituţia republicată. E suficientă referirea la Constituţie, ori de câte ori nu s-ar crea vreo ambiguitate în privinţa variantei acesteia. Cred că aceeaşi observaţie rămâne valabilă şi în cazul celorlalte legi.

Lasă un răspuns

Return to Top ▲Return to Top ▲
UNBR
Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania
Consiliul Superior al Magistraturii
Ministerul Public
Directia Nationala Anticoruptie
Uniunea Nationala a Expertilor in Legislatia Muncii
Curtea de Arbitraj Comercial si Maritim Constanta
Camera de Comerti si Industrie a Romaniei
ARDAE
Centrul de Strategii Aplicate
Consiliul de Mediere
Uniunea Colegiilor  Consilierilor Juridici
Centrul de Excelenta Academica
Baroul Ilfov
Centrul de Studii de Drept European
Universitatea Alexandru Ioan Cuza - Facultatea de Drept
Universitatea de Vest - Facultatea de Stiinte Juridice si Administrative
Universitatea Lucian Blaga- Sibiu - Facultatea de Drept Simion Barnutiu
Universitatea Romano-Americana
ELSA Romania
ELSA Timisoara
ELSA Oradea
ELSA Cluj
ELSA Bucuresti
Asociatia Studentilor in Drept
Liga Studentilor Romani din Strainatate
UN YOUTH ROMANIA
isoLEX
GRIMBERG
Wolters Kluwer Romania
GRIMBERG
ESET
GRIMBERG
CLUB T
BONDOC & ASOCIATII
GRIMBERG
PIPEREA & ASOCIATII
SAVESCU & ASOCIATII
DLA Piper
SORA & ASOCIATII
STANCULESCU GABUREAC
POPESCU LAW GROUP
KINSTELLAR
GRIMBERG
SERBAN & ASOCIATII
RADULESCU MUSOI
CATUNA & ASOCIATII
FRUNZA & ASOCIATII
OGLINDA NEMES VOICU
CRISTINA GHICA
VILAU & ASOCIATII
DOBRINESCU DOBREV
IONESCU SAVA
DRAGOMIR & ASOCIATII
LEAUA & ASOCIATII
DUNCEA STEFANESCU & ASOCIATII
CMS Romania
VASILIU MICLEA
SINESCU NAZAT

Dezbateri juridice