Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Contencios administrativ
DezbateriCărţiProfesionişti
 
2 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

Propunere legislativa prin care amenzile de circulatie vor fi platite functie de veniturile soferilor. UPDATE
06.04.2010 | JURIDICE.ro, Iulian URBAN

Am lansat la 1 aprilie 2010 in dezbatere publica acest proiect de lege. Mini-vacanta de Paste a fost o perioada propice in care mii de romani au comentat legea pe formuri si site-urile de internet, demonstrandu-mi inca odata cat de utila este dezbaterea publica a unui proiect de lege.

Am preluat extrem de multe din comentariile pertinente ale cetatenilor si am creat un update la proiectul de lege care vizeaza in plus:
– notiunea de cazier auto
– aplicarea progresiva a amenzilor de circulatie raportate la repetabilitatea si gravitatea contraventiilor
– retinerea permisului pentru soferii violenti in trafic.

Precizez faptul ca eu am venit cu acest CONCEPT pe fondul faptului ca MAI nu a avut curajul suficient sa propuna masuri dure care sa limiteze jungla de pe strazile si soselele nationale. Urmeaza ca detaliile procentuale sa fie stabilite cu ocazia dezbaterilor din Comisiile Permanente din Parlament, acolo unde vor participa atat specialistii din MAI cat si reprezentantii societatii civile. Intelegem insa cu totii ca trebuie sa avem curajul sa adoptam legile care sa ne aduca si pe noi in secolul civilizatiei rutiere. Astfel am propus la pachet inclusiv limitarea interesului politistilor sa dea amenzi doar de dragul planului de amenzi asa cum am propus prin aceasta initiativa legislativa.

„Catre : BIROUL PERMANENT AL SENATULUI
In conformitate cu prevederile art. 85 alin. [2] din Regulamentul Senatului republicat, va inaintam spre dezbatere si adoptare propunerea de modificare a Ordonantei de Urgenta a  Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicata in M. Of. 958/28 Decembrie 2002, republicata in M. Of. 670/03 August 2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
INITIATOR
Senator URBAN IULIAN
Grupul Parlamentar al PD-L din Senat

EXPUNERE DE MOTIVE
Asistam nu de putine la ori la comiterea unor accidente grave de circulatie, soldate cu victime umane sau cu prejudicii materiale , comise de persoane ce detin averi colosale, figureaza prin tot felul de topuri ale bogatiei; de foarte multe ori, aceste persoane sfideaza autoritatile si incalca legea tocmai pentru ca stiu ca isi permit sa plateasca amenzile prevazute de Codul Rutier, cuantumurile acestora fiind minuscule prin raportare la veniturile lor. Au astfel impresia ca isi pot subordona legea si reprezentantii legii daca grosimea contului bancar detinut este suficient de mare astfel incat sa considere ca a respecta legea este o optiune in lumea celor bogati. De cate ori politistul nu a fost sfidat aruncandu-i-se pe geam in bataie de joc o hartie de 200 sau 500 de ron? De cate ori nu am vazut in mass-media relatate cazurile unor personaje cu venituri foarte mari care pretind ca pentru ei este mai „profitabil” sa incalce Codul Rutier, sa ignore legea, si sa plateasca amenda, decat sa ni se alinieze noua celor pentru care legea inseamna o bariera dincolo de care nu putem trece pentru ca nu ne permitem? Acest sistem se aplica cu succes in alte tari din UE, asa cum este de exemplu cazul Austriei. Am exemplificat cu documente atasate modul in care se aplica aceasta sanctiune in mod diferentiat fata de veniturile conducatorului auto care incalca legea, si va pot spune ca rezultatele au fost efectiv spectaculoase atat la nivelul incasarilor cat si in ceea ce priveste domolirea persoanelor care au impresia ca pot cu bani sa isi cumpere inclusiv dreptul de a incalca legea.

In conditiile in care in majoritatea statelor europene [Austria, Germania, etc]  valoarea sanctiunilor contraventionale a ajuns sa fie stabilita in functie de venitul contravenientilor, modalitatea de stabilire a unui asemenea regim sanctionator avand la baza tocmai aprecierea conform careia prin aplicarea unui asemenea sistem   caracterul punitiv al legii isi atinge scopul,

Pe fondul cresterii in ultimii ani a numarului de accidente rutiere si implicit al numarului victimelor acestor accidente,

In conditiile in care actualul regim sanctionator duce la stabilirea unor sanctiuni contraventionale de natura financiara nesemnificativa pentru anumite categorii sociale, cu raportare la veniturile acestora,

Cu trimitere la faptul ca, prin referire la cele precizate anterior, pentru asemenea categorii de persoane, caracterul punitiv al legii (cu trimitere la valoarea amenzii contraventionale) ajunge sa fie inexistent sau nesemnificativ pentru anumite categorii sociale,

Pe fondul celor mai sus precizate se ajunge la nerespectarea legislatiei privind regimul circulatiei pe drumurile publice si implicit la producerea unor accidente grave chiar de catre acele categorii sociale carora veniturile le permit achizitionarea asazisilor “bolizi” sau “limuzine” si pentru care actualul cuantum al amenzilor este nesemnificativ,

Tinand cont de faptul ca aplicarea unui asemenea regim sanctionator poate genera atat o reducere a numarului de accidente rutiere, cat si o crestere a incasarilor la bugetul de stat in conditiile majorarii semnificative a cuantumului amenzilor,

In scopul completarii cadrului legislativ, al optimizarii acestuia si al alinierii la legislatia europeana,

In temeiul Art. 74 din Constitutia Romaniei si in conformitate cu prevederile art. 85 alin. [2] din Regulamentul Senatului republicat, inaintam prezentul proiect de lege.

INITIATOR
Senator URBAN IULIAN
Grupul Parlamentar al PD-L din Senat
PARLAMENTUL ROMANIEI
CAMERA DEPUTATILOR
SENAT

Lege
Pentru modificarea Ordonantei de Urgenta a  Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicata in M. Of. 958/28 Decembrie 2002, republicata in M. Of. 670/03 August 2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege:

Articolul I: Ordonanta de Urgenta a  Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 98 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“Art.98. – (1) Amenzile contraventionale se stabilesc în cuantumul determinat de valoarea numarului punctelor-amenda aplicate.
(2) Valoarea punctului-amenda se va stabili astfel:
a) 10% din salariul minim brut pe economie, stabilit prin hotarâre a Guvernului, pentru contravenientii ale caror venituri anuale stabilite conform fisei fiscale pentru anul anterior nu depasesc 50000 lei;
b) 3% din  venituri pentru contravenientii ale caror venituri anuale stabilite conform fisei fiscale pentru anul anterior sunt cuprinse intre  50.000 si 300.000 lei, fara ca punctul de amenda sa fie mai mic decat cel stabilit conform lit. a);
c) 1% din  venituri pentru contravenientii cu ale caror venituri anuale stabilite conform fisei fiscale pentru anul anterior sunt mai mari de  300.000 lei, fara ca punctul de amenda sa fie mai mic decat cel stabilit conform lit. b).
(3) Contraventiilor prevazute în prezenta ordonanta de urgenta li se stabilesc clase de sanctiuni carora le corespunde un numar de puncte-amenda, în functie de gravitatea faptelor si de pericolul social pe care acestea îl prezinta.
(4) Clasele de sanctiuni sunt urmatoarele:
a) clasa I – 2 sau 3 puncte-amenda;
b) clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amenda;
c) clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amenda;
d) clasa a IV-a – de la 9 la 20 puncte-amenda;
e) clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amenda.
(5) Contraventiile prevazute la clasa a V-a de sanctiuni se aplica persoanelor juridice.”
Dupa art. 98 se introduce art. 98  indice 1 cu urmatorul cuprins:
“Art. 98 indice 1. – (1) Se instituie notiunea de “Cazier Auto” ce consta intr-un istoric al sanctiunilor contraventionale aplicate unui conducator de autovehicul.
(2) Ministerul Administratiei si Internelor, prin Inspectoratul General al Politiei Romane  va infiinta si administra o baza de date in format electronic prin intermediul careia vor fi consemnate in cazierul auto  sanctiunile  contraventionale aplicate conducatorilor de autovehicule.
(3) In functie de repetabilitatea contraventiilor savarsite  intr-un interval de maxim 6 luni de la data primei incalcari a Codului Rutier conform inscrierilor din cazierul auto al conducatorului autor,  aplicarea sanctiunilor contraventionale va putea fi efectuata in functie de gravitatea faptei,  progresiv si gradual, conform urmatorului grafic:
– a) la prima contraventie se va aplica regimul sanctionator prevazut la art. 98;
– b) de la fiecare a doua contraventie in sus savarsita intr-un interval de maxim 6 luni, de la data primei incalcari a Codului Rutier, cuantumul amenzii  care se va aplica de catre agentul constatator se va dubla;
– c) de la fiecare a doua contraventie in sus savarsita intr-un interval de  maxim 3 luni, de la data primei incalcari a Codului Rutier, cuantumul amenzii  care se va aplica de catre agentul constatator se va tripla;
– d) de la fiecare a doua contraventie in sus savarsita intr-un interval de  maxim 7 zile,  de la data primei incalcari a Codului Rutier , cuantumul amenzii  care se va aplica de catre agentul constatator se va qvadrupla;
– e) de la fiecare a doua contraventie in sus savarsita intr-un interval de  maxim 24 ore, de la data primei incalcari a Codului Rutier, cuantumul amenzii  care se va aplica de catre agentul constatator se va cvintupla.”
Art. 109 se modifica si va avea  urmatorul cuprins:
“Art.109. – (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac direct de catre politistul rutier, iar în punctele de trecere a frontierei de stat a României de catre politistii de frontiera.
(2) Constatarea contraventiilor se poate face si cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate si verificate metrologic, consemnându-se aceasta în procesul-verbal de constatare a contraventiei.
(3) În cazurile prevazute la alin.(2), procesul-verbal se poate încheia si în lipsa contravenientului, dupa stabilirea identitatii conducatorului de vehicul, mentionându-se aceasta în procesul-verbal, fara a fi necesara confirmarea faptelor de catre martori.
(3 indice 1) Contravenientii vor avea obligatia prezentarii fisei fiscale privind veniturile pentru anul anterior in termen de 15 zile de  la solicitarea agentilor constatatori sau a personalului incadrat in institutiile specializate  pentru incasarea amenzii, dupa caz.
(3 indice 2) Nedepunerea fisei fiscale in termenul  mentionat la Alin. (4) se sanctioneaza cu stabilirea valorii maxime a punctului-amenda.
(4) Forma si continutul procesului-verbal de constatare a contraventiei, precum si modalitatea de stabilire si aplicare a contraventiei se stabilesc prin regulament.
(5) Contravenientul, cu exceptia persoanei juridice, poate achita, în termen de cel mult 2 zile lucratoare de la data primirii procesului-verbal de constatare a contraventiei, jumatate din minimul amenzii prevazute de lege.
(6) Pentru amenzile contraventionale în cuantum de pâna la 20 puncte-amenda, contravenientul poate achita pe loc agentului constatator jumatate din minimul amenzii prevazute de lege.
(7) În cazul prevazut la alin. (6), agentul constatator elibereaza contravenientului chitanta reprezentând contravaloarea amenzii în care se mentioneaza data, numele si prenumele contravenientului, fapta savârsita, actul normativ care stabileste si sanctioneaza contraventia, numele, prenumele si semnatura agentului constatator, nemaifiind necesara încheierea procesului-verbal de constatare a contraventiei daca nu se dispune si o sanctiune contraventionala complementara.
(8) Amenzile privind circulaţia pe drumurile publice se achită în condiţiile legii şi se fac venit integral la bugetele locale.
(9) Prevederile prezentei ordonante de urgenta referitoare la contraventii se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, daca prin prezenta ordonanta de urgenta nu se dispune altfel.”
Articolul II: “În termen de 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor, Guvernul va emite hotarârea de modificare si completare a Hotarârii Guvernului nr. 1.391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, denumit regulament în cuprinsul prezentei ordonante de urgenta, care se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.”
INITIATOR
Senator URBAN IULIAN
Grupul Parlamentar al PD-L din Senat”

Iulian URBAN, senator
vicepresedinte al Comisiei Juridice a Senatului Romaniei

Iulian URBAN, senator
vicepresedinte al Comisiei Juridice a Senatului Romaniei


Aflaţi mai mult despre ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!






JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Au fost scrise până acum 2 de comentarii cu privire la articolul “Propunere legislativa prin care amenzile de circulatie vor fi platite functie de veniturile soferilor. UPDATE”

  1. cbalanta spune:

    ARTICOLUL 16
    Egalitatea în drepturi
    (1) Cetatenii sunt egali în fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.