Secţiuni » Jurisprudenţă » CJUE
Jurisprudenţă CJUE (Curtea de Justiţie a Uniunii Europene)
DezbateriProfesionişti
 1 comentariu

Avantaje financiare pentru stimularea prescrierii medicamentelor ieftine. CJUE. C-62/09, Association of the British Pharmaceutical Industry


23.04.2010 | JURIDICE.ro
Secţiuni: CJUE
JURIDICE - In Law We Trust

Autoritățile publice pot oferi medicilor avantaje financiare pentru a stimula prescrierea unor medicamente mai ieftine

Cu toate acestea, autoritățile menționate sunt obligate, pe de o parte, să se asigure că programul de stimulare respectă criterii obiective nediscriminatorii și, pe de altă parte, să facă publice în special evaluările terapeutice care privesc respectivul program

Comunicat CJUE: „Directiva privind medicamentele de uz uman (Directiva 2001/83/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 6 noiembrie 2001 de instituire a unui cod comunitar cu privire la medicamentele de uz uman (JO L 311, p. 67, Ediție specială, 13/vol. 33, p. 3), astfel cum a fost modificată prin Directiva 2004/27/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 31 martie 2004 (JO L 136, p. 34, Ediție specială, 13/vol. 44, p. 116) interzice posibilitatea ca, în cazul în care medicamentele sunt promovate unor medici sau farmaciști, persoanelor în cauză să li se furnizeze, ofere sau promită avantaje pecuniare sau beneficii în natură.

În vederea reducerii cheltuielilor publice din domeniul medicamentelor, autorităţile naţionale responsabile cu sănătatea publică în Anglia și în Ţara Galilor au pus în aplicare un sistem de stimulente financiare pentru ca medicii să prescrie pacienţilor lor anumite medicamente, mai ieftine decât altele care aparţin aceleiași clase terapeutice. Cu toate acestea, faptul de a alege un medicament mai ieftin a cărui substanță activă este diferită ar putea, în anumite cazuri, să aibă consecințe negative pentru pacient. În prezenta cauză, discuția privește în principal prescrierea de statine, substanțe care servesc la reducerea colesterolului.

High Court of Justice (England and Wales) solicită Curții de Justiție să stabilească dacă interdicția stimulentelor financiare cuprinsă în directivă se opune sistemului aplicat în Anglia și în Țara Galilor.

În hotărârea pronunțată astăzi, Curtea constată că interdicția impusă prin directivă privește în primul rând activităţile de promovare ale industriei farmaceutice și urmărește să împiedice practici promoționale care pot induce medicilor un interes economic la momentul prescrierii de medicamente.

În schimb, o astfel de interdicție nu privește autoritățile naționale din domeniul sănătății publice, acestea fiind ele însele competente să supravegheze aplicarea directivei și să definească prioritățile de acțiune ale politicii de sănătate publică, îndeosebi în ceea ce privește raționalizarea cheltuielilor publice alocate acestei politici.

În această privință, Curtea observă că politica de sănătate definită de un stat membru și cheltuielile publice în domeniu nu urmăresc un scop lucrativ sau comercial. Prin urmare, programul de stimulente financiare examinat, care face parte dintr-o astfel de politică, nu poate să fie considerat ca având ca scop promovarea comercială de medicamente. Mai mult, în ceea ce privește acest program, nu se poate demonstra un risc pentru sănătatea publică, în măsura în care valoarea terapeutică a medicamentelor favorizate este constant controlată de către autoritățile publice.

În aceste condiții, este permis autorităților menționate să determine, pe baza unor evaluări ale calităților terapeutice ale medicamentelor în funcție de costul lor pentru bugetul public, dacă o serie de medicamente care conțin o anumită substanță activă sunt, din punctul de vedere al finanțelor publice, preferabile altor medicamente care conțin o substanță activă diferită, dar care fac parte din aceeași clasă terapeutică.

Cu toate acestea, Curtea amintește că autoritățile publice sunt obligate să pună la dispoziția specialiștilor din industria farmaceutică informații care să demonstreze că programul în cauză respectă criterii obiective și că nu se face nicio discriminare între medicamentele naționale și cele care provin din alte state membre. Totodată, autoritățile menționate trebuie să facă public un astfel de program, precum și să pună la dispoziția specialiștilor evaluările care stabilesc echivalența terapeutică dintre substanțele active disponibile aparținând clasei terapeutice care face obiectul programului.

Având în vedere toate aceste considerații, Curtea decide că programul de stimulente financiare examinat este compatibil cu directiva și că, în plus, acesta nu aduce atingere în mod prejudiciabil obiectivității medicilor calificați să prescrie medicamente.

>> Hotarare

Cuvinte cheie: ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑
Secţiuni          Noutăţi     Interviuri     Comunicate profesionişti        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie         Arii de practică          Note de studiu     Studii