O Romanie multiculturala si toleranta?
26 august 2010 | JURIDICE.ro, Gheorghe PIPEREACriza economica a inceput sa scoata in evidenta ceea ce e mai rau in om : intolerenta, xenobobia si fascismul. Europa, in general, si Romania in special, par a nu fi invatat nimic din razboaiele secolului XX. Scapata sub control, criza economica poate genera regimuri autoritare. Tentatii exista peste tot in democratica si toleranta Europa. Si la noi la fel. Priviti la relativul succes al partidului Jobik din Ungaria si la cel al asa-zisului Partid al Poporului de la noi.
O moda a ultimilor trei ani, de cind Romania este membru al Uniunii Europene, iar cetatenii romani sunt identificati cu tiganii romani si, deci, sunt discriminati ca atare ori persecutati, este sa iti afisezi atitudinea anti-tigan. Vedete tv, ziare cu pretentii intelectuale, politicieni lipsiti de idei, VIP-uri, inclusiv din cercul intelectualitatii academice romanesti sunt, declarat sau camuflat sub ironii mai mult sa mai putin fine, anti-tigani. Este moalitatea precara si un pic infantila in care romanul obisnuit sau romanul-vedeta incearca sa probeze ca romanul nu e tigan. Dar tiganul roman este, totusi, un cetatean roman, deci un cetatean european. As spune chiar ca el este o replica – incompleta – a societatii romanesti.
Si, in timp ce asistam la proliferarea acestei mode, in Romania apar tot mai des si se agraveaza conflicte etnice. Rasismul, in special cel anti-tigan, este din ce in ce mai prezent in Romania (ca, de altfel, in intreaga Europa): pe stadioanele de fotbal, pe strada, la tv, in presa, la locul de munca.
Este timpul pentru o reflectie serioasa asupra acestei probleme.
In Romania, respingerea tiganilor si dispretul fata de acestia nu sunt inca probleme grave. Exista unele rabufniri etnice periculoase, mai ales in Ardeal, unde maghiari si romani, laolalta, se revolta contra tiganilor si isi fac dreptate singuri, precum si in Parlament, unde unii politicieni lipsiti de idei incearca sa isi faca un nume in politica, uzind de trucul ieftin al aruncarii vinei si dispretului pe tigani, suspectii de seriviciu ai tarii. Dar aceste manifestari au ramas izolate, desi societatea civila si democratii serioase ca SUA le-au privit cu ingrijorare, mai ales pentru ca suntem in vecinatatea imediata a fostei Iugoslavii, distrusa tocmai datorita tensiunilor etnice si religioase.
Dar criza economica, asa de prost gestionata in prezent de puterea politica romaneasca, ar putea sa prolifereze si sa agraveze aceste manifestari. Caci criza economica antreneaza somaj si tensiuni sociale sau etnice de la care nu mai este decit un pas pina la rasism. S-a vazut ce s-a intimplat in Italia, Germania si Romania dupa marea criza economica din 1929-1933. S-au gasit „vinovatii” de criza si s-a ajuns la solutia finala a holocaustului evreilor si al tiganilor.
E timpul sa fim sinceri cu noi insine si sa ne reamintim ca Romania are un trecut fascist, pe care trebuie sa si-l asume, ca sa nu fie tentata sa il repete. Este facil sa crezi ca criza nu ti se datoreaza, ci este generata de conjuncturi externe si de elementele rele ale minoritatilor nationale. Este comod sa te revolti contra tiganilor, ca etnie si colectivitate, considerindu-i vinovati colectiv atit de mizeria din tara, cit si de imaginea negativa a romanilor din strainatate (in plus, tiganii nu riposteaza colectiv, nefiind organizati si neavind o cultura a lor, proprie). Dar este si periculos, pentru ca se pot repeta greselile trecutului cind, alaturi de evrei, tiganii au mai fost facuti tapi ispasitori pentru o criza economica, criza ce a degenerat in al doilea razboi mondial.
Nu exista raspundere colectiva. In definitiv, nu ai alegerea familiei si a „rasei” in care sa te nasti, dar ai alegerea daca sa respecti legea sau sa o incalci. De aceea exista raspundere juridica si de aceea exista pacat. Daca unele persoane incalca legea, fie ca sunt tigani, romani sau maghiari, aceste persoane – si nu colectivitatea din care provin – trebuie judecate si pedepsite pentru infractiunile lor. Raspunderea pentru incalcarea legii trebuie antrenata prin sistemul justitiei statale, si nu prin „justitiile” populare. Si nu e permis ca cineva sa isi faca singur dreptate, pedepsind o intrega comunitate pentru faptele unui individ. Caci, ceea ce li se intimpla tiganilor in Romania, li se intimpla cetatenilor romani nevinovati in Italia, Franta, Marea Britanie si alte tari „civilizate” unde au ajuns imigranti romani, care sunt vazuti acum ca fiind vinovati de reducerea drastica a locurilor de munca ale bastinasilor.
Iritarea sau minia la adresa tiganilor sunt bune metode de a camufla realitatea economica si incapacitatea statala de solutionare a crizei si de lupta contra infractionalitatii. Dosarele mari de coruptie sau de alt fel de criminalitate grava pot fi usor trecute in umbra uitarii cita vreme se alimenteaza ura contra minoritatii. Si astfel, politicienii verosi sau incompetenti, precum si infractorii cu gulere albe isi continua nestingheriti afacerile, cita vreme atentia opinie publice este concentrata pe falsa problema a minoritatii.
Romanii trebuie sa fie toleranti cu minoritatile de orice fel din propria tara, caci s-a vazut in cei 3 ani trecuti de la integrarea Romaniei in UE ce se poate intimpla cind alti cetateni sau alte state din Uniunea Europeana sunt intoleranti cu imigrantii romani si cu cetatenii romani, in general. E momentul sa constientizam ca la mai mult de 60 de la cel de-al doilea razboi mondial, Romania inca nu a recunoscut pogromurile evreiesti si tiganesti de care s-a facut vinovat Statul roman in acel trecut intunecat si inca nu s-a construit un muzeu al holocaustului. Poate ca a venit momentul pentru expiatiunea Romaniei pentru acest pacat. Este, cu siguranta, momentul ca Romania sa se arate lumii in postura ei obisnuita de tara toleranta, in care minoritatile sunt la ele acasa.
prof. univ. dr. Gheorghe PIPEREA