Aplicarea dispozitiilor aquis-ului Schengen in Romania si Bulgaria
1 iulie 2010 | Andrei PAPIn Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L 166 din 01 iulie 2010 a fost publicata Decizia Consiliului Uniunii Europene din 29.06.2010 (2010/365/UE) privind aplicarea dispozitiilor acquis-ului Schengen referitoare la Sistemul de Informatii Schengen in Republica Bulgaria si in Romania
Avandu-se in vedere Actul de aderare din 2005 si in special articolul 4 alineatul (2), care prevede ca dispozitiile acquis-ului Schengen, altele decat cele mentionate in anexa II la respectivul act, se aplica in Bulgaria si Romania numai in urma unei decizii a Consiliului in acest sens, cat si dupa parcurgerea unei verificari a indeplinirii conditiilor necesare pentru aplicarea respectivului acquis,
Dupa o verificare a Consiliului, daca cele doua state membre asigura niveluri satisfacatoare de protectie a datelor prin luarea unor masuri, la 26 aprilie 2010, Consiliul a ajuns la concluzia ca statele in cauza au indeplinit conditiile in acest domeniu, astfel ca, este posibila stabilirea unei date de la care acquis-ul Schengen referitor la Sistemul de Informatii Schengen (SIS) poate fi aplicat in aceste state membre.
O data cu intrarea in vigoare a prezentei decizii ar trebui sa se permita transferul de date SIS reale catre statele membre in cauza.
Utilizarea propriu-zisa a acestor date dau posibilitatea Consiliului sa verifice, prin intermediul procedurilor de evaluare Schengen aplicabile, astfel cum acestea sunt definite in SCH/Com-ex (98) 26 def., corectitudinea aplicarii dispozitiilor acquis-ului Schengen referitoare la SIS in statele membre mentionate. In urma efectuarii unor astfel de evaluari Consiliul poate hotara asupra eliminarii controalelor la frontierele interne cu statele membre respective.
In ceea ce priveste Islanda si Norvegia, prezentul regulament constituie o dezvoltare a dispozitiilor acquis-ului Schengen in sensul acordului incheiat de catre Consiliul Uniunii Europene si Republica Islanda si Regatul Norvegiei privind asocierea acestor doua state la punerea in aplicare, asigurarea respectarii si dezvoltarea acquis-ului Schengen, care se afla sub incidenta articolului 1 litera (G) din Decizia 1999/437/CE a Consiliului.
In cazul Elvetiei, prezenta decizie constituie o dezvoltare a dispozitiilor acquis-ului Schengen in intelesul Acordului intre Uniunea Europeana, Comunitatea Europeana si Confederatia Elvetiană privind asocierea Confederatiei Elvetiene la punerea in aplicare, asigurarea respectarii si dezvoltarea acquis-ului Schengen, care se afla sub incidenta articolului 1 litera (G) din Decizia 1999/437/CE, coroborat cu articolul 3 din Decizia 2008/149/JAI a Consiliului si cu articolul 3 din Decizia 2008/146/CE a Consiliului.
Potrivit art. 1 din prezenta decizie, incepand cu data de 15 octombrie 2010, dispozitiile acquis-ului Schengen referitoare la SIS, astfel cum sunt mentionate in anexa I cat si anexa II, se vor aplica Republicii Bulgaria si Romaniei intre ele si in raporturile lor cu Regatul Belgiei, Republica Ceha, Regatul Danemarcei, Republica Federala Germania, Republica Estonia, Republica Elena, Spania, Republica Franceza, Republica Italiana, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungara, Malta, Regatul Tarilor de Jos, Republica Austria, Republica Polona, Republica Portugheza, Republica Slovenia si Republica Slovaca, Republica Finlanda si Regatul Suediei, precum si cu Republica Islanda, Regatul Norvegiei si Confederatia Elvetiana.
Pana la data eliminarii controalelor la frontierele interne cu statele membre in cauza, respectivele state membre nu pot fi obligate sa refuze intrarea pe teritoriul lor sau sa expulzeze resortisanti din state terte pentru care un alt stat membru a emis o alerta SIS in scopul refuzului intrarii.
De asemenea, trebuie sa se abtina de la introducerea datelor aflate sub incidenta dispozitiilor articolului 96 din Conventia din 19 iunie 1990 de punere in aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 dintre guvernele statelor Uniunii Economice Benelux, Republica Federala Germania si Republica Franceza privind eliminarea treptata a controalelor la frontierele lor comune (denumita in continuare „Conventia Schengen”)
Pentru Juridice.ro, Andrei PAP
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
18 septembrie ⁞ Școala Superioară de Cadre
19 septembrie ⁞ Impactul legii 243/2024 asupra creditorilor IFN/cesionari de creanțe
23 septembrie ⁞ Fraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrie ⁞ Noutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrie ⁞ JURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrie ⁞ Avocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrie ⁞ Start Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrie ⁞ Dacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrie ⁞ Impactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrie ⁞ Abilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrie ⁞ JURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrie ⁞ Fraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrie ⁞ Social Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrie ⁞ Start Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrie ⁞ JURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025 ⁞ The Congress / The biggest legal event
Homepage J JURIDICE Cariere Evenimente Dezbateri Profesionişti Lawyers Week Video |