Secţiuni » Sistemul judiciar » Alegeri CSM
Alegeri CSM
 1 comentariu

Norel Popescu in dialog cu Andrei Savescu, despre Justitie si instrumentele CSM
05.10.2010 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Alegeri CSM, Interviuri, Sistemul judiciar
JURIDICE - In Law We Trust

Andrei Savescu: Candidati pentru functia de membru CSM intr-o competitie aspra…

Norel Popescu: Daca va referiti la faptul ca a fost scos un singur loc, la nivel de tribunale pentru alegerile CSM, este condamnabila, cel putin  din punct de vedere moral, hotararea CSM care a permis acest lucru. In schimb, eu ma caracterizez ca fiind un luptator ce crede in ideile lui  si o competitie stransa nu face decat sa ma ambitioneze si mai mult.

Andrei Savescu: Cum va explicati faptul ca majoritatea candidatilor ocupa functii de conducere?

Norel Popescu: Imi explic acest lucru printr-o stare de  demoralizare  existenta in sistem, datorata lipsei de actiune si de solutii, judecatorii fiind satui de vorbe. Ar fi fost de dorit  sa fie  cat mai  multi candidati, intrucat aceste alegeri  creeaza cadrul  pentru dezbatere de idei  si, cu cat sunt mai  multi participanti, cu atat  ideile sunt mai bune  si solutiile de actiune  mai eficiente. Daca cei care ocupa functie de conducere sunt prin natura functiei implicati  mai mult in activitatea de administrare a instantelor, totusi  este de dorit  ca macar in aceasta  faza a procesului electoral, colegii judecatori  sa  participe  la gasirea de solutii  si sa fie atenti la candidatii inscrisi in campania electorala pentru a-l alege pe cel mai reprezentativ si a pune in discutie vulnerabilitati  identificate in proiectele acestora.  As aminti  aici vorbele lui Octavian Paler, potrivit caruia  starea de lehamite  sfarseste prin a-i hrani pe cei care o provoaca.

Andrei Savescu: Ce ati schimba in ce priveste legatura membrilor CSM cu judecatorii?

Norel Popescu: Sunt multe de reprosat actualului CSM,  pornind de la regulamente ce creeaza o stare de suspiciune in sistem, continuand cu un dezastruos management al resurselor umane si ma refer aici la un volum de activitate apasator, raportat la o schema de  personal ineficienta si pana la ruperea efectiva a legaturii intre membrii CSM si cei care ar fi trebuit sa-i reprezinte. Pentru a-i  face responsabili de activitatea lor, una dintre primele masuri ce trebuie luata este adoptarea regulamentului privind  revocarea membrilor CSM, regulament ce trebuie sa stabileasca o procedura coerenta si care, atunci cand se pune in discutie o astfel de problema, sa aiba finalitate. Am in vedere faptul ca neindeplinirea obligatiei membrilor CSM de a tine legatura cu  judecatorii prin vizite la sediul instantelor si implicarea in rezolvarea problemelor sesizate, constituie motiv de revocare. Asa cum am aratat mai sus, un regulament adoptat poate duce la responsabilizarea membrilor CSM. Apreciez ca simpla corespondenta prin adrese cu judecatorii, corespondenta cenzurata la nivelul diferitelor grupuri de lucru, nu duce la cunoasterea problemelor specifice fiecarei instante, pentru acest lucru importat  fiind  ca membrul CSM sa se deplaseze  acolo unde se desfasoara activitatea de judecata.

Andrei Savescu: In proiectul pentru CSM sustineti ideea ocuparii functiilor de conducere in instante prin alegeri in cadrul adunarilor generale a judecatorilor. Nu riscati ca sefii sa fie in slujba judecatorilor?

Norel Popescu: In proiectul meu am precizat ca  hotararile ce se vor lua implica in procesul decizional toti judecatorii. Aceasta  este o tema de reflectie si apreciez ca actuala procedura de numire in functie de conducere nu corespunde realitatii,  pornind chiar de la  bibliografia ce  sta la baza  examenului de management. Pe de alta parte, grupurile de lucru ale retelei Europene a Consiliilor  Judiciare  au  ajuns la concluzia ca important pentru profilul  persoanei  ce  ocupa functie de conducere este capacitatea practica  dovedita la locul unde isi desfasoara activitatea. De asemenea,  un important element  al profilului presedintelui de instanta, dat fiind specificul institutiei, il constituie  abilitatile de comunicare, si cum poate fi verificata mai bine aceasta abilitate decat de catre colegii din instanta respectiva? Prin urmare, memorarea unor informatii si redarea acestora  in cadrul unui examen,  nu poate duce la  persoana cea mai recomandata pentru ocuparea unei astfel de  functii si, ca atare, invit colegii judecatori ca impreuna sa gasim solutii  care sa ia in considerare cele aratate mai sus.

