JurisprudenţăJurisprudenţă CEDOJurisprudenţă CJUEJurisprudenţă CCRJurisprudenţă ÎCCJJurisprudenţă curentă ÎCCJ / Dezlegarea unor chestiuni de drept / Recurs în interesul legiiJurisprudenţă Curţi de apelJurisprudenţă TribunaleJurisprudenţă Judecătorii
 
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE)
DezbateriCărţiProfesionişti
JURIDICE
Print Friendly, PDF & Email

Obligatii in materie de securitate si sanatate pentru orice santier pe care vor fi prezente mai multe intreprinderi. CJUE. C-224/09. Martha Nussbaumer
08.10.2010 | JURIDICE.ro


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

In cazul in care mai multe intreprinderi sunt prezente pe un santier, dreptul Uniunii impune desemnarea unui coordonator de securitate si stabilirea de catre acesta a unui plan de securitate atunci cand exista riscuri specifice.

Imprejurarea ca o autorizatie de constructie este sau nu este necesara nu este relevanta.

Comunicat CJUE: „Directiva privind cerintele minime de securitate si sanatate care se aplica pe santierele temporare sau mobile prevede ca, pentru orice santier pe care sunt prezente mai multe intreprinderi, beneficiarul lucrarii sau dirigintele de santier desemneaza un coordonator in materie de securitate si de sanatate, responsabil de punerea in aplicare a principiilor generale de prevenire si de securitate pentru protectia lucratorilor. Aceasta prevede de asemenea ca beneficiarul lucrarii sau dirigintele de santier asigura stabilirea unui plan de securitate, in cazul lucrarilor care comporta riscuri specifice pentru securitatea si sanatatea lucratorilor. Aceste lucrari sunt enumerate intr-o lista neexhaustiva cuprinsa in directiva.

Potrivit legii italiene de transpunere a directivei mentionate, obligatia de a desemna acest coordonator si de a stabili un asemenea plan nu se aplica lucrarilor private pentru care nu este necesara obtinerea unei autorizatii de constructie.

In 2008, inspectorii Serviciului de protectie a muncii din provincia autonoma Bolzano au efectuat un control pe un santier de restaurare a acoperisului unei case de locuit cu o inaltime de aproximativ 6-8 metri. Parapetul, macaraua si mana de lucru erau furnizate de trei intreprinderi diferite, prezente simultan pe santier. Potrivit legislatiei italiene, nu era necesara eliberarea unei autorizatii de constructie. A fost initiata o procedura penala impotriva proprietarei imobilului, beneficiar al lucrarii, pentru incalcarea obligatiilor de securitate impuse de directiva.

Tribunale di Bolzano are indoieli in ceea ce priveste derogarile prevazute de dreptul italian cu privire la obligatia de a desemna un coordonator de securitate. Aceasta instanta considera ca legiuitorul – presupunand ca un santier de lucrari private este mai putin important si, asadar, lipsit de riscuri – ar fi omis sa admita ca si lucrarile pentru care nu este necesara obtinerea unei autorizatii de constructie pot fi complexe si periculoase si necesita din acest motiv desemnarea unui coordonator de securitate.

In esenta, instanta mentionata solicita Curtii sa stabileasca daca directiva se opune unei reglementari nationale care, pe de o parte, permite derogarea, pentru un santier privind executarea unor lucrari private care nu necesita o autorizatie de constructie si pe care sunt prezente mai multe intreprinderi, de la obligatia de a desemna un coordonator de securitate atat pentru elaborarea proiectului lucrarii, cat si pentru realizarea lucrarilor si care, pe de alta parte, prevede obligatia acestui coordonator de a stabili un plan de securitate si de sanatate numai atunci cand pe un santier de lucrari private care nu necesita o autorizatie de constructie intervin mai multe intreprinderi.

Legislatia italiana referitoare la obligatia de a desemna coordonatori si de a stabili un plan de securitate, prevazuta de directiva, a oferit deja Curtii ocazia sa se pronunte (Hotararea Curtii din 25 iulie 2008, Comisia/Italia, C-504/06).

In hotararea pronuntata astazi, Curtea aminteste, in primul rand, ca directiva prevede fara ambiguitate obligatia de a desemna un coordonator in materie de securitate si de sanatate pentru orice santier pe care vor fi prezente mai multe intreprinderi. Directiva mentionata nu admite nicio exceptie de la aceasta obligatie.

Prin urmare, un coordonator in materie de securitate si de sanatate trebuie desemnat pentru orice santier pe care vor fi prezente mai multe intreprinderi in momentul elaborarii proiectului lucrarii sau, in orice caz, inainte de executarea lucrarilor, independent de imprejurarea ca lucrarile sunt sau nu sunt supuse obligatiei de a obtine o autorizatie de constructie sau ca acest santier prezinta sau nu prezinta riscuri specifice.

Directiva se opune, asadar, unei reglementari nationale care permite, pentru un santier care priveste executarea unor lucrari private ce nu necesita o autorizatie de constructie si pe care vor fi prezente mai multe intreprinderi, sa se deroge de la obligatia beneficiarului sau a dirigintelui de santier de a desemna un coordonator de securitate si de sanatate in momentul elaborarii proiectului lucrarii sau, in orice caz, inainte de executarea lucrarilor.

In al doilea rand, in ceea ce priveste planul de securitate si de sanatate, directiva autorizeaza statele membre, dupa consultarea partenerilor sociali, sa deroge de la obligatia de a-l stabili, cu exceptia cazului in care este vorba despre lucrari care implica riscuri specifice, precum cele enumerate in directiva, sau despre lucrari pentru care este necesara o notificare prealabila.

Rezulta ca, anterior deschiderii santierului, un plan de securitate si de sanatate trebuie stabilit pentru orice santier ale carui lucrari prezinta riscuri specifice, precum cele enumerate in directiva, numarul intreprinderilor prezente pe santier nefiind determinant in aceasta privinta.

Directiva se opune, asadar, unei reglementari nationale care limiteaza obligatia coordonatorului executarii lucrarii de a stabili un plan de securitate si de sanatate numai la ipoteza in care pe un santier de lucrari private care nu necesita o autorizatie de constructie intervin mai multe intreprinderi si care nu prevede drept criteriu pentru aceasta obligatie riscurile specifice precum cele prevazute in directiva mentionata.

>> C -224/09

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate