Secţiuni » Arii de practică » Business » Insolvenţă
Insolvenţă
DezbateriCărţiProfesionişti

Deloitte Industry Insights: Criza, ca oportunitate
14.09.2010 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content, Insolvență, Telecom
JURIDICE - In Law We Trust

Consecințele crizei financiare globale se resimt încă în Europa Centrală, companiile confruntându-se cu provocări cheie precum disponibilitatea finanțării, înăsprirea reglementărilor și consumul scăzut. Astfel de factori reprezintă o piedică pentru creștere și unul dintre rezultate este consolidarea semnificativă la nivelul industriilor, unele sectoare traversând un proces major de restructurare.

Concluziile fac parte din raportul Deloitte Industry Insights realizat de experții pe industrii din cadrul Deloitte Europa Centrală, în baza opiniilor a 30 de directori executivi care conduc unele dintre cele mai mari companii active în regiune. În acest raport, partenerii Deloitte își exprimă punctul de vedere cu privire la redresarea celor șapte industrii cheie (industria bancară, de asigurări, construcții, retail, energie, prelucrătoare și de telecomunicații), precum și cu privire la riscurile încă existente pe piețele central-europene. Accentul raportului cade pe provocările cu care se vor confrunta companiile în următoarele 12 luni.

Repoziționare conform cu noile condiții de piață

Într-un mediu economic schimbat, companiile se repoziționează pentru a beneficia de oportunitățile viitoare. Succesul nu depinde neapărat de mărime, ci de eficiența și capacitatea de a reacționa la schimbările de pe piețele locale și regionale. Multe companii au implementat un proces de centralizare pentru a îmbunătăți și a grăbi procesul de luare a deciziilor. Acest lucru a fost evident cu precădere în industria construcțiilor, companiile de profil căutând să își optimizeze operațiunile și resursele, aducând toate subsidiarele sub aceeasi entitate. Mai mult, serviciile de suport au fost raționalizate pentru a reduce costurile. Pe de altă parte, o parte dintre companiile de construcții și-au descentralizat operațiunile, pentru a-și consolida prezența locală și a obține contracte noi.

Pentru afacerile care intră în contact direct cu un consumator în continuare sceptic, măsura necesară de reducere a costurilor a fost însoțită de presiunea menținerii serviciilor la un nivel ridicat sau chiar îmbunătățirea lor. În industrii precum sectorul financiar și de retail, înțelegerea preferințelor consumatorului a devenit mai importantă ca niciodată. Serviciile de call center și utilizarea canalelor de social media, precum și stimularea loialității clienților au căpătat un rol mai important, pe fondul intensificării competiției.

Adaptarea la noile reglementări

Una dintre principalele provocări cu care se va confrunta mediul de afaceri central-european va fi regimul reglementărilor post-criză, o serie de industrii urmând să se supună mai multor reglementări europene și naționale implementate cu scopul de a preveni o criză financiară similară pe viitor. Directorii executivi intervievați împărtășesc opinia că este nevoie de o mai mare transparența și de un regim de reglementare mai eficient, dar există și semne de întrebare cu privire la unele dintre reglementările ce urmează să intre în vigoare.

Transformarea crizei în oportunitate

Mulți dintre directorii executivi intervievați consideră că încă nu s-a ajuns la concluzia acestei crize, chiar dacă percep deja primele semne de redresare și înțeleg că trebuie să fie pe deplin pregătiți pentru momentul ieșirii din criză.

Pentru a avea succes, companiile trebuie să profite de această periodă pentru a-și transforma modelele de afaceri și a implementea măsuri de eficientizarea a costurilor și reforme ale productivității. Flexibilitatea la o cerere în schimbare va fi unul dintre factorii majori în industrii precum cea prelucrătoare, iar abilitatea de a se consolida va avea un efect benefic în sectoare precum cel energetic, unde companiile depind de propria producție.

Raportul Deloitte Industry Insights prezintă perspectivele din industria serviciilor financiare, energie și resurse, bunuri de consum, telecomunicații și imobiliare, susținute prin punctele de vedere ale unor directori executivi și financiari de top din regiune.

Principalele concluzii pe industrii

Industria bancară

  • Comparativ cu băncile din Statele Unite și Marea Britanie, băncile central-europene nu au fost afectate atât de mult de criză, însă lipsa cererii a atras o intensificare substanțială a competiției.
  • Pentru bănci, Basel III înseamnă majorarea rezervelor de capital, deși băncile central-europene au făcut față mai bine crizei decât băncile occidentale și au obținut rezultate bune în urma testelor de stres recente.
  • Industria asistă acum la schimbări în reglementare, în paralel cu lansarea de produse și servicii necesare pentru aducerea sa la nivelul vest-european.

Industria asigurărilor

  • În ultimii doi ani, acest sector a demonstrat rezistență la criză, dar acum resimte primele efecte și există temeri că lucrurile se pot înrăutăți.
  • Companiile de asigurări din regiune se confruntă în această perioadă cu o înmulțire a cazurilor de fraudă și cu prime în scădere
  • Există posibilitatea deteriorării încrederii clienților, dacă firmele de profil nu vor face eforturi să rezolve problemele legate de fraudă, vânzări defectuoase și intermediari. Singurul mod de a evolua este ca firmele de asigurare să exercite mai mult control asupra industriei lor, de la modul în care sunt vândute polițele la modul de elaborare a reglementărilor.
  • Sectorul asigurărilor trebuie, de asemenea, să se conformeze noului regim de solvabilitate (Solvency II), care presupune noi cerințe de capital, management al riscului și reguli de management.

Construcții

  • Dezvoltarea sectorului privat nu s-a oprit în totalitate, contractele cu sectorul public având un rol important în acest sens, cu precădere în Polonia
  • Finanțarea infrastructurii va avea un  rol fundamental, fondurile europene fiind în continuare disponibile pe termen mediu. Guvernele naționale trebuie să se asigure că le vor folosi în mod eficient.
  • Pe fondul înghețului pe segmentul dezvoltărilor comerciale și rezidențiale, atenția industriei de construcții a căzut pe proiectele de infrastructură și în regim parteneriat public-privat. Dincolo de necesitatea de a aduce infrastructura din țările Europei Centrale la standarde vest-europene, aceste proiecte sunt mult mai viabile într-un context de criză economică, pentru că depind foarte mult de finanțarea statului.
  • Guvernele locale și Uniunea Europeană trebuie să susțină industria construcțiilor, în virtutea efectului de multiplicare pe care îl are asupra restului economiei. Fiecare euro investit într-un proiect de construcții generează între 2 și 3,5 euro în alte sectoare economice. Această situație trebuie să stimuleze guvernele să implementeze măsuri de încurajare a industriei de profil.

Retail

  • Operatorii de retail și cei din industria bunurilor de consum s-au confruntat cu scăderea consumului, precum și cu o mai mare sensibilitate la prețuri.
  • Consumatorii nu vor renunța prea curând la noile obișnuințe de consum și vor amâna cumpărăturile de bunuri care nu sunt de bază, preferând totodată produsele la preț scăzut sau la reduceri.

Energie

  • Noile conducte care vor lega estul de vest, precum și modernizarea semnificativă a surselor de energie vor transforma sectorul energiei din Europa Centrală.
  • Conceptul cheie este acum diversificarea resurselor, care va genera o mai mare independență energetică și o piață mai transparentă și mai competitivă.
  • Energia verde este un sector în creștere în Europa Centrală, chiar dacă investițiile aferente reprezintă o provocare.

Industria prelucrătoare

  • Companiile de profil au asistat la scăderea cererii și la diminuarea lichidităților, o parte dintre ele intrând în insolvență.
  • Directorii executivi din regiune au subliniat că inovația rămâne elementul central al strategiei pe termen scurt și lung, în timp ce măsurile de eficientizare a costurilor, optimizarea distribuției și a rețelelor de logistică, precum și dezvoltarea de noi produse adaptate la mediul de activitate post-criză sunt cruciale pentru menținerea competitivității.
  • Flexibilitatea este obiectivul cheie pentru producătorii din regiune, companiile urmărind să răspundă rapid la schimbările de pe o piață încă fluctuantă.

Telecomunicații

  • Piața telecom din regiune a ajuns la saturație pe segmentul telefoniei mobile și fixe, obligând companiile de telecomunicații să se orienteze spre noile tehnologii.
  • Expansiunea serviciilor în bandă largă reprezintă elementul cheie de creștere, în contextul în care țările din Europa Centrală rămân semnificativ în urma Europei de Vest în ceea ce privește rata de penetrare, cu precădere în zonele rurale.
  • Ascensiunea telefoanelor smart, a netbook-urilor și a altor dispozitive manuale prezintă un alt element de stimulare a creșterii cererii pentru serviciile wireless în bandă largă.

###

Deloitte refers to one or more of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, a UK private company limited by guarantee, and its network of member firms, each of which is a legally separate and independent entity. Please see www.deloitte.com/ro/about for a detailed description of the legal structure of Deloitte Touche Tohmatsu Limited and its member firms. Deloitte provides audit, tax, consulting, and financial advisory services to public and private clients spanning multiple industries. With a globally connected network of member firms in more than 140 countries, Deloitte brings world-class capabilities and deep local expertise to help clients succeed wherever they operate. Deloitte’s approximately 169,000 professionals are committed to becoming the standard of excellence.

Cuvinte cheie: ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti