Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Pentru a-si justifica incalcarea independentei judecatorilor, Ministerul Justitiei isi aroga roluri pe care nu le are
23.11.2010 | JURIDICE.ro, Lacramioara AXINTE

Intr-un comunicat postat pe site-ul institutiei, Ministerul  Justitei isi justifica actiunea de intimidare a a judecatorilor care solutioneaza litigii de munca, prin formularea unei sesizari disciplinare impotriva judecatorilor care au pronuntat sentinte prin care ar fi  fost “ inlaturate de la aplicare dispoziíile Legii 118/2010, cu nesocotirea Deciziilor nr. 872/2010 si 874/2010, pronuntate de Curtea Constitutionala”, aratand ca ar avea  atributii legale si un “rol constitutional de a veghea la respectarea suprematiei legii in Romania”, invocand in acest sens art. 2 si 5 din HG nr. 652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei.

Total fals! Nu exista nici un articol din Constitutia Romaniei care sa atribuie Ministerului Justitiei un asemenea rol, singura referire la acest minister fiind facuta cu privire la ministrul justitiei,  in art. 133 alin. 2 care stabileste alcatuirea Consiliului Superior al Magistraturii.

De altfel, in Constitutia Romaniei nu se regaseste in nici un articol expresia de  “suprematie a legii”, dimpotriva art. 20 alin. 2 prevede: “Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile”.

Nici o lege in vigoare in Romania nu atribuie un asemenea rol Ministerului Justitiei.

Cele doua articole din HG nr. 652/2009, respectiv  2 si 5,  nu prevad nici ele un asemenea rol. Astfel, art. 2 prevede ca “Ministerul contribuie la buna functionare a sistemului judiciar si la asigurarea conditiilor infaptuirii justitiei ca serviciu public, apararea ordinii de drept si a drepturilor si libertatilor cetatenesti”.

Potrivit Dictionarului explicativ al  limbii romane, a constribui inseamna: a-si aduce contributia (morala sau materiala), a participa la o actiune comuna; a inlesni aparitia sau dezvoltarea unui lucru. – Din fr. contribuer, lat. contribuere.

Prin urmare, rolul ministerului justitiei se limiteaza la a inlesni” buna functionare a sistemului judiciar si a asigura conditiile infaptuirii justitei ca serviciu public, nicidecum nu are rolul de a veghea (potrivit DEX VEGHEÁ, veghez, vb. I. 1. Intranz. A sta treaz noaptea, a nu dormi in timpul noptii. 2. Tranz. A ingriji un bolnav (stand noaptea la capataiul lui). 3. Tranz. A pazi, a sta de straja. ♦ A supraveghea o activitate; a fi atent la ceva. – Lat. vigilare.) la respectarea suprematiei legii in Romania, cum in mod fals se afirma in comunicat.

Nici art. 5 din HG nr. 652/2009 nu prevede printre functiile principale ale MJ aceea de “a veghea la respectarea suprematiei legii in Romania”, cum in mod fals apare in comunicat.

Ministerul Justitiei afirma ca are dreptul sa sesizeze Serviciul Inspectiei Judiciare din cadrul CSM, in temeiul art. 45 alin. 1 din legea 317/2004, care arata ca orice persoana interesata poate semnala Inspectiei judiciare aspecte in legatura cu activitatea ori conduita necorespunzatoare a judecatorilor sau procurorilor, cu incalcarea obligatiilor profesionale in raporturile cu justitiabilii ori cu savarsirea de catre acestia a unor abateri disciplinare.

Fata de acest text de lege, Ministerul Justitiei nu poate fi persoana interesata decat in cauzele in care Ministerul justitiei este parte, deci in cele in care este reclamant sau parat,  astfel incat, in ce priveste  sesizarea privind sentinta tribunalului Valcea, Ministerul Justitiei nu are calitate de persoana interesata.

Desi Ministerul justitiei arata ca poate fi ”’orice persoana interesata”, cu toate acestea, nu este orice fel de persoana (juridica), ci este parte a puterii executive, asa incat solicitarea de verificari ale inspectiei judiciare, privind sentinte pronuntate in cauze in care ministerul nu a fost parte, cu justificarea, printre altele, ca ar exista  pe rolul instantelor, “un numar de 83 de dosare avand ca obiect cereri formulate de personalul din sistemul justitiei si sistemul penitenciar, ca urmare a diminuarii veniturilor salariale in temeiul Legii 118/2010,cauze nesolutionate inca, si in care va putea exercita caile de atac prevazute de lege,  reprezinta in mod evident o incalcare a independentei justitiei, incercand sa exercite presiuni asupra judecatorilor care solutioneaza litigii de munca, in sensul a se respinge asemenea actiuni, pentru ca, in caz contrar vor fi obiectul unor sesizari disciplinare.

Ministerul Justitiei nu este la prima incercare de intimidare a judecatorilor, prima fiind in cadrul intalnirilor pe care le-a avut ministrul Predoiu, in primavara acestui an, cu judecatorii din cadrul mai multor curti de Apel, cand au fost atentionati asupra ”responsabilitatii” cu care trebuie sa solutíoneze eventualele litigii generate de aplicarea legii 330/2009 si ca “e posibil ca legea sa aiba unele imperfectiuni” dar trebuie ca judecatorii sa tina seama de scopul urmarit de legiuitor si  apoi o sesizare impotriva judecatorilor care au incuviintat executarea silita a unor hotarari judecatoresti privind drepturi salariale.

Desi comunicatul se  incheie cu citarea art. 16 alin. 2 din Constitutia Romaniei care prevede ca “Nimeni nu este mai presus de lege”, ministrul Predoiu, titular al portofoliului Justitiei, membru de drept al Consiliului Superior al Magistraturii, al carui rol, prevazut de chiar Constitutia Romaniei, este acela de garant al independentei justitiei, permite ca Ministerul Justitei sa incalce independenta judecatorilor, exercitand presiuni asupra acestora pentru a nu fi admise actiuni civile in care are calitate de parat dar si in alte cauze in care nu are nici o calitate.

Judecator Lacramioara AXINTE
Tribunalul Botosani


Aflaţi mai mult despre , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.