TOP LEGALTOP LEGALTOP LEGALTOP LEGALTOP LEGALTOP LEGALTOP LEGAL
www.cjue.ro

Obligatia platii TVA si interpretarea notiunii de "servicii postale publice"

27 aprilie 2009 |
2.291 citiri
Print Friendly
 

Catalog profesional: avocați (arii de practică), consilieri în proprietate industrială, consilieri juridici, consultanți fiscali, executori judecătorești, experți legislația muncii, mediatori, notari publici, practicieni în insolvență, traducători

Interpretarea Curtii Europene de Justitie in cauza C-357/07 cu privire la interpretarea notiunii “servicii postale publice” si cu privire la exceptarea Postei Regale de la plata TVA

Curtea Europeana de Justitie (“Curtea”) a fost sesizata de compania TNT, care presteaza servicii postale, cu o cerere prin care i se cere sa hotarasca daca exceptarea Postei Regale de la plata TVA este legala, in conditiile in care cele doua entitati presteaza acelasi tip de servicii, iar TNT este supusa platii TVA pentru activitatea sa. De asemenea, Curtii i s-a cerut interpretarea notiunii de “servicii postale publice” in contextul unei piete liberalizate in totalitate si al exceptarii de la plata TVA pentru respectivele servicii.

Avocati pledanti

Posta Regala a fost numita, in anul 2001, drept singurul furnizor de servicii postale in Regatul Unit; in virtutea acestui lucru, Posta Regala este obligata sa presteze servicii postale universale, ceea ce inseamna ca, cel putin o data in fiecare zi lucratoare a saptamanii, trebuie sa ridice de la fiecare punct de acces si sa distribuie catre fiecare adresa posta, in conditiile unor preturi rezonabile si uniforme.

Din anul 2006, piata serviciilor postale a fost liberalizata in totalitate in Regatul Unit, fara insa a afecta statutul si obligatiile Postei Regale, livrarea coletelor si a plicurilor de catre aceasta fiind exceptata de la plata TVA.

TNT Post ofera servicii de colectare a postei; intrucat nu are un departament de livrare, aceste servicii  sunt prestate, in continuare, de Posta Regala; pentru servicile postale efectuate de TNT Post, aceasta este supusa platii TVA.

Directiva a-VI-a privind TVA excepteaza “serviciile postale publice” de la plata TVA, intrucat acestea sunt activitati de interes public. Directiva privind serviciile postale a inceput procesul unei liberalizari graduale a pietei serviciilor postale; aceasta stabileste prevederile normative in domeniul prestarii serviciilor postale universale si criteriile pe baza carora sunt definite serviciile care pot fi asigurate de prestatorii de servicii postale universale.

Cu privire la acestea, Curtea considera ca “servicii postale publice” se refera la operatorii care asigura astfel se servicii, nu la serviciile insesi, fara a lua in considerare statutul operatorilor respectivi ; in consecinta, liberalizarea pietei nu exclude aplicarea exceptiei mai sus amintite. Curtea subliniaza ca exceptarea de la platii TVA pentru prestarea acestor servicii are drept scop imbunatatirii serviciilor postale care au in vedere satisfacerea interesului public, indeplinind nevoile populatiei la costuri reduse. Acest scop este exact cel prevazut de catre Directiva serviciilor postale, prin prisma careia poate fi interpretatat notiunea de “servicii postale publice”.

In consecinta, Curtea afirma ca sintagma “serviciile postale publice” are in vedere operatorii, publcii sau private, care se angajeaza sa ofere servicii postale ce satisfac nevoile populatiei si, astfel, sa presteze intr-un stat membru al UE toate sau doar o parte a serviciilor postale. O astfel de intepretare nu reprezinta, in opinia Curtii, o incalcare a principiului neutralitatii fiscale, din moment ce, Posta Regala, in virtutea obligatiilor prevazute in autorizatia sa, asigura servicii postale intr-un regim legal diferit de cel aplicabil unui alt operator, precum TNT Post, Asadar, activitatile desfasurate de cei doi operatori nu pot fi comparate.

UJMAG Tabarca

Dezbateri juridice. Legile nu sunt ceea ce par a fi

JURIDICE
Accesul la Justiția Achizițiilor Publice, un pariu de 100.000 euro    Pierdut instanță de executare. Găsitorului recompensă    Renunțarea la moștenire – prezumată (art. 1112 NCC), considerată (art. 1113 NCC) și, din când în când, autentică (art. 1120 NCC)    Latura civilă a acțiunii în contencios administrativ, sau De ce își permite autoritatea să comită abuzuri...    Insolvența se întoarce: Codul insolvenței    Acordul de recunoaștere a vinovăției    Cum să (nu) concediem un salariat    Mai rară decât fiducia: logodna    Eternul risc al achiziției imobiliare: calitatea de proprietar a vânzătorului    Lama rece a procedurii civile: nulitatea necondiționată    CCR vs. ICCJ. Legea penală mai favorabilă    Avocații în Noile Coduri Penale    Clauzele abuzive, un teren pe care consumatorii câștigă (înca prea puțin?) teren    Arbitrajul. Un nou început    Mai gravă decât civilul, mai rapidă decât penalul: răspunderea disciplinară    Anticamera judecății penale: Camera Preliminară    Legea nr. 17/2014: birocratizarea vânzării terenurilor agricole din extravilan    Judecătorul față în față cu avocatul: cenzurarea onorariului avocațial    Spălarea banilor. Trecut, prezent și viitor    Cât de judiciară (mai) este rezoluţiunea?    Ipoteca, o garanție... reală?    Achizițiile publice. Suspiciuni, inerții, blocaje    O problemă insolubilă: Insolvența    Evacuarea de drept comun, evacuată de Noile Coduri?    Încuviințarea executării silite, o instituție pe cale de dispariție?    Aplicarea în timp a noilor coduri penale


Dumneavoastră ce părere aveți?

Return to Top ▲Return to Top ▲

Consiliul Superior al Magistraturii
Ministerul Public
Directia Nationala Anticoruptie
UNBR
Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania
Consiliul de Mediere
Baroul Ilfov
Colegiul Consilierilor Juridici
ARDAE
ELSA Romania
CCIR
Wolters Kluwer Romania

© 2004-2014 | coordonator: Andrei Săvescu | suport: Societatea de Ştiinţe Juridice | platforma: WP | layout: Juressa | tehnic: Fokus Digital Services

Pagina a fost încărcată de browserul dumneavoastră in 0,135 secunde.