Secţiuni » Jurisprudenţă » Tribunale
Jurisprudenţă Tribunale
 1 comentariu

Tribunalul Galati. Taxa pe poluare
09.05.2010 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Jurisprudență Tribunale
JURIDICE - In Law We Trust

Dosar nr. 3055/121/2009

ROMÂNIA

TRIBUNALUL GALAŢI

SECŢIA COMERCIALA, MARITIMA SI FLUVIALA SI DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV

SENTINŢA CIVILA NR. 1004

Şedinţa publică din data de 07.10.2009

PREŞEDINTE – SORINA MIHAELA LUCHIAN

GREFIER – ELENA LĂCRĂMIOARA LUPU

La ordine fiind soluţionarea acţiunii în contencios administrativ formulata de reclamanta Bourdeanu Mihaela cu domiciliul procesual ales în Tg.Mures str. Bolyai nr. 9, ap. 7, jud. Mureş în contradictoriu cu pârâta Instituţia Prefectului Galaţi-Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şl Înmatriculări a Vehiculelor.

La apelul nominal a răspuns pentru reclamanta av. Mitria Alina, în baza delegaţiei depuse la dosar, lipsă fiind pârâta.

Procedura completa.

S-a făcut referatul cauzei, în sensul că reclamanta prin apărător a depus prin fax la dosarul cauzei concluzii scrise şi acte, după care:

Apărătorul reclamantei arată că acţiunea a fost formulată şi depusa de un coleg al sau, avocat la Tg. Mures. Precizează ca acţiunea este formulata in contradictoriu cu Instituţia Prefectului Galaţi. Nu mai are alte cereri de formulat.

Nemaifiind alte cereri de formulat, Tribunalul constata cauza în stare de judecata şi acorda cuvântul pe fondul cauzei.

Apărătorul reclamantei solicita admiterea acţiunii cu cheltuieli de judecata. Depune la dosar concluzii scrise şi practica judiciara.

TRIBUNALUL,

Deliberând asupra cauzei de fata constata următoarele:

Prin acţiunea înregistrata pe rolul acestei instanţe la data de 03.06.2009 reclamanta Bourdeanu Mihaela a solicitat instanţei obligarea paratei Instituţia Prefectului Galaţi – Serviciul înmatriculări Autovehicule la înmatricularea autoutilitarei achiziţionate in Italia fără a fi obligata sa plătească taxa de poluare.

Reclamantul si-a motivat acţiunea arătând că prevederile tratatelor constitutive ale UE au prioritate fata de dispoziţiile contrare din legile interne, primele interzicând expres taxele vamale la import sau la export ori taxele cu efect echivalent.

Din aceasta perspectiva, dispoziţiile OUG nr.b50/2008 sunt discriminatorii, deoarece instituirea taxei de poluare este perceputa numai pentru autoturismele care se reînmatriculează in România, fiind deja înmatriculate in alte state membre UE, in timp ce pentru maşinile deja înmatriculate in tara nu se percepe o astfel de taxa. Nu pot fi admise asemenea deosebiri in funcţie de locul primei înmatriculări a maşinii, taxa nefiind in realitate destinata protejării mediului.

Taxa de poluare este de fapt vechea taxa de prima înmatriculare, ce nu face decât sa restricţioneze liberul acces al cetăţenilor romani la achiziţionarea de produse din Uniunea Europeana.

Pârâta, legal citata, nu s-a prezentat in instanţa si nici nu a formulat întâmpinare. Analizând si coroborând materialul probator de la dosarul cauzei, instanţa retine următoarele:

Faţă de înscrisurile depuse la dosar, instanţa reţine că reclamanta a cumpărat, potrivit contractului de vânzare-cumpărare de la fila 10, autoturismul marca BMW, cu număr de identificare WBADP71020GS65091, de la numitul Timiras Ciprian. Conform certificatului de înmatriculare de la fila 12, autoturismul a fost fabricat in anul 2000, fiind anterior înmatriculat in Italia. Înmatricularea autoturismului proprietatea reclamantei in România, deşi prima la noi in tara, este in realitate a doua înmatriculare de la data intrării acestuia in circulaţie.

Problema care se ridica in cauza este aceea de a stabili daca OUG nr. 50/2008 este compatibila cu prevederile legislaţiei comunitare.

Potrivit art. 4 lit. a din acest act normativ, obligaţia de plata a taxei de poluare intervine odată cu prima înmatriculare a unui autovehicul in România, fără nici o distincţie după cum acesta a fost produs in România sau in afara acesteia ori daca acestea sunt noi sau second-hand. Rezulta, aşadar, ca taxa este datorata numai pentru autoturismele pentru care se face prima înmatriculare in România, nu si pentru cele care au fost deja înmatriculate in România si care sunt deja in circulaţie.

Din interpretarea teleologica a expunerii de motive a OUG nr.50/2008 rezulta ca, daca nu s-ar fi promovat acest act normativ, consecinţa ar fi fost intrarea in România a unui număr foarte mare de autovehicule second-hand mai vechi de 10 ani, achiziţionate cu un preţ foarte mic. In consecinţa, se urmăreşte in realitate ca principiul ”poluatorul plăteşte” sa aibă un alt efect imediat, respectiv acela al limitării introducerii in tara a unor autoturisme second-hand, deja înmatriculate in alt stat membru al Uniunii Europene.

