Varia
JURIDICE
Print Friendly, PDF & Email

RIL admis. Salarizarea si drepturile salariale ale personalului militar si civil din institutii publice

30.04.2010 | JURIDICE.ro, ANDREI PAP
Abonare newsletter

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 217 din 7 aprilie 2010 a fost publicata Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 37 din 14 decembrie 2009  privind examinarea recursului in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 47 din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, cu modificarile si completarile ulterioare, raportat la art. 13 din acelasi act normativ, cu referire la posibilitatea acordarii indemnizatiei de dispozitiv lunare in cuantum de 25% din salariul de baza tuturor functionarilor publici si personalului contractual care isi desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice locale.

1. Obiectul recursului

Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost chemata sa se pronunte asupra problemei de drept ce priveste interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 47 din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, cu modificarile si completarile ulterioare, raportat la art. 13 din acelasi act normativ, cu referire la posibilitatea acordarii indemnizatiei de dispozitiv lunare in cuantum de 25% din salariul de baza tuturor functionarilor publici si personalului contractual care isi desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice locale.

2. Opiniile divergente

La nivelul instantelor nationale s-au conturat opinii contrare in sensul ca:

A. unele instante au admis actiunile formulate de functionarii publici si personalul contractual care isi desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice locale si au obligat primariile si consiliile locale la alocarea, calcularea si plata catre reclamanti a drepturilor banesti reprezentand indemnizatia de dispozitiv lunara in cuantum de 25% din salariul de baza.

In motivarea unor astfel de solutii s-a retinut ca sunt incidente dispozitiile art. 13 din Legea nr. 138/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora cadrele militare in activitate, militarii angajati pe baza de contract si salariatii civili beneficiaza de o indemnizatie de dispozitiv lunara de 25% din solda de functie, solda de grad, solda de merit, indemnizatia de comanda si gradatii, respectiv din salariul de baza.

S-a statuat, de asemenea, ca ulterior aparitiei Legii nr. 138/1999, Ministerul de Interne si Ministerul Administratiei Publice s-a reorganizat prin comasare, formand Ministerul Administratiei si Internelor si, prin Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 496/2003 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului de interne nr. 275/2002 privind aplicarea prevederilor legale referitoare la salarizarea personalului militar si civil din Ministerul de Interne, s-a dispus ca indemnizatia de dispozitiv se acorda si personalului civil care isi desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice, fara a distinge intre administratia publica centrala si cea locala.

B. alte instante, dimpotriva, au respins actiunile avand ca obiect plata indemnizatiei de dispozitiv reglementata de art. 13 din Legea nr. 138/1999, in motivare aratandu-se ca Legea nr. 138/1999, astfel cum rezulta din insusi titlul ei, stabileste modalitatea de salarizare si acordare a altor drepturi numai pentru personalul militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii.

Potrivit prevederilor art. 47 din legea mentionata, numai personalul civil din ministerele si institutiile centrale enumerate in art. 1 beneficiaza de unele drepturi prevazute de acest act normativ, iar conform art. 49, personalul civil care desfasoara activitati in conditii similare cu cele ale cadrelor militare beneficiaza de primele, sporurile si indemnizatiile acordate acestora.

S-a mai aratat, ca prevederile din Legea nr. 138/1999 si din Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 496/2003 referitoare la indemnizatia de dispozitiv in cuantum de 25% din salariul de baza nu sunt aplicabile si altor categorii de functionari publici si personal angajat pe baza de contract care isi desfasoara activitatea in administratia publica locala, Ministerul Administratiei si Internelor neavand nicio atributie in privinta salarizarii acestor categorii profesionale, intrucat administratia publica locala nu face parte din structurile acestui minister.

3. Optiunea Inaltei Curti

Instanta suprema a imbratisat opinia acestor din urma instante care au interpretat si aplicat corect dispozitiile legii.

A mai argumentat Curtea, ca in afara de militarii si salariatii civili (functionari publici si personal contractual) din Ministerul Internelor si Reformei Administrative (in prezent Ministerul Administratiei si Internelor) si din institutiile publice aflate in subordinea ministerului, indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 13 raportat la art. 47 din Legea nr. 138/1999 cu modificarile si completarile ulterioare, se acorda si urmatoarelor categorii de personal:

– personalului civil al serviciilor comunitare de evidenta a persoanelor care sunt organizate si functioneaza in subordinea consiliilor locale, in temeiul dispozitiilor cu caracter special ale art. 241 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 84/2001 aprobata prin Legea nr. 372/2002 cu modificarile si completarile ulterioare, in considerarea faptului ca este incadrat la Ministerul Administratiei si Internelor (fost Ministerul Internelor si Reformei Administrative) si este detasat la aceste servicii comunitare, pastrandu-si toate drepturile anterior dobandite;

– personalului civil al serviciilor comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple si al serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor organizate in cadrul prefecturilor judetene si al Prefecturii Municipiului Bucuresti in temeiul dispozitiilor cu caracter special ale art. 151 si 152 din Ordonanta Guvernului nr. 83/2001, aprobata prin Legea nr. 362/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in considerarea faptului ca isi pastreaza toate drepturile dobandite anterior transferului din structura Ministerului Administratiei si Internelor la aceste servicii comunitare.

De asemenea s-a mai retinut ca nu pot beneficia de indemnizatia de dispozitiv alte categorii de functionari publici sau personal contractual care, desi la un moment dat au avut beneficiul acestui drept salarial, datorita faptului ca au facut parte din structuri ale Ministerului Administratiei si Internelor, dar care in prezent nu se mai incadreaza in niciuna dintre ipotezele juridice prezentate, in aceeasi situatie aflandu-se si personalul contractual din cadrul autoritatilor administratiei publice locale, intrucat nici aceste categorii de personal nu se incadreaza in vreuna dintre ipotezele relevate.

Fata de aceste aspecte, nu se poate sustine ca exista discriminare, in sensul dispozitiilor art. 14 din C.E.D.O si art. 16 din Constitutia Romaniei, in ceea ce priveste salarizarea functionarilor publici si personalului contractual transferat in structurile administratiei publice, institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice centrale din subordinea M.A.I, precum si a celui detasat, respectiv transferat in serviciile publice comunitare din subordinea consiliilor locale ori a prefecturilor si celelalte categorii de functionari publici si personal contractual care isi desfasoara activitatea in alte institutii si servicii publice din administratia locala, intrucat personalul care a lucrat in structurile fostului Minister de Interne a beneficiat de sporul de dispozitiv, iar prin prevederile O.U.G nr. 63/2003, ale O.U.G nr. 30/2007, aprobata prin Legea nr. 15/2008, cat si ale O.U.G nr. 221/2008, aprobata prin Legea nr. 186/2009, acte normative succesive care au reglementat masuri de reorganizare a acestui minister, s-a prevazut ca personalul din cadrul sau isi pastreaza drepturile dobandite anterior.

4. Dispozitivul Deciziei.

Redam mai jos dispozitivul deciziei:

Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Dispozitiile art. 13 raportat la art. 47 din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii se interpreteaza in sensul ca indemnizatia de dispozitiv lunara in cuantum de 25% din salariul de baza, prevazuta de art. 13 din acest act normativ, se acorda functionarilor publici si personalului contractual care isi desfasoara activitatea in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor si in institutiile publice din subordinea ministerului, precum si personalului care isi desfasoara activitatea in serviciile comunitare din subordinea consiliilor locale si a prefecturilor care au beneficiat de acest drept salarial si inainte de transfer sau detasare din cadrul fostului Minister de Interne.

Andrei PAP

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week