Secţiuni » Flux noutăţi
Flux noutăţi
Comunicate profesioniştiEvenimenteRecrutareBarouriExecutoriNotariatSistemul judiciarJURIDICE NEXT

Scrisoare deschisa a UGIR catre Traian Basescu, Emil Boc privind reducerea contributiei catre Pilonul II de pensii private obligatorii
10.05.2010 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content
JURIDICE - In Law We Trust

Uniunea Generala a Industriasilor din Romania a trimis presedintelui Traian Basescu, premierului Emil Boc si ministrilor cabinetului o scrisoare deschisa privind reducerea contributiei virate catre Pilonul II de pensii private obligatorii de la 2,5% la 2%.

Redam integral textul scrisorii deschise:

„Stimate domnule preşedinte,

Stimate domnule premier,

Stimaţi domni miniştri,

Avem onoarea de a ne adresa dumneavoastră, prilej cu care va asigurăm de întreaga noastră consideraţie. Vă scriem în legătură cu unele propuneri formulate şi înaintate dumneavoastră, referitor la reducerea de la 2,5% la 2% a contribuţiei virate către Pilonul II de pensii private obligatorii.

Uniunea Generală a Industriaşilor din România (UGIR) cunoaşte foarte bine situaţia de pe această piaţă, având în vedere că asociaţia profesională a operatorilor din domeniul fondurilor de pensii private (APAPR) este membru UGIR, iar UGIR are un reprezentant în cadrul Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) încă din anul 2006.

În continuare vă prezentăm argumentele pentru care vă recomandăm să nu daţi curs solicitărilor de blocare a contribuţiei virate către Pilonul II de pensii private obligatorii din România:

1. Pilonul II a plătit deja preţul crizei în 2009 şi 2010, alături de tot restul sectorului privat.

Contribuţia virată către Pilonul II a fost îngheţată anul trecut la 2%, în locul unei creşteri la 2,5%, aşa cum prevedea legea. Anul acesta, creşterea contribuţiei a fost la doar 2,5% în loc de 3%, din nou sub prevederile legii. Prin aceste două măsuri, bugetul statului român a făcut deja „economii” de 200 de milioane de euro pe seama buzunarului celor 5 milioane de salariaţi care contribuie azi la Pilonul II, prin fondurile de pensii administrate privat.

În următorii 6 ani, ca urmare a acestei frâne puse Pilonului II în 2009, bugetul statului român va mai „economisi” încă 700 de milioane de euro, prin virarea către Pilonul II a unor contribuţii mai mici. În ipoteza în care statul ar decide azi, din nou, blocarea contribuţiei la 2% în loc de 2,5%, bugetul ar „economisi” în restul de 7 luni din 2010 doar 45 de milioane de euro şi nu 400 de milioane de euro, aşa cum prezintă susţinătorii acestei măsuri. Faţă de un deficit de 2,5 miliarde de euro al sistemului public de pensii în 2010 (estimat), reducerea contribuţiei la Pilonul II ar reprezenta în 2010 doar o acoperire de 1,8% din acest deficit, ceea ce în mod evident nu reprezintă nicio soluţie reală.

2. Afectarea din nou a acestui nivel al contribuţiei virate către Pilonul II ar avea următoarele efecte imediate:

– afectarea gravă a dreptului de proprietate (garantat de Constituţia României) a celor 5 milioane de salariaţi din Pilonul II şi afectarea celor mai bune interese ale acestor 5 milioane de salariaţi, care muncesc, contribuie şi şi-au pus speranţele într-o pensie mai bună din sistemul privat. Orice afectare a contribuţiei virate către Pilonul II mută practic sume importante dinspre economisire şi investiţii către consum imediat şi menţinerea facturii sociale uriaşe a bugetului, adică exact opusul măsurilor necesare acum economiei româneşti şi principiilor enunţate în ultimele zile de dumneavoastră;

– afectarea imaginii şi relaţiilor internaţionale ale României, întrucât periclitarea investiţiilor făcute deja de administratorii din Pilonul II aduce atingere tratatelor bilaterale de protejare reciprocă a investiţiilor pe care România le are încheiate cu statele de unde provin acţionarii companiilor de administrare de pe piaţa de pensii administrate privat. Pe parcursul ultimilor 3 ani, aceste companii au făcut investiţii de peste 500 de milioane de euro în România, fiind probabil sectorul instituţional cu cele mai semnificative investiţii străine realizate în ţara noastră în perioadă menţionată. România ar apărea astfel din nou, după mulţi ani, că stat cu un climat legislativ instabil, un stat impropriu investiţiilor străine;

– reacţii negative imediate din partea organismelor europene şi internaţionale. Sistemul de pensii administrate privat din România este construit pe modelul şi la iniţiativa Băncii Mondiale, bucurându-se de susţinerea explicită a Comisiei Europene, Băncii Mondiale şi FMI, care au recomandat Guvernului României ca, în cadrul actualului program de asistentă financiară, să continue dezvoltarea Pilonului II;

– efecte negative pe termen scurt, mediu şi lung, prin diminuarea resurselor de finanţare ale statului şi economiei româneşti. Rolul fondurilor de pensii private în orice economie este de stimulare a economisirii pe termen lung şi de a asigura, în acelaşi timp, o alocare optimă a resurselor şi lichidităţilor financiare, prin investiţii în piaţa bursieră, ca şi în obligaţiuni emise de companii private sau de către stat. Astfel, fondurile de pensii finanţează atât Guvernul, cât şi întreaga economie şi piaţă financiară.

3. Efectele crizei financiare asupra economiei şi bugetului României nu trebuie să afecteze obiectivul pe termen lung al reformei sistemului public de pensii.

Motivele fundamentale pentru care statul român şi-a asumat introducerea fondurilor de pensii administrate privat nu s-au schimbat pe timpul crizei. În mod cronic şi fundamental, sistemul public de pensii nu mai este sustenabil şi, pe termen mediu şi lung, nu va putea asigura, sub nicio formă, pensii decente pentru generaţiile actuale de salariaţi.

În mod acut, sistemul public de pensii a fost adus în pragul falimentului de majorări nesustenabile de pensii, realizate în ultimii ani, mult peste potenţialul real al economiei şi bugetului naţional.

De exemplu, în perioada decembrie 2004 -€“ decembrie 2009 pensia medie din sistemul public a avut un ritm mediu anual de creştere de 24%, faţă de un ritm mediu anual de numai 15% al salariilor şi de o creştere reală medie anuală de 5,4% a economiei (Produsului Intern Brut). Aceste majorări nerealiste de pensii au adus bugetul public de pensii în situaţia unui deficit de 1,74 miliarde de euro în 2009 şi a unui deficit estimat la 2,5 miliarde de euro în 2010 (adica 30% din veniturile din CAS ale bugetului).

De aceea, suportarea acestor creşteri nerealiste de pensii de către salariaţii de astăzi este un transfer incorect şi imoral de povară fiscală şi de responsabilitate socială, prin deformarea gravă a conceptului de solidaritate socială între generaţii.

4. Pilonul II de pensii private obligatorii a produs pentru cei 5 milioane de participanţi, în cei aproape 2 ani de funcţionare, un randament mediu anual de 18,9%, faţă de o inflaţie medie anuală de circa 5%.

În prezent, activele nete administrate de cele 9 fonduri de pensii private obligatorii au ajuns la 3,14 miliarde de lei. Comparativ cu contribuţiile virate în sistem (în perioada mai 2008 -€“ aprilie 2010), în valoare de 2,63 miliarde de lei, activele nete sunt cu 511 milioane de lei mai mari, această diferenţă reprezentând profitul (net, inclusiv comisioanele) realizat de fonduri pentru participanţii la sistem. Aceste rezultate arată că Pilonul II este o reformă de succes, o componentă performantă a sistemului de pensii şi care trebuie în continuare susţinută, stimulată, dezvoltată şi în niciun caz frânată sau blocată.

Având în vedere toate aceste considerente, va rugăm să aveţi amabilitatea de a lua în considerare recomandarea noastră de a nu afecta nivelul actual al contribuţiei virate către Pilonul II de pensii private obligatorii şi de a consulta specialiştii UGIR şi pe cei ai Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) înainte de a lua orice decizie referitoare la Pilonul II de pensii private din România.

Vă mulţumim anticipat şi ne exprimăm încrederea că veţi lua decizia corectă din punct de vedere economic în ceea ce priveşte viitorul Pilonului II de pensii.

PREŞEDINTE COLEGIU PERMANENT UGIR

Ing. Ştefan VARFALVI

PREŞEDINTE APAPR

Dr. Ing. Ec. Crinu ANDĂNUŢ”

Cuvinte cheie: ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti