Secţiuni » Flux noutăţi
Flux noutăţi
Comunicate profesioniştiEvenimenteRecrutareBarouriExecutoriNotariatSistemul judiciarJURIDICE NEXT

CE sustine reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera
28.05.2010 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content
JURIDICE - In Law We Trust

Joi, 27 mai 2010, Comisia Europeana a prezentat o analiza a costurilor, beneficiilor si optiunilor pentru trecerea, odata intrunite conditiile necesare, de la obiectivul UE de reducere pana in 2020 a emisiilor de gaze cu efect de sera cu 20% fata de nivelurile din 1990 la o reducere de 30%.

Potrivit unui comunicat al CE, ”aceste conditii nu sunt intrunite in prezent. Aceasta comunicare urmeaza comunicarii Comisiei referitoare la modalitatile de revigorare a negocierilor internationale privind schimbarile climatice, precum si cererii Consiliului de a prezenta o evaluare a impactului unei treceri conditionate la o reducere cu 30% a emisiilor. De asemenea, s-au examinat si masurile luate pentru sprijinirea industriilor mari consumatoare de energie impotriva riscului de relocare a emisiilor de carbon, conform cerintelor Directivei ETS (directiva privind schema de comercializare a certificatelor de emisii). In comunicare se arata ca reducerea emisiilor UE ca o consecinta a crizei economice, impreuna cu o scadere accentuata a pretului carbonului, a modificat estimarile de acum doi ani, cand a fost prezentata schema ETS revizuita. Prin urmare, in lumina acestor noi date, s-au analizat implicatiile pe care le-ar avea diferitele niveluri de obiective ca factor stimulant pentru modernizarea economiei UE si pentru crearea de noi locuri de munca prin promovarea inovarii in domeniul tehnologiilor cu emisii reduse de carbon. Aceasta analiza urmareste ce eforturi ar fi necesare in diferitele sectoare principale pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de sera cu mai mult de 20%, pana la 30%, examinand, de asemenea, impactul acestor eforturi si posibilele optiuni de politica pentru realizarea lor.  La evaluarea posibilelor alternative s-a tinut seama pe deplin si de contextul actual de presiune asupra finantelor publice si de recesiune economica.

Connie Hedegaard, Comisarul european pentru politici climatice, a declarat: „Cresterea obiectivului nostru de reducere a emisiilor de la 20% la 30% pana in 2020 este o decizie politica pe care liderii UE o vor lua la momentul potrivit si in conditiile potrivite.  Evident, prioritatea politica imediata este rezolvarea crizei monedei euro. Dar, intrucat iesim din criza, Comisia a pus la dispozitie informatii pentru o discutie bazata pe fapte concrete. Nu se pune problema sa luam aceasta decizie acum, dar sper ca analiza noastra sa declanseze dezbateri in statele membre cu privire la calea care trebuie urmata.”

Costul indeplinirii obiectivelor

Din 2008, costurile absolute ale atingerii obiectivului de 20% au scazut de la 70 miliarde EUR/an la 48 miliarde EUR/an (0,32% din PIB) pana in 2020. Aceasta se datoreaza mai multor factori: cresterea economica mai scazuta a generat reduceri de emisii; preturile mai mari la energie au impulsionat eficienta energetica si au redus cererea de energie; iar pretul carbonului a scazut sub nivelul prognozat in 2008, deoarece certificatele EU ETS neutilizate in timpul recesiunii se reporteaza. Insa, in acelasi timp, aceasta reducere a costurilor absolute vine in contextul unei crize care a restrans posibilitatile companiilor de a gasi investitiile necesare pentru modernizare in viitorul apropiat.

Din 2007, UE s-a angajat sa treaca la o reducere a emisiilor cu 30% pana in 2020 daca si alte mari puteri economice isi asuma partea care le revine din efortul respectiv, in temeiul unui acord global privind schimbarile climatice. Costul atingerii obiectivului de 30% este estimat in prezent la 81 miliarde EUR/an pana in 2020, cu 11 miliarde EUR/an mai mare decat era estimat costul atingerii obiectivului de 20% acum doi ani. Obiectivul de 30% ar costa cu 33 miliarde EUR/an (0,2% din PIB) mai mult decat costul estimat in prezent pentru obiectivul de 20%.

Cresterea cu emisii reduse de carbon

Țarile din intreaga lume recunosc potentialul cresterii ecologice, cu emisii reduse de carbon, de a crea noi locuri de munca durabile si de a intari securitatea energetica. Europa nu are un loc asigurat in fruntea acestei revolutii in conditiile in care concurenta la nivel mondial devine din ce in ce mai acerba. Obiectivul de 20% a fost considerat un factor esential pentru stimularea modernizarii economiei UE, insa in prezent, dat fiind ca pretul carbonului este mai scazut decat se preconizase, isi va pierde din potentialul de stimulare a schimbarii si inovatiei. In plus, Europa trebuie sa isi pregateasca, in cadrul grupului tarilor dezvoltate, obiectivele pe termen lung privind atingerea unei reduceri de 80-95% pana in 2050 cu costuri optime.

Optiuni pentru trecerea la obiectivul de 30%

Comunicarea prezinta optiuni pentru atingerea obiectivului de 30% in cadrul EU ETS si in celelalte sectoare. Printre acestea se numara: reducerea numarului de certificate licitate in cadrul EU ETS; reglementari pentru promovarea unei mai mari eficiente energetice; utilizarea inteligenta a instrumentelor fiscale; directionarea fondurilor politicii de coeziune a UE catre investitiile ecologice; si ameliorarea integritatii ecologice a creditelor de carbon internationale recunoscute in cadrul EU ETS.

O masura care prezinta interes, chiar inainte de o posibila trecere la obiectivul de 30%, ar fi utilizarea unor certificate industriale nealocate gratuite din cadrul EU ETS pentru a accelera inovarea in domeniul tehnologiilor cu emisii reduse de carbon, intr‑un mod similar programului demonstrativ existent pentru inovarea in domeniul energiei din surse regenerabile si al tehnologiilor de captare si stocare a carbonului, finantat cu 300 de milioane de certificate.

Relocarea emisiilor de carbon

Comisia a examinat situatia industriilor mari consumatoare de energie cu privire la riscul de „relocare a emisiilor de carbon” (mutarea productiei din UE in tari in care constrangerile referitoare la carbon sunt mai laxe).

Concluzia principala este ca masurile existente de prevenire a relocarii emisiilor de carbon ale acestor industrii – certificate gratuite si accesul la credite internationale – continua sa fie justificate. De asemenea, analiza arata ca ridicarea obiectivului la 30%, in timp ce alte tari implementeaza angajamentele de reducere pe care si le-au asumat in cadrul  Acordului de la Copenhaga, ar avea un impact limitat asupra relocarii emisiilor de carbon, cu conditia mentinerii masurilor existente.

Comisia va continua sa monitorizeze indeaproape riscul de relocare a emisiilor de carbon, in special in ceea ce priveste tarile terte care nu au adoptat inca masuri de limitare a emisiilor. Printre posibilele masuri care merita a fi examinate in continuare se numara includerea importurilor in EU ETS.”

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti