Secţiuni » Arii de practică » Business » Telecom
Telecom
Profesionişti

Raport CE ref. piata telecomunicatiilor


02.06.2010 | JURIDICE.ro
Secţiuni: Content, Telecom
JURIDICE - In Law We Trust

Comisia Europeana a dat publicitatii, marti, 1 iunie 2010, un raport ce arata ca pietele de telecomunicatii din UE au devenit mai competitive datorita indrumarilor Comisiei in cadrul procedurii de consultare si de analiza denumita „Articolul 7”, care prevede obligatia autoritatilor nationale de reglementare din telecomunicatii de a informa Comisia in prealabil atunci cand intentioneaza sa reglementeze diferite segmente ale pietelor nationale respective.

Potrivit unui comunicat al CE, ”cetatenii si intreprinderile beneficiaza astfel de o gama mai larga de servicii si de preturi mai mici.Raportul evidentiaza insa ca proiectata piata unica de telecomunicatii a UE este inca departe de a se materializa. Este motivul pentru care, prin intermediul Agendei digitale pentru Europa ( IP/10/581), Comisia solicita aplicarea prompta si coerenta a normelor existente din domeniul telecomunicatiilor si isi exprima intentia de a propune masuri adecvate pentru reducerea costurilor generate de lipsa unei piete unice a serviciilor de telecomunicatii.  Una dintre probleme se datoreaza modurilor diferite  in care autoritatile nationale de reglementare abordeaza aspectele concurentiale, cum ar fi reglementarea accesului la retelele de fibra optica. Raportul de astazi avertizeaza, de asemenea, ca incertitudinile legate de reglementare ar putea afecta materializarea unor proiecte de infrastructura care implica investitii considerabile, cum ar fi retelele de acces de noua generatie (Next Generation Access – NGA), unul din proiectele cheie ale Agendei digitale pentru Europa.

„Indicatiile transmise de Comisie autoritatilor nationale de reglementare in telecomunicatii au garantat un grad de coerenta si de previzibilitate care da incredere investitorilor”, a declarat vicepresedintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, responsabila cu agenda digitala. „Avem insa nevoie de reglementari mai bine coordonate pentru a asigura implementarea armonizata si buna functionare a unei pietei unice a telecomunicatiilor in UE.”

Joaquín Almunia, vicepresedintele Comisiei care raspunde de concurenta, a declarat: „Raportul releva ca, aplicand normele UE in telecomunicatii sub supravegherea Comisiei, autoritatile nationale de reglementare in domeniu au promovat concurenta pe pietele de telecomunicatii, oferind cetatenilor si intreprinderilor din UE preturi mai mici si o mai mare varietate de optiuni.”

Raportul prezentat astazi de Comisie schiteaza principalele tendinte si probleme generate in ultimii doi ani de procedura „Articolul 7”. In ansamblu, aceasta procedura de notificare a permis o reglementare mai redusa si mai adecvata pe pietele de telecomunicatii. Totusi, autoritatile nationale de reglementare continua sa aplice solutii diferite in cazuri in care problemele de concurenta sunt asemanatoare. Printre acestea se numara:

  • Tratarea produselor de acces prin fibra optica in pietele de gros de banda larga: de exemplu, intr-o serie de cazuri, desi fibra optica era inclusa in definitia pietei, autoritatile de reglementare au propus neimpunerea unor masuri de reglementare corective sau limitarea acestora la retelele de fibra optica.
  • Aplicarea unor modalitati diferite de calculare a tarifelor la care operatorii pun la dispozitie o parte din reteaua lor (acces) sau transfera apeluri pentru alti operatori (interconectare).La calcularea tarifelor de terminare a apelurilor, o  serie de autoritati de reglementare continua sa includa elemente de cost care nu au nicio legatura cu serviciul, cum ar fi costurile spectrului de frecvente, ceea ce duce la umflarea tarifelor.
  • Moduri de reglementare diferite in cazurile in care operatorii de telecomunicatii separa serviciile furnizate altor operatori de telecomunicatii de cele oferite beneficiarilor finali (separare functionala).

Incepand din mai 2011, normele UE revizuite in domeniul telecomunicatiilor vor conferi Comisiei raspunderi suplimentare in ceea ce priveste impunerea si implementarea unor masuri corective prin intermediul autoritatilor nationale de reglementare (vezi MEMO/09/513 si anexa de mai jos). Comisia s-a angajat sa asigure aplicarea coerenta a normelor UE in materie de telecomunicatii, in stransa cooperare cu Organismul autoritatilor europene de reglementare in domeniul comunicatiilor electronice (OAREC– a se vedea SPEECH/10/15), si sa promoveze in continuare raspandirea serviciilor de banda larga de mare viteza, asa cum prevede Agenda digitala pentru Europa ( IP/10/581).

In prezent, Comisia lucreaza la finalizarea unei recomandari privind accesul reglementat la retelele de acces de noua generatie, bazata pe indicatiile furnizate pana acum autoritatilor in cadrul analizarii pietelor nationale de banda larga.  Totodata, impreuna cu OAREC, Comisia examineaza posibilitatea de a furniza autoritatilor de reglementare noi instructiuni privind implementarea coerenta a angajamentelor de separare si a masurilor corective.

Context

Procedura introdusa de articolul 7 din Directiva 2002/21/CE privind un cadru de reglementare comun pentru retelele si serviciile de comunicatii electronice (Directiva-cadru) a permis identificarea domeniilor in care Comisia, impreuna cu OAREC, trebuie sa actioneze pentru promovarea pietei unice de comunicatii electronice.

In conformitate cu aceasta procedura, autoritatile nationale de reglementare trebuie sa transmita Comisiei analizele lor de piata inainte de a trece la adoptarea unor decizii finale pentru consolidarea pietei interne de telecomunicatii. De la instituirea procedurii „Articolul 7”, autoritatile nationale de reglementare au inaintat Comisiei spre examinare peste 1 000 de proiecte de masuri.

Pentru raportul integral asupra analizelor de piata in urma aplicarii Directivei-cadru, precum si pentru deciziile Comisiei si masurile aferente notificate conform procedurii prevazute la articolul 7, a se vedea: http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/implementation_enforcement/eu_consultation_procedures/index_en.htm

Pentru mai multe detalii privind procedura „Articolul 7”, a se vedea MEMO/10/226.

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Ne bucurăm să aducem gândurile dumneavoastră la cunoştinţa comunităţii juridice şi publicului larg. Apreciem generozitatea dumneavoastră de a împărtăşi idei valoroase. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord, publicarea pe JURIDICE.ro nu semnifică asumarea de către noi a mesajului transmis de autor. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteţi ciţi aici. Pentru a publica pe JURIDICE.ro vă rugăm să luaţi în considerare Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑
Secţiuni          Noutăţi     Interviuri     Comunicate profesionişti        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie         Arii de practică          Note de studiu     Studii
 
© 2003-2023 J JURIDICE.ro