Reglementările ulterioare creează la rândul lor o diferenţa de tratament fiscal intre maşinile noi si cele vechi înmatriculate in România după intrarea in vigoare a OUG nr. 50/2008. Astfel, OUG nr. 208/2008 prevede ca autovehiculele a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc şi care se înmatriculează pentru prima dată în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene începând cu data de 15 decembrie 2008 se exceptează de la obligaţia de plată a taxei pe poluare pentru autovehicule, stabilită potrivit prevederilor OUG nr. 50/2008. Aceste prevederi se aplică până ia data de 31 decembrie 2009 inclusiv.

OUG nr. 208/2008 a fost insa abrogata prin OUG nr. 218/2008. Potrivit art. lll, autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4 a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc, precum şi toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, care se înmatriculează pentru prima dată în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene în perioada 15 decembrie 2008 – 31 decembrie 2009, inclusiv, se exceptează de la obligaţia de plată a taxei pe poluare pentru autovehicule stabilită potrivit prevederilor OUG nr. 50/2008.

Autovehiculelor M1 cu norma de poluare Euro 4 a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc, precum şi tuturor autovehiculelor N1 cu norma de poluare Euro 4, înmatriculate pentru prima dată în afara Uniunii Europene şi care se înmatriculează în România, li se aplică taxele prevăzute în anexele nr. 1 si 2.

In privinţa reglementarilor comunitare in materie, instanţa retine ca, potrivit art. 90 par. 1 din Tratatul Constitutiv al Uniunii Europene nici un stat membru nu aplică, direct sau indirect, produselor altor state membre, impozite interne de orice natură, mai mari decât cele care se aplică, direct sau indirect, produselor naţionale similare. Scopul general al art. 90 este acela de a asigura libera circulaţie a mărfurilor, cu referire la impozitele si taxele interne care impun o sarcina fiscala consistenta produselor provenind din alte state membre, prin comparaţie cu produsele interne.

In temeiul dispoziţiilor art. 148 din Constituţie, in cauza sunt aplicabile direct normele comunitare, care au prioritate fata de dispoziţiile contrare din legile interne. Aşadar, instanţa va analiza compatibilitatea dreptului intern cu cel comunitar in materie fiscala.

Din dispoziţiile OUG nr. 50/2008 rezulta ca pentru un autoturism produs in România sau alt stat membru al UE nu se percepe taxa de poluare la o noua înmatriculare, daca anterior autoturismul a fost înmatriculat tot in România. Aceeaşi taxa se percepe insa daca autoturismul produs in tara sau in alt stat membru este înmatriculat prima data in România,

OUG nr. 218/2008, prin discriminarea pe care o creează in funcţie de capacitatea cilindrica a autoturismului, influenţează in mod evident alegerea cumpărătorilor, aceştia fiind direcţionaţi fie spre un autoturism nou, fie spre unul deja înmatriculat in România, In acest mod se protejează industria interna, aspect ce rezulta si din preambulul OUG nr. 208/2008 si nr. 218/2008.

In consecinţa, instanţa retine ca OUG nr. 50/2008 este contrara art. 90 din Tratatul de Instituire a Comunităţii Europene, fiind destinata sa diminueze introducerea in tara a unor autoturisme deja înmatriculate intr-un alt stat membru, cum este cazul de fata. Or, după aderarea României la UE, aceasta soluţie nu este admisibila, întrucât norma fiscala naţionala diminuează sau este susceptibila sa diminueze consumul produselor importate, influenţând astfel decizia consumatorilor.

O a doua discriminare se înregistrează intre persoanele care au solicitat înmatricularea unui autoturism anterior date de 01.07.2008 si cele care au solicitat acelaşi lucru ulterior acestei date, doar ultima categorie de persoane fiind obligate la plata taxei de poluare. Discriminarea este realizata de legiuitor prin faptul ca leagă plata taxei de poluare de înmatriculare, deşi scopul menţionat in preambulul ordonanţei se refera la protejarea mediului.

Pentru considerentele anterior expuse instanţa va admite in parte acţiunea si va dispune obligarea paratei sa înmatriculeze autoturismul proprietatea reclamantului, fără a condiţiona acest lucru de plata taxei de poluare.

Văzând si disp. art. 274 C. pr. civ. va obliga parata, ca parte căzuta in pretenţii, la plata cheltuielilor de judecata constând in taxa de timbru si onorariu de avocat.

PENTRU ACESTE MOTIVE

IN NUMELE LEGII

HOTĂRĂŞTE:

Admite acţiunea în contencios administrativ formulata de reclamanta Bourdeanu Mihaela cu domiciliul procesual ales in Tg. Mureş str. Bolyai nr. 9 ap. 7, jud. Mureş, în contradictoriu cu pârâta Instituţia Prefectului Galaţi – Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări a Vehiculelor.

Obligă pârâtul să inmatriculeze autoturismul proprietatea reclamantei. Obligă pârâtul să plătească 1082 lei cu titlu de cheltuieli de judecată. Cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare. Pronunţată in şedinţa publică din 07.10.2009.

PRESEDINTE                                                                                          GREFIER

SORINA MIHAELA LUCHIAN                                                           E. LĂCRĂMIOARA LUPU

Red. LM.S.

Tehnored. E.L.L. 4 ex/12.11.2009

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti