Secţiuni » Sistemul judiciar
Sistemul judiciar
Alegeri CSMActivitate parchete

Propuneri privind recrutarea si formarea initiala a magistratilor
04.01.2011 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content, Sistemul judiciar
JURIDICE - In Law We Trust

Consiliul Superior al Magistraturii a dat publicitatii propunerile privind recrutarea si formarea initiala a magistratilor, concluziile dezbaterii “Institutul National al Magistraturii – prezent si perspective” din data de 7 decembrie 2010, astfel:

PROPUNERI PRIVIND PROGRAMUL DE FORMARE INITIALA AL INSTITUTULUI NATIONAL AL MAGISTRATURII( DURATA, STRUCTURA, CURRICULA)

Aspecte dezbatute

Dezbaterile au avut ca punct de plecare necesitatea mentinerii duratei actuale a cursurilor INM de 2 ani (avand in vedere si durata formarii initiale in majoritatea statelor europene), idee rezultata din dezbaterile care au avut loc la data de 30 iunie 2010.

In scopul cresterii calitatii procesului de formare initiala, principalele directii de reformare a programului de pregatire profesionala a auditorilor de justitie vizeaza conceperea unui program de formare initiala unitar, omogen, care sa alterneze module de pregatire in cadrul Institutului cu perioade de pregatire practica inