Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti

Se pregateste modificarea Codului muncii
09.08.2010 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content, Dreptul muncii, Dreptul securitatii sociale, Fiscalitate
JURIDICE - In Law We Trust

Premierul Emil Boc a sustinut sambata, 7 august 2010, la Iasi, o conferinta de presa in care a trecut in evidenta stadiul principalelor reforme ale statului si pasii viitori.

Emil Boc: “În acest moment, Guvernul se află în faza cea mai grea a procesului de reformă şi restructurare a statului. Vor veni şi sunt în derulare proceduri de restructurare, de disponibilizare a personalului bugetar. Cu alte cuvinte, sunt vremuri care nu sunt foarte uşoare pentru ţară şi cu consecinţe dureroase pentru foarte mulţi dintre noi. Dar aceste măsuri sunt mai necesare ca oricând acestei ţări pentru a însănătoşi şi funcţionarea sistemului bugetar şi funcţionarea ţării în ansamblu, a statului în totalitate. Este exact ca la medic: când ai o boală trebuie să intervii cu un medicament care, de cele mai multe ori, nu are un gust bun, dar îţi asigură sănătatea pe termen mediu şi lung. De aceea, în acest moment, se află în plin proces de reformare şi restructurare a statului cel puţin următoarele componente:

1. Restructurarea aparatului bugetar. Ştiţi bine că, de exemplu, în domeniul administraţiei publice, până în 16 august trebuie să fie aprobate de către autorităţile locale noile organigrame, iar aici lucrurile sunt foarte simple. Cine nu face restructurare, nu mai primeşte bani de la bugetul de stat. Sancţiunea este foarte clară: cotele defalcate se sistează până când se aplică normele de restructurare prevăzute de Ordonanţa 63.

2. Reforma pensiilor. Ştiţi bine că am fost de două ori în Parlament pentru această reformă. O dată Guvernul a fost demis, în octombrie 2009, când am mers pe masa Parlamentului cu proiectul legii pensiilor, diminuarea pensiilor speciale şi reforma sistemului. Nu am reuşit atunci. În 2010 ne-am dus din nou. De această dată, în privinţa sistemului de pensii, legea supusă Parlamentului a fost aprobată. Pensiile speciale au fost eliminate, cele de invaliditate, acordate abuziv, se recalculează şi deci, un prim pas, a fost făcut.

Mai avem al doilea pas decisiv, în septembrie, în Camera Deputaţilor, pentru aprobarea formei finale a Legii pensiilor, lege care asigură pe termen mediu şi lung o sustenabilitate, o întreţinere proprie a sistemului de pensie, a bugetului de pensie, prin măsurile pe care le propunem. De la vârsta de pensionare şi de diminuare treptată a transferurilor la bugetul de stat, spre bugetul de pensii astfel încât acesta să se poată susţine.

Etapa a doua, a Legii salarizării unitare. În luna septembrie va intra în Parlament. Ea va consimţi salariile pentru anul 2011 şi simplificarea în continuare a acestei Legii a salarizării prin eliminarea diverselor trepte sau ierarhii intermediare care complicau nejustificat Legea salarizării, şi prin eliminarea diferenţelor şi discrepanţelor care apar între diverse funcţii, în funcţie de unitatea la care se lucrează. Această lege la care Guvernul lucrează din plin în momentul de faţă va fi trimisă spre aprobare la Parlament în luna septembrie.

Reforma sistemului de asistenţă socială. O parte a acestei reforme este în plin proces de derulare. Din controalele pe care în baza legii le-am efectuat la venitul minim garantat sau la pensiile de invaliditatea acordate abuziv, deja, doar dintr-un control de câteva luni pentru nun procent destul de mic am făcut economii la nivel de an de peste 27 milioane de euro. Şi acest proces continuă pe o scară foarte largă. În cadrul acestei reforme, venitul minim garantat nu va mai fi acordat de primărie, ci de Ministerul Muncii prin direcţiile judeţene, prin agenţiile de prestaţii sociale. Acest venit minim garantat nu va mai fi un instrument electoral în mâna primarilor, acordat abuziv, prin care, dacă aveai sau nu aveai dreptul îl primeai ca ajutor de la stat. Ştiţi bine cazurile celebre cu oameni care aveau vilă şi Mercedes în curte, dar primeau ajutor social de la stat pentru că intrau într-o formă sau alta într-un fief al primarului şi prin anchetele sociale realizate era ocolită legea. Acum, monitorizarea se va face de către Guvern prin agenţiile de prestaţii sociale şi vă asigurăm că numai cei, într-un moment al vieţii, cu adevărat au probleme cu veniturile şi într-adevăr nu pot avea un minim de existenţă vor primi acest sprijin din partea statului. Dreptul la muncă. Şi evident, aceştia care sunt într-o asemenea situaţie să-i ajutăm prin modalităţi alternative să iasă din situaţiile de dependenţă date de stat şi să poată să câştige un loc de muncă prin care să se auto-întreţină.

În octombrie va fi finalizat Codul Social şi tot în această toamnă avem în pregătire modificările la Codul Muncii, legea sindicatelor, legea patronatelor şi Codul Asistenţei Sociale de finalizat, astfel încât şi această reformă să fie dusă până la capăt şi care va aduce economii substanţiale la bugetul de stat prin eliminarea abuzurilor acelor bani care astăzi sunt încă acordaţi nemunciţi sau fără să aibă temeiul legal deplin.

Legat de evaziunea fiscală am adoptat deja OUG şi normele de aplicare care creează un cadru legal suplimentar pentru a putea lupta cu evaziunea fiscală şi rezultatele sper să se vadă şi în mai mulţi bani la bugetul de stat. Au fost promovate prin OUG şi implementate acum prin ordine ale ministrului de Finanţe şi ale preşedintelui ANAF modalităţi noi de combatere a evaziunii fiscale. Şi mă refer la acele metode indirecte de reconstrucţie a veniturilor şi cheltuielilor. Metode indirecte sau un control indirect de a aprecia veniturile şi cheltuielile unui contribuabil. Acum, principiul de bază este acela de declaraţie fiscală şi de cifrele contabile pe care le depune în faţa organului fiscal. Dar mai sunt şi alte modalităţi indirecte care din nefericire nu au fost puse în practică până acum în România şi care prin OUG pe care am adoptat-o am creat cadrul legal de aplicare. Avem o practică în România. Firme sărace şi proprietari bogaţi ai firmelor. Iar firmele nu plătesc impozite la bugetul de stat, dar ca persoană fizică ai vilă, Maseratti şi alte bunuri de lux în curte.

Trebuie să avem un control serios al banului public. Toată lumea care realizează un venit trebuie să plătească toate impozitele şi taxele prevăzute de lege. Nu vorbesc de partea banală. Nu ne interesează partea penală. Este treaba Parchetului. Pe noi ne interesează ca orice contribuabil care realizează un venit să nu şi-l ascundă sau să-l transfere prin evaziune fiscală în alte profituri. Şi să plătească conform legii taxele la bugetul de stat. Vă dau exemplu de metodă indirectă. O persoană care are o brutărie. Are declarat pe actele contabile că într-o lună a făcut 500 de pâini. Dar dacă te uiţi la consumul de curent electric pentru cuptorul cu pâine şi faci un calcul elementar, vezi că a consumat curent electric pentru 1.000 de pâini. Şi punem întrebarea: Ce s-a întâmplat? De ce apare această diferenţă? Şi atunci, respectând modalităţile prevăzute de lege, eu ca şi Fisc, vin şi spun că pentru diferenţa de 500 de pâini trebuie să plăteşti impozit. O metodă indirectă de control pentru a arăta că undeva este o evaziune şi ceva s-a întâmplat. Nu poţi să pui un funcţionar de la controlul fiscal în spatele fiecărui agent economic. Dar pe calea controlului indirect se pot reconstitui importante sume de bani la bugetul de stat. Acest proces la controlului indirect, care poate fi aplicat în orice domeniu, va fi pus în aplicare începând cu toamna acestui an. Cadrul legal deja l-am creat prin OUG de modificare a Codului Fiscal. Urmează ca în ordinul preşedintelui ANAF să se concretizeze toate aceste mecanisme şi controlul fiscal să treacă la treabă, dându-i un instrument suplimentar de lucru şi de intervenţie în sfera activităţii economice.

La sfârşitul acestui proces de restructurări şi constrângeri bugetare există şi veşti bune. Statul va fi funcţional, un stat croit după nevoile şi posibilităţile ţării, vom avea parte de creştere economică. Analizele CE şi FMI ne arată că în 2011 vom avea o creştere economică între 1,5 şi 2%. Acest lucru înseamnă că în urma restructurării vom avea mai mulţi bani pentru investiţii, vor fi mai multe locuri de muncă şi mai multe taxe şi impozite plătite la bugetul de stat. Şi şansa acestei ţări de a putea depăşi definitiv această perioadă de recesiune, odată şi cu ieşirea din recesiunea globală în care din nefericire trăim în momentul de faţă.

Controlul indirect va putea permite ca şi maneliştii să fie trataţi ca toţi cetăţenii României şi să plătească impozite şi taxe legale. Este treaba finanţelor, dar modalitatea controlului indirect are în vedere ca orice contribuabil din această ţară care realizează venituri să plătească un impozit aferent bugetului de stat şi să fie eliminate acele practici prin care, fie prin nedeclararea în evidenţele fiscale ale societăţii a numărului real de produse vândute sau tranzacţionate. Prevederea este în Codul Fiscal, adoptată prin OUG şi acum se elaborează normele de aplicare de către preşedintele ANAF ce vor fi aprobate prin ordin până la sfârşitul lunii august.”

Cuvinte cheie:
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti