Lege 9
Wolters Kluwer
JURIDICE
Dezbateri
O scrisoare pierdută: biletul la ordin | Invitați: Mădălina Afrăsinie, Traian Briciu, Ion Dragne, Oana Mihai, Roxana Mușoi, Lucian Săuleanu. Moderator: Bogdan Dumitrache | Luni, 30 martie, ora 20:00, CCIR Business Center, et. 8, Sala Ninel Chiriacescu (Sala Rondă)

A fost modificată procedura de republicare a actelor normative

16 mai 2013 |
 | 3 comentarii
2.386 citiri
Print Friendly
 
CREDITORI VS. DEBITORI – PERSPECTIVA HEXAGONULUI

Miercuri, 15 mai, la propunerea Ministerului Justiţiei, Guvernul a adoptat o Ordonaţă de urgenţă prin care se modifică procedura de republicare a actelor normative. Astfel, republicarea actelor normative se va realiza concomitent, la aceeaşi dată, cu publicarea actului de normativ de amendare a actului normativ de bază şi indiferent de întinderea modificărilor pe care acesta le cuprinde. Prin excepţie, termenul de republicare este de cel mult 60 de zile pentru coduri/ acte normative complexe, potrivit unui comunicat al MJ.

Robert Cazanciuc, ministrul Justiţiei: „Până în acest moment, cetăţenii aveau acces la forma actualizată a actelor normative numai cu ocazia republicării acestora în Monitorul Oficial. Aceasta nu se realiza însă în cea mai mare parte din cazuri. În perioada 2000 – 15 noiembrie 2012, din cele 1782 de acte normative pentru care există temei pentru republicare au fost republicate doar 344, reprezentând un procent de aproximativ 20%. În aceeaşi perioadă, au fost adoptate aproximativ 49.000 de acte normative (5.878 legi, 2.153 ordonanţe de urgenţă ale Guvernului, 821 ordonanţe ale Guvernului, 20.522 hotărâri ale Guvernului, 19.759 ordine), un volum considerabil de legislaţie care poate genera lipsa de previzibilitate şi accesibilitate a normelor juridice. Pentru un cetăţean fără pregătire juridică şi chiar şi pentru specialişti este destul de complicat să observe fiecare dintre modificările operate şi să cunoască cu certitudine forma la zi a unui act normativ. Începând din acest moment, indiferent de câte ori se modifică un act normativ, se va publica, odată cu modificarea operată, şi noua formă pe care o va avea acel act în integralitatea lui.”


Cuvinte cheie: ,
JURIDICECursuri
2-4 aprilie: Recuperarea debitelor. Procedură accelerată sau obstrucţionată de noile Coduri?    2-5 aprilie: Inspector salarii. Aplicaţii practice şi soluţii la problematica salarizării    2-5 aprilie: Auditul intern în sectorul public    2-5 aprilie: Expert accesare fonduri structurale şi de coeziune europene    2-5 aprilie: Managementul deşeurilor    16-19 aprilie: Contencios administrativ şi controlul legalităţii...    16-19 aprilie: Gestiunea şi administrarea patrimoniului public şi privat al statului    16-19 aprilie: Managementul gestiunii şi arhivării documentelor    16-19 aprilie: Managementul riscului şi guvernanţa corporativă    17-26 aprilie: Expert Legislația Muncii    16-19 aprilie: Seminarul Național de Sănătate și Securitate în Muncă...    17-26 aprilie: Managementul sănătăţii şi securităţii în muncă    21 aprilie: Cicero ca avocat     23-26 aprilie: Practica dezvoltării şi actualizării sistemului de control intern...    23-26 aprilie: Evaluator de competenţe profesionale    23-26 aprilie: Managementul comunicării, relaţiilor publice şi situaţiilor de criză    23-26 aprilie: Noutăţi legislative în contabilitatea instituţiilor publice    9-10 mai: Cum să descoperi diamante


JURIDICECărţi juridice


Au fost scrise până acum 3 de comentarii cu privire la articolul “A fost modificată procedura de republicare a actelor normative”

  1. Alin CLINCEA spune:

    Măsura ar fi chiar una revoluţionară. S-ar întrerupe „tradiţia” modificărilor la modificări, din ce în ce mai greu de urmărit fără ajutorul unui program specializat. Poate scăpăm în sfârşit şi de clişeul complet inutil „Legea nr. XY/Z privind (…), cu modificările şi completările ulterioare„.

    Devine, însă, mai problematică citarea actelor normative. De pildă, prin republicare adesea (v. art. 70 alin. (2) din Legea nr. 24/2000) se face şi renumerotarea articolelor şi a celorlalte elemente ale actului. Dacă republicarea (cu renumerotare) s-ar face la fiecare eveniment legislativ, ar fi foarte posibil ca art. X din forma veche a actului să fie diferit de art. X din forma nouă. Orice menţiune a acelui articol (în cadrul unui proces, de pildă) va avea nevoie de mai multă claritate. Ar fi cumva deranjant şi pentru editurile care publică legislaţie sau pentru autorii de cursuri sau tratate de drept care şi-ar vedea „marfa expirată” la fiecare nouă republicare sau referinţele normative bulversate. Nici nu vom avea răgaz să ne obişnuim cu numerotarea vreunui cod că la prima completare sau abrogare de articole „peisajul” va fi altul.

    O propunere de soluţie, parţială şi la fel de certată cu tradiţia, ar fi introducerea în identificatorul principal al actului ([număr]/[an]) a unui element care să indice versiunea actului – ex. în formatul [număr]/[an]/[versiune]: Legea nr. 123/2013/0 pentru versiunea iniţială a legii, Legea nr. 123/2013/1 pentru versiunea următoare etc.

    • Gheorghe-Liviu ZIDARU spune:

      Republicarea nu presupune si o noua numerotare a articolelor. Acolo unde legiuitorul vrea sa se intample acest lucru, dispune expres renumerotarea in cadrul normei care impune republicarea, printr-o formula finala precum „dandu-se articolelor o noua numerotare”. Republicarea va pastra asadar de regula numerotarea initiala si va cuprinde modificarile, abrogarile si textele adaugate in actul normativ. Numai in cazul unor modificari de amploare, ori al unor legi scurte s-ar impune si renumerotarea.

      Ar fi de vazut daca OUG presupune in toate cazurile renumerotarea, dar este greu de crezut ca s-a adoptat o asemenea solutie…

      Asa fiind, nu este necesar ca referirea la o lege sa cuprinda sintagma (uneori putin redundanta si suparatoare) „republicata”. De exemplu, excesiv de scrupulos mi se pare sa vorbim despre Constitutia Romaniei „republicata”. In principiu, cand facem referire la o lege, se subintelege ca facem referire la forma in vigoare la momentul respectiv, fara a fi necesare alte precizari. Acestea, dimpotriva, ar fi necesare doar daca se citeaza forma initiala, ori o forma intermediara a legii.

  2. Alin CLINCEA spune:

    Tocmai pentru că republicarea nu presupune întotdeauna şi renumerotarea am scris acel „adesea” şi am făcut trimiterea la legea privind tehnica legislativă („… dându-se, atunci când s-a dispus expres, o nouă numerotare articolelor…”). Totuşi, nu cunosc vreun act legislativ republicat care să nu fi fost şi renumerotat.

    E probabil ca ordonanţa de urgenţă să nu prevadă vreo renumerotare şi atunci am găsit soluţii pentru probleme care nu există (dar speculez că ar putea exista).

    Sunt de acord cu dvs. în privinţa trimiterilor la Constituţia republicată. E suficientă referirea la Constituţie, ori de câte ori nu s-ar crea vreo ambiguitate în privinţa variantei acesteia. Cred că aceeaşi observaţie rămâne valabilă şi în cazul celorlalte legi.

Lasă un răspuns

Return to Top ▲Return to Top ▲
UNBR
Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania
Ministerul Public
Directia Nationala Anticoruptie
Consiliul Superior al Magistraturii
Baroul Ilfov
Camera de Comerti si Industrie a Romaniei
ARDAE
Centrul de Excelenta Academica
Curtea de Arbitraj Comercial si Maritim Constanta
Uniunea Colegiilor  Consilierilor Juridici
Centrul de Strategii Aplicate
Centrul de Studii de Drept European
Uniunea Nationala a Expertilor in Legislatia Muncii
Consiliul de Mediere
Universitatea de Vest - Facultatea de Stiinte Juridice si Administrative
Universitatea Lucian Blaga- Sibiu - Facultatea de Drept Simion Barnutiu
Universitatea Alexandru Ioan Cuza - Facultatea de Drept
Universitatea Romano-Americana
ELSA Romania
ELSA Bucuresti
ELSA Timisoara
ELSA Cluj
ELSA Oradea
Liga Studentilor Romani din Strainatate
UN YOUTH ROMANIA
Asociatia Studentilor in Drept
GRIMBERG
Wolters Kluwer Romania
isoLEX
GRIMBERG
CLUB T
ESET
Wolters Kluwer Romania
PIPEREA & ASOCIATII
BONDOC & ASOCIATII
GRIMBERG
SAVESCU & ASOCIATII
POPESCU LAW GROUP
STANCULESCU GABUREAC
SERBAN & ASOCIATII
KINSTELLAR
BONDOC & ASOCIATII
SORA & ASOCIATII
DLA Piper
RADULESCU MUSOI
CATUNA & ASOCIATII
FRUNZA & ASOCIATII
OGLINDA NEMES VOICU
CRISTINA GHICA
VILAU & ASOCIATII
DOBRINESCU DOBREV
IONESCU SAVA
LEAUA & ASOCIATII
DRAGOMIR & ASOCIATII
SINESCU NAZAT
VASILIU MICLEA
DUNCEA STEFANESCU & ASOCIATII
CMS Romania

Dezbateri juridice