Regulament UE privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul TVA
13 octombrie 2010 | Laurentiu PETRE

In Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 268/1 din 12 octombrie 2010, a fost publicat Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata.
Actul normativ reformeaza vechiul Regulament (CE) nr. 1798/2003 al Consiliului din 7 octombrie 2003 privind cooperarea administrativa in domeniul taxei pe valoarea adaugata, avand in vedere modificarile substantiale intervenite in repetate randuri, precum si necesitatea imbunatatirii si completarii acestuia.
Regulamentul stabileste conditiile in care autoritatile competente din statele membre responsabile pentru aplicarea legislatiei privind TVA trebuie sa coopereze intre ele si cu Comisia Europeana.
Astfel, sunt avute in vedere norme si proceduri care sa permita autoritatilor competente ale statelor membre sa coopereze si sa schimbe reciproc orice tip de informatii care ar putea ajuta la efectuarea unei determinari corecte a TVA, la controlul aplicarii corecte a TVA, mai ales in cazul tranzactiilor intracomunitare, si la combaterea fraudei in domeniul TVA.
Fiecare stat membru are obligatia de a desemna un singur birou central de legatura, caruia i se va delega principala responsabilitate pentru contactele cu celelalte state membre in domeniul cooperarii administrative.
Cererea de informatii si de anchete administrative priveste cerera unei autoritati solicitante catre autoritatea solicitata prin care i se solicita comunicarea de informatii, inclusiv cele cu privire la unul sau mai multe cazuri specifice.
Termenul in care autoritatea solicitata va furniza informatiile este cel mai scurt timp posibil si in termen de trei luni de la data primirii cererii. Cu toate acestea, in cazul in care autoritatea solicitata detine deja informatiile cerute, termenul se reduce la o perioada de maximum o luna.
In cazul schimbului de informatii fara existenta unei cereri prealabile, autoritatea competenta a fiecarui stat membru va transmite autoritatii competente a oricarui alt stat membru in cauza, informatii in urmatoarele cazuri:
(a) atunci cand se considera ca impozitarea are loc in statul membru de destinatie, iar informatiile furnizate de statul membru de origine sunt necesare pentru eficacitatea sistemului de control al statului membru de destinatie;
(b) atunci cand un stat membru are motive sa creada ca s-a comis sau ca este posibil sa se fi comis o incalcare a legislatiei referitoare la TVA in celalalt stat membru;
(c) atunci cand exista un risc de pierderi fiscale in celalalt stat membru.
Regulamentul reglementeaza institutia “feedback-ului” in cazul in care o autoritate competenta furnizeaza anumite informatii, aceasta putand solicita autoritatii competente care primeste informatiile sa-i transmita feedback in legatura cu informatiile primite.
In scopul de a promova si de a facilita cooperarea multilaterala in privinta combaterii fraudei in domeniul TVA, se instituie o retea de schimburi rapide de informatii specifice intre statele membre, denumita „Eurofisc”.
Informatiile comunicate in temeiul regulamentului vor fi furnizate, in masura posibilului, prin mijloace electronice.
Regulament va intra in vigoare in a douazecea zi de la data publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si se va aplica de la 1 ianuarie 2012. In anumite situatii prevazute in mod expres, Regulamentul va intra in vigoare din 2013 sau 2015.
>> Regulamentul