Legea parteneriatului public-privat
11 octombrie 2010 | Corina CIOROABĂ, Juridice.ro
In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 676 din data de 5 octombrie 2010 a fost publicata Legea nr. 178/2010 a parteneriatului public-privat
1. Obiectul si scopul legii
Noua lege reglementeaza modul de realizare a unui proiect de parteneriat public-privat ce are ca obiectiv public proiectarea, finantarea, constructia, reabilitarea, modernizarea, operarea, intretinerea, dezvoltarea si transferul unui bun sau serviciu public, dupa caz.
Scopul legii il constituie reglementarea initierii si realizarii de proiecte de parteneriat public-privat pentru lucrari publice in diverse sectoare de activitate, cu finantari private.
2. Tipuri de activitati in proiectele de parteneriat public-privat
Parteneriatul public-privat se poate realiza prin diverse tipuri de contracte prin care investitorului privat ii sunt transferate obligatii ale partenerului public, cum ar fi: proiectarea, incepand cu faza de proiect tehnic; constructia; dezvoltarea; reabilitarea/modernizarea; operarea; intretinerea; finantarea.
La finalizarea contractului, bunul public este transferat, cu titlu gratuit, partenerului public, in buna stare si liber de orice sarcina sau obligatie.
3. Domeniul de aplicare
Legea parteneriatului public-privat se aplica pentru:
– derularea unui proiect de parteneriat public-privat intre un partener public si un investitor privat, ca urmare a aplicarii uneia dintre procedurile de desemnare a partenerului privat prevazute de noua lege;
– incheierea acordului de proiect;
– infiintarea si reglementarea functionarii companiei de proiect.
4. Activitati care nu intra sub incidenta noii legi
Legea parteneriatului public-privat nu se aplica pentru incheierea unui contract de parteneriat public-privat in cazul in care:
– contractul a fost declarat cu caracter secret de catre autoritatile abilitate, potrivit prevederilor legale in vigoare;
– contractelor de concesiune de lucrari publice si concesiune de servicii reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare si de legislatia conexa;
– indeplinirea contractului necesita impunerea unor masuri speciale de siguranta si securitate nationala, potrivit prevederilor legale in vigoare;
– protectia unor interese de stat impune acest lucru;
– contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica cu modificarile si cpmpletarile ulterioare si de legislatia conexa;
– contractelor de asociere in participatiune reglementate conform legii.
De asemenea, legea nu se aplica pentru incheierea contractului de parteneriat public-privat care:
– are ca obiect cumpararea sau inchirierea, prin orice mijloace financiare, de terenuri, cladiri existente, alte bunuri imobile sau a drepturilor asupra acestora;
– se refera la cumpararea, dezvoltarea, productia sau coproductia de programe destinate difuzarii, de catre institutii de radiodifuziune si televiziune;
– se refera la prestarea de servicii de arbitraj si conciliere;
– se refera la prestarea de servicii financiare in legatura cu emiterea, cumpararea, vanzarea sau transferul valorilor mobiliare ori al altor instrumente financiare, in special operatii ale partenerului public efectuate in scopul atragerii de resurse financiare si/sau de capital, precum si la prestarea de servicii specifice unei banci centrale de catre Banca Nationala a Romaniei;
– se refera la angajarea de forta de munca, respectiv incheierea de contracte de munca;
– se refera la prestarea de servicii de cercetare-dezvoltare remunerate in totalitate de catre partenerul public si ale caror rezultate nu sunt destinate, in mod exclusiv, acestuia pentru propriul beneficiu.
Legea nu se aplica nici atunci cand contractul de parteneriat public-privat este incheiat ca urmare a:
– unui acord international incheiat in conformitate cu prevederile tratatului cu unul sau mai multe state care nu sunt membre ale Uniunii Europene si care vizeaza furnizarea de produse sau executia de lucrari, destinate implementarii ori exploatarii unui proiect in comun cu statele semnatare, si numai daca prin acordul respectiv a fost mentionata o procedura specifica pentru atribuirea contractului respectiv;
– unui acord international referitor la stationarea de trupe si numai daca prin acordul respectiv a fost prevazuta o procedura specifica pentru atribuirea contractului respectiv;
– aplicarii unei proceduri specifice unei organizatii internationale.
5. Reguli aplicabile pentru incheierea contractului de parteneriat public-privat
Potrivit legii, etapele care conduc la incheierea unui contract de parteneriat public-privat sunt urmatoarele:
– initierea proiectului de parteneriat public-privat prin publicarea anuntului de intentie de catre partenerul public;
– analiza si selectia preliminara a unor investitori privati, premergatoare incheierii acordului de proiect care este in sarcina partenerului public;
– negocierea este etapa prin care autoritatea publica deruleaza consultari cu investitorii privati selectati si negociaza clauzele contractuale, inclusiv valoarea investitiei, perioada de derulare a contractului de parteneriat public-privat, cu investitorii selectati;
– incheierea contractului de parteneriat public-privat.
Din analiza acestor dispozitii rezulta ca, spre deosebire de reglementarea procedurii de atribuire a contractelor de concesiune de lucrari publice si servicii publice, prevazuta de OUG nr. 34/2006, noua lege nu instituie procedura licitatiei ca modalitate de atribuire a contractului de parteneriat public-privat, legiuitorul preferand ca modalitate de atribuire a contractului selectia si negocierea.
Legea reglementeaza detaliat:
– etapele de atribuire a unui contract de parteneriat public-privat;
– termenele minime de derulare a etapelor de definire a proiectului public-privat si de selectie a investitorilor privati;
– conditiile de initiere si incetare a proiectului de parteneriat public-privat,
– aspecte cu privire la continutul contractului de parteneriat public-privat;
– principii si reguli generale de atribuire a contractului de parteneriat public-privat;
– reguli cu privire la infiintarea companiei de proiect, societate comerciala al carei capital social este detinut de catre partenerul public si investitorul privat, partenerul public participand cu aport in natura.
6. Organizarea activitatii de coordonare a proiectelor de parteneriat public-privat
Coordonarea si monitorizarea centralizata a derularii proiectelor de parteneriat public-privat se realizeaza de catre Unitatea Centrala pentru Coordonarea Parteneriatului Public-Privat, care se reorganizeaza prin hotarare a Guvernului la nivel de directie generala in subordinea Secretariatului General al Guvernului.
7. Dispozitii finale
Legea parteneriatului public-privat va intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, iar in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a noii legi, Guvernul va aproba normele metodologice de aplicare a acesteia.
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro