Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

Pozitia MJ ref. decizia Curtii Constitutionale privind Legea de organizare si functionare a ANI
16.04.2010 | JURIDICE.ro


Ministerul Justitiei a facut joi, 15 aprilie 2010, unele precizari referitoare la decizia Curtii Constitutionale privind Legea de organizare si functionare a ANI:

„Aşteptăm motivarea Curţii Constituţionale a României, urmând să reacţionăm instituţional prin elaborarea unui proiect de act normativ. Asigur Agenţia Naţională de Integritate (ANI), în numele Guvernului, de întreg sprijinul pentru ca această instituţie să continue să îşi desfăşoare activitatea.

Este foarte important să înţelegem că buna funcţionare a ANI este esenţială pentru îndeplinirea condiţionalităţilor impuse prin Mecanismul de Cooperare şi Verificare (MCV). Potrivit celui mai recent Raport al Comisiei, dat publicităţii în martie 2010, capacitatea ANI a fost consolidată şi progresele înregistrate în 2009 au fost extinse. Declararea neconstituţionalităţii unor prevederi ale Legii ar putea pune în pericol rezultatele bune obţinute până în prezent de către ANI şi are avea un potenţial impact negativ asupra mecanismului.

Ţin să-i asigur pe partenerii europeni că Ministerul Justiţiei este perfect conştient de angajamentele asumate şi va depune în continuare toate eforturile pentru îndeplinirea acestora”, a declarat ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu.

ISTORIC

Controlul averilor şi adoptarea unui mecanism eficient de verificare a declaraţiilor de avere a constituit o recomandare constantă a Uniunii Europene, de-a lungul procesului de aderare a României la UE. Acest fapt a fost consemnat şi în documentul de poziţie comună al Uniunii pe domeniul justiţie şi afaceri interne – European Union Common Position (EUCP) [1].

Grupul Statelor Anticorupţie al Consiliului Europei (GRECO) a adoptat o poziţie similară. Una dintre recomandările GRECO, ca urmare a evaluării din 2005, se referea la necesitatea îmbunătăţirii mecanismului de verificare a averilor şi conflictelor de interese.

Obiectivul de combatere a corupţiei prin mijloace administrative a fost prevăzut de Strategia Naţională Anticorupţie 2005-2007 şi de Planul de acţiune pentru implementarea acesteia, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 231/2005.

Conform planului de acţiune pentru implementarea Strategiei, una dintre măsurile aflate în sarcina Ministerului Justiţiei era revizuirea cadrului legislativ în sensul desemnării unei instituţii abilitate să verifice şi să controleze declaraţiile de avere, de interese, şi stările de incompatibilitate.

Pe de altă parte, prin Decizia 2006/928/CE, Comisia Europeană a instituit, în decembrie 2006, Mecanismul de Cooperare şi Verificare (MCV). Una dintre cele patru condiţionalităţi din cadrul MCV se referea la „înfiinţarea, conform celor prevăzute, a unei agenţii pentru integritate cu responsabilităţi în domeniul verificării patrimoniului, al incompatibilităţilor şi al conflictelor de interese potenţiale, precum şi cu capacitatea de a adopta decizii obligatorii care să poată duce la aplicarea unor sancţiuni disuasive.”

REGLEMENTARE

Aplicarea prevederilor din numeroasele acte normative în domeniu a evidenţiat necesitatea şi oportunitatea reglementării într-un veritabil cod de integritate a celor trei instrumente de prevenire şi de luptă împotriva corupţiei instituţionale, si anume, controlul averilor, declararea şi verificarea intereselor şi a incompatibilităţilor în exercitarea demnităţii şi a funcţiei publice.

În iulie 2006, proiectul de lege a fost aprobat de Guvern şi înaintat Parlamentului. Astfel,  la data de 9 mai, a fost adoptată Legea nr.144/2007 [2] privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate. Acest act normativ a transpus angajamentul asumat de România în procesul de integrare europeană.

Prin adoptarea Legii nr. 144/2007, România a pus bazele unei instituţii specializate în verificarea averilor, conflictelor de interese şi respectării regimului incompatibilităţilor. Obligativitatea declarării averilor exista încă din anul 1996 si ca declaraţiile de avere au devenit documente publice încă din 2003, dar mecanismele de control erau greu de utilizat.

Odată cu înfiinţarea Agenţiei Naţionale de Integritate, ca o autoritate administrativă autonomă de control care se bucură de independenţă operaţională, aceste deficienţe au fost înlăturate. Instituţia monitorizează permanent declaraţiile de avere/interese, conflictele de interese şi regimul incompatibilităţilor, în vederea asigurării exercitării funcţiilor şi demnităţilor publice în condiţii de imparţialitate, integritate, transparenţă.

EVALUAREA COMISIEI EUROPENE REFERITOARE LA ACTIVITATEA ANI

Potrivit celui mai recent Raport al Comisie, dat publicităţii în martie 2010, capacitatea ANI a fost consolidată şi progresele au fost extinse. “Rezultatele încurajatoare ale Agenției Naționale de Integritate (ANI) au continuat în a doua jumătate a anului 2009”, se afirmă în Raport.

Aspecte pozitive menţionate în raport:

1. Progrese în activitatea operaţională a  Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI):

– Confirmarea de către instanţe a deciziilor ANI privind averile nejustificate în 2 cazuri, dispunându-se confiscarea;

– Numărul semnificativ de sesizări ale parchetelor în vederea efectuării urmăririi penale;

– Numărul semnificativ de sesizări ale autorităţilor competente în materie disciplinară;

– Prezenţa în instanţă a ANI, pentru apărarea constatărilor de incompatibilităţi şi conflicte de interese.

2. Progrese în consolidarea capacităţii administrative a ANI:

– Agenţia funcţionează cu personal suficient;

– Agenţia va deveni pe deplin operaţională în momentul implementării sistemului IT, ce va permite verificarea declaraţiilor de avere şi de interese;

– Toate declaraţiile de avere şi de interese primite în 2009 sunt accesibile pe portalul existent pe site-ul Agenţiei;

– Activitatea Agenţiei este guvernată de principiul transparenţei: comunicate de presă, publicarea stadiului dosarelor aflate în procedură contencioasă, precum şi a stadiului acţiunilor disciplinare;

– Cooperarea cu societatea civilă (două ONG-uri), în vederea dezvoltării laturii preventive a activităţii Agenţiei.


[1] EUCP – Poziţia comună a UE, elaborată la sfârşitul anului 2004, la finalizarea negocierilor asupra capitolului 24 privind Justiţia şi Afacerile Interne.

[2] Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 25 mai 2007, a fost rectificată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 30 mai 2007. Legea nr. 144/2007 a mai fost modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 1 iunie 2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 305 din 18 aprilie 2008.”

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate