« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Corporate
DezbateriCărţiProfesionişti
POPOVICI NITU STOICA & ASOCIATII
 

Modificarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale
07.10.2010 | Corina CIOROABĂ, Juridice.ro

JURIDICE - In Law We Trust

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 674 din data de 4 octombrie  2010 a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale.

Modificarile si completarile vizeaza urmatoarele aspecte:

1. Depunerea situatiilor financiare

Noua ordonanta de urgenta prevede ca situatiile financiare anuale ale societatilor pe actiuni, precum si documentele anexa la acestea, nu se vor mai depune la Registrul Comertului, ci la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.  Modificarile se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2011.

Astfel, potrivit actului normativ, consiliul de administratie, respectiv directoratul, este obligat sa depuna la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica, avand atasata o semnatura electronica extinsa, situatiile financiare anuale, raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, dupa caz.

Aceleasi atributii revin si consiliului de administratie, respectiv directoratul societatii-mama, definita astfel de reglementarile contabile aplicabile, care este obligat sa depuna la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice copii ale situatiilor financiare anuale consolidate.

In vederea efectuarii publicitatii legale, Ministerul Finantelor Publice transmite, electronic, la Oficiul National al Registrului Comertului copii de pe situatiile financiare si documentele care il insotesc, in forma electronica, precum si indicatorii economico-financiari necesari efectuarii publicitatii legale.

Actul normativ mai stabileste ca societatile comerciale care au o cifra anuala de afaceri de peste 10 milioane lei au obligatia de a publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, un anunt prin care se confirma depunerea situatiilor financiare.

Pentru societatile comerciale a caror cifra anuala de afaceri nu depaseste 10 milioane lei, anuntul va fi publicat, pentru acces gratuit, pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului.

Chiar daca textul art. 201 din Legea societatilor comerciale, care se refera la obligatia societatilor cu raspundere limitata de a depune situatiile financiare la registrul comertului, nu a fost modificat expres, totusi, se poate deduce ca si aceste categorii de societati comerciale vor depune situatiile financiare tot la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. Astfel, pe de o parte, art. 201 trimite expres la dispozitiile art. 185 din aceeasi lege, care reglementeaza depunerea situatiilor financiare de catre societatile pe actiuni, iar pe de alta parte, dispozitiile art. III din noua reglementare fac precizarea ca incepand cu data de 1 ianuarie 2011, situaţiile financiare anuale şi documentele anexate acestora, prevăzute la art. 185 din Legea societăţilor comerciale, se depun numai la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice. Acesta interpretare pare sa fie, de altfel, si cea agreata de Oficiul National al Registrului Comertului, care, in comunicatul de presa postat la adresa http://www.onrc.ro/romana/presa.php#comunicat_06102010, nu face nicio distinctie intre societatile comerciale pe actiuni si cele cu raspundere limitata. In sfarsit, aceeasi interpretare este reclamata si de ratio legis. Astfel, daca numai societatile pe actiuni ar fi fost vizate de noua reglementare, reforma ar fi ramas lipsita de continut, avand in vedere procentul covarsitor de societati cu raspundere limitata care actioneaza in mediul economic.

2. Modificarea unor prevederi aplicabile in cazul fuziunii si divizarii

Transmiterea proiectului de fuziune/divizare catre ANAF

Cu privire proiectul de fuziune/divizare, se instituie obligatia Oficiului National al Registrului Comertului  de a transmite Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in 3 zile de la depunerea proiectului de fuziune/divizare, un anunt cu privire la depunerea acestuia.

Inlaturarea  efectului suspensiv  al opozitiei in cazul fuziunii/divizarii si constituirea unor garantii adecvate pentru creditori

In vederea realizarii unei protectii adecvate a intereselor creditorilor, se prevede ca orice  creditor care detine o creanta certa, lichida si anterioara datei publicarii proiectului de fuziune sau de divizare, nescadenta la data publicarii si care urmareste impiedicarea producerii unui prejudiciu prin fuziune/divizare, poate face opozitie in vederea garantarii satisfacerii creantei sale.

Spre deosebire de reglementarea anterioara, noul act normativ stabileste ca formularea unei opozitii nu are ca efect suspendarea executarii fuziunii sau divizarii si nu impiedica realizarea fuziunii sau divizarii.

Opozitia se face in termen de 30 de zile de la data publicarii proiectului de fuziune sau de divizare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a. Aceasta se depune la oficiul registrului comertului, care, in termen de 3 zile de la data depunerii, o va mentiona in registru si o va inainta instantei judecatoresti competente. Hotararea pronuntata asupra opozitiei este supusa numai recursului.

Cu privire la solutia ce urmeaza a fi pronuntata de instanta de instanta competenta sa judece opozitia, legea prevede urmatoarele:

Respingerea opozitiei – se pronunta de instanta in cazul in care, din examinarea situatiei financiare si operational-comerciale a societatii debitoare/societatii succesoare in drepturile si obligatiile societatii debitoare, rezulta ca nu este necesara acordarea de garantii adecvate ori, dupa caz, de noi garantii sau societatea debitoare ori, dupa caz, societatea succesoare in drepturile si obligatiile societatii debitoare a facut dovada platii datoriilor sau partile au incheiat un acord pentru plata datoriilor ori exista deja garantii sau privilegii adecvate pentru satisfacerea creantei.

Instanta respinge va respinge opozitia si in cazul in care este refuzata de catre creditor constituirea, in termenul stabilit de instanta prin incheiere, a garantiilor.

Acordarea unui termen pentru constituirea de garantiidaca societatea debitoare sau, dupa caz, societatea succesoare in drepturile si obligatiile societatii debitoare a facut in cursul procesului o oferta pentru constituirea unor garantii sau privilegii apreciate de instanta ca fiind necesare si adecvate pentru satisfacerea creantei creditorului, instanta va pronunta o incheiere prin care va acorda partilor un termen pentru constituirea acelor garantii. Incheierea pronuntata de instanta este supusa recursului odata cu fondul.

Admiterea opozitiei – se pronunta de instanta daca societatea debitoare sau, dupa caz, societatea succesoare in drepturile si obligatiile societatii debitoare nu ofera garantii ori privilegii adecvate pentru satisfacerea creantei sau, chiar daca ofera garantii ori privilegii, nu le constituie, din cauze ce ii sunt imputabile, in termenul stabilit de instanta prin incheiere.
Admitand opozitia, instanta obliga societatea debitoare sau, dupa caz, societatea succesoare in drepturile si obligatiile societatii debitoare la plata creantei de indata ori intr-un anumit termen stabilit in functie de valoarea creantei si de pasivul societatii debitoare sau, dupa caz, al societatii succesoare in drepturile si obligatiile societatii debitoare. Hotararea de admitere a opozitiei este executorie.

Dispozitiile privind opozitia nu se aplica creantelor de natura drepturilor salariale derivand din contractele individuale de munca sau contractele colective de munca aplicabile, a caror protectie se realizeaza potrivit dispozitiilor Legii nr. 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora, precum si potrivit altor legi aplicabile.

Termenul in care se hotaraste divizarea/fuziunea

Actul normativ prevede ca, in cel mult 3 luni de la data publicarii proiectului de fuziune sau de divizare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, adunarea generala a fiecarei societati participante va hotari asupra fuziunii sau divizarii, cu respectarea conditiilor privind convocarea ei.

Opozitia in cazul fuziunilor transfrontaliere

Potrivit actului normativ, creditorii societatilor comerciale – persoane juridice romane sau societati europene cu sediul in Romania au dreptul la protectia adecvata a creantelor lor, putand face opozitie, cu respectarea conditiilor de procedura si de fond si cu efectele prevazute de lege, astfel cum au fost mentionate mai sus.

Dispozitii finale

Prevederile referitoare la opozitie se aplica doar operatiunilor de fuziune si divizare pentru care proiectul de fuziune, respectiv proiectul de divizare va fi publicat dupa data intrarii in vigoare a noii ordonante de urgenta.

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.