Noile informatii pe care asiguratorii trebuie sa le furnizeze clientilor anterior incheierii contractului de asigurare
22.09.2010 | Corina CIOROABĂ, Juridice.ro

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 651 din data de 20 septembrie 2010 a fost publicat Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 11/2010 pentru completarea Normelor privind informatiile pe care asiguratorii si intermediarii in asigurari trebuie sa le furnizeze clientilor, precum si alte elemente pe care trebuie sa le cuprinda contractul de asigurare, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 23/2009.
Ordinul completeaza Normele privind informatiile pe care asiguratorii si intermediarii in asigurari trebuie sa le furnizeze clientilor, precum si alte elemente pe care trebuie sa le cuprinda contractul de asigurare, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 23/2009, dupa cum urmeaza:
1. Inainte de incheierea unui contract de asigurare de viata, asiguratorii sunt obligati sa efectueze o analiza a nevoilor financiare ale clientului, pe baza documentului denumit «Formular de analiza a nevoilor clientilor», ce va fi intocmit in cadrul primelor intalniri cu clientul, inainte de a i se propune acestuia o solutie financiara.
Prin acest document trebuie evaluate cel putin urmatoarele informatii minimale: datele personale ale clientilor si datele despre situatia familiala, relevante pentru identificarea nevoilor; date despre situatia financiara a clientilor; obiectivele financiare pe termen lung ale clientilor si prioritizarea lor.
Pe baza rezultatului analizei, asiguratorii fac o recomandare scrisa clientilor cu privire la tipul de contract de asigurare si fondul de investitii potrivite profilului de risc rezultat.
2. Tot inainte de incheierea unui contract de asigurare de viata, in momentul prezentarii unui fond de investitii asociat unei polite de asigurare de tip unit-linked, clientului ii va fi inmanat prospectul fondului de investitii in care vor fi investite primele de asigurare. Normele precizeaza pe larg informatiile pe care trebuie sa le cuprinda prospectul.
3. De asemenea, pentru ca asiguratul sa aiba o imagine clara si completa asupra contractului de asigurare, asiguratorul trebuie sa prezinte clientului o proiectie (evolutia detaliata a contractului), cuprinzand informatii cu privire la:
– detaliile persoanei asigurate si ale politei de asigurare;
– evolutia sumei asigurate, a primelor platite, a valorii contului (pentru politele de tip unit-linked)/evolutia contului de participare la profit (pentru politele traditionale), evolutia valorii de rascumparare, precum si evolutia sumei asigurate reduse;
– costurile de administrare (care vor fi prezentate separat doar daca structura costurilor permite acest lucru);
– prezentarea simultana a unor scenarii de performanta a randamentelor fondurilor de investitii;
– o declinare a responsabilitatii referitoare la garantarea evolutiei contractului de asigurare conform proiectiei prezentate, in cazul in care nu exista garantii.
Asiguratorii au obligatia de a lua masurile mentionate mai sus, in termen de un an de la data publicarii noului act normativ in Monitorul Oficial.