Andrei Savescu: Care sunt principalele elemente de schimbare pe care le-ati promova din pozitia de membru al CSM?

Norel Popescu: Sunt multe lucruri ce ar trebui schimbate, insa dat fiind formatul interviului, ma rezum la doua dintre acestea si care din punctul meu de vedere sunt prioritare: volumul de activitate  raportat la schemele de personal existente si  imaginea justitiei asa cum este ea in prezent, imagine ce nu a fost creata de judecator, ci de catre alte persoane calauzite de  subiectivism.

Doresc  ca judecatorul sa aiba o cariera  predictibila  si, ca sa ma fac inteles, as vrea ca un judecator de la inceputul carierei pana la final  sa aiba o specializare ce nu poate fi schimbata in functie de elemente aleatorii cum ar fi volumul de activitate sau interesele unui anumit grup. In intalnirile mele cu colegii judecatori am primit o caracterizare plastica a fenomenului si anume aceea ca, asa cum un medic chirurg nu poate deveni medic psihiatru intrucat a crescut numarul de pacienti la psihiatrie, nici un judecator nu poate sa devina din judecator specializat in materia civila judecator specializat in materia penala, intrucat a crescut  numarul de dosare. Pentru a realiza acest lucru trebuie ca schemele de personal sa fie construite pe  criterii cu o mai mare  stabilitate, stiut fiind ca volumul de activitate ca singur criteriu  nu poate fi  previzionat absolut, fiind  supus unor fluctuatii  necontrolabile. As da, cu titlu de exemplu , ca in materie comerciala, la stabilirea  schemei de personal  specializat sa se aiba in vedere numarul de societati comerciale ce activeaza in raza instantei. Acesta ar fi un criteriu, care alaturi de altele, pot duce la o formula  de stabilire a unui numar  de judecatori specializati  care sa nu fie  nevoie a fi modificat  pe parcursul carierei judecatorului, precum si la un volum de activitate echilibrat pentru toti judecatorii.

Schimbarea specializarii judecatorului poate imbraca in forma actuala (forma fara  fond), caracterul unei sanctiuni disciplinare. Este adevarat ca pentru ceea ce vreau este nevoie de finantare din partea decidentilor politici, insa am si instrumentele pentru a pune  presiune asupra acestora si a-i aduce la masa negocierilor.

Sa fiu bine inteles, un judecator nu este platit ca sa dea cantitate, acesta este platit pentru calitate si, daca  judeca intr-o luna  cum se intampla si in alte tari europene un numar  redus de dosare, este  foarte bine deoarece are timp  suficient pentru a se apleca asupra fiecarui caz in parte si a da o solutie care sa raspunda cerintelor cetateanului si sa fie conforma cu legea.

Si ca sa nu uit de o problema ce tine de eficientizarea schemelor de personal, criteriile amintite la inceputul intrebarii permit o recrutare a magistratilor pentru INM in asa fel incat in fiecare an sa se ia spuma absolventilor pentru ca una e sa recrutezi anul acesta judecatori pentru o suta de locuri, iar anul urmator pentru doua sute de locuri cand, spre exemplu, sub aspect calitativ ar raspunde mai bine recrutarea in fiecare an al primilor o suta cincizeci de absolventi, ramanand pe dinafara restul de cincizeci de candidati din cei doua sute.

Andrei Savescu: Credeti ca veti obtine resursele financiare  pentru  a pune in aplicare  asemenea idee?

Norel Popescuu:  Da. Exista mai multe mijloace de presiune care pot fi folosite gradual. Propun ca un prim mijloc de presiune  adoptarea cu prioritate a unei hotarari de catre CSM care, pe baza unui volum optim de activitate ce ar trebui sa reprezinte limita medie de suportabilitate pentru activitatea  unui judecator, volum de activitate unde gradele de complexitate sa poata fi modificate de colegiile de conducere ale instantelor in functie de cazurile concrete, asumarea responsabilitatii de catre CSM prin  reglementarea  imposibilitatii repartizarii dosarelor nou intrate odata cu atingerea limitei mai sus  amintite. Efectul este acela  ca in scurt timp se va ajunge la blocarea activitatii de judecata,  dosarele urmand sa primeasca termene foarte lungi, acest lucru  scotand in evidenta lipsa acuta de personal din sistem.  In prezent, se fac presiuni asupra judecatorilor sa judece  cat mai mult posibil, fiind amenintati cu controale din partea inspectiei judiciare daca nu se depaseste volumul optim  de activitate, pentru a se da prioritate termenului rezonabil. O asumare a responsabilitatii de catre viitorul CSM  in sensul aratat, pune presiune pe executiv si-l determina pe acesta sa asigure  scheme de personal marite, cu finantare corespunzatoare, altfel Romania  riscand cresterea condamnarilor in baza art. 6 la CEDO. Aceasta actiune ar trebui dublata de iesirea membrilor CSM in media pentru a explica pe limbajul cetateanului,  ca mingea se afla pe terenul executivului si ca limita maxima  de suportabilitate  pentru  judecator a fost atinsa, iar daca se vor  hotarari judecatoresti in termen rezonabil si un act de justitie de calitate, trebuie sa se investeasca in sistem pentru asigurarea conditiilor  corespunzatoare, pentru o justitie europeana. Pe de alta parte, problemele de personal  au fost retinute si in unul din rapoartele Comisiei Europene  ca o problema a autoritatilor. In concluzie, printr-o  intelegere a fenomenului de catre justitiabil  in sensul ca rezolvarea problemelor din justitie depinde in primul rand de executiv, se creeaza o presiune in plus asupra acestuia din urma, scopul final fiind  scheme de personal adecvate volumului de munca, care sa permita  o hotarare judecatoreasca de calitate si in timp rezonabil.

Tema instrumentelor de presiune asupra executivului este ampla, aspectele legate de aceasta tema si, implicit, de celelalte mijloace de presiune pe care le propun putand face obiectul unei dezbateri ulterioare, pentru care imi manifest intreaga disponibilitate.

Andrei Savescu: Ati amintit ca o problema  prioritara imaginea justitiei. Ce aveti de gand sa realizati sub  acest aspect?

Norel Popescu: Imaginea justitiei depinde, in primul rand, de calitatea hotararii judecatoresti, ori, o hotarare de calitate poate  fi obtinuta numai in conditii optime de lucru, cu respectarea unui volum rezonabil de munca, acest din urma aspect fiind o problema a executivului si nu a judecatorului. Imaginea justitiei a avut de suferit datorita unei strategii ineficiente, centrata in principal  pe informatii  directionate pe internet  si nu adresata pe limbajul cetateanului. Aceasta strategie de imagine trebuie schimbata si  trebuie sa fie luata in considerare, inclusiv promovarea acesteia de catre entitati  private specializate in comunicare, entitati care sa promoveze imaginea ca orice produs. In cadrul acestei strategii, la nivelul fiecarei instante trebuie angajat pe post de purtator de cuvant personal specializat in relatii publice, intrucat este nevoie de o profesionalizare si sub acest aspect. Am in vedere tiparirea unei publicatii (ziare, reviste etc.) ce ar trebui distribuita cu titlu gratuit  justitiabilului si, care sa explice pe intelesul acestuia, de ce este citat pentru ora 900 la proces,  iar dosarul este strigat la ora 1100, de ce dosarul acestuia nu se poate rezolva intr-un timp scurt, etc., acestea fiind probleme de finantare si nu probleme ale justitiei.  Nu este  nevoie de o sursa de finantare suplimentara pentru realizarea publicatiei, trebuind doar redirectionate  resursele  financiare  folosite  pentru tiparirea revistei CSM , revista care are un profund caracter tehnic si care este adresata doar judecatorilor, lipsa acesteia din urma putand fi suplinita  prin comunicarea informatiilor in format electronic catre fiecare judecator si, de asemenea,  printr-o transparentizare absoluta a site-ului CSM .

Doresc schimbarea regulamentului CSM privind apararea reputatiei profesionale a judecatorului prin posibilitatea sesizarii din oficiu atunci cand este atacat un corp de magistrati si, totodata, reglementarea unei proceduri care sa raspunda in timp util necesitatii apararii reputatiei profesionale, procedura care sa prevada si instrumentele care sa faca public rezultatul cercetarii. Am in vedere aici si incheierea unui protocol de colaborare cu Clubul Roman de Presa.

Andrei Savescu: Ce mesaj doriti sa le transmiteti colegilor judecatori?

Norel Popescu: Apreciez ca CSM-ul dispune de toate instrumentele pentru a obtine o finantare corespunzatoare, insa, trebuie sa aiba curaj  si disponibilitate in ale  folosi.

Imi manifest disponibilitatea si dorinta de a cunoaste toti colegii judecatori din tara de la nivelul tribunalelor. Voi depune tot efortul in incercarea de a-mi cunoaste toti colegii, insa, ii rog sa inteleaga ca modul de organizare a alegerilor de catre CSM si timpul scurt pana la data votarii, nu-mi permit deplasarea la toate tribunalele.

Pentru ca mesajul meu sa fie cat mai bine inteles, le stau tuturor colegilor la dispozitie,  pe adresa de email norel.popescu@just.ro.

Andrei Savescu: Va multumesc.

Norel Popescu: Si eu va multumesc.

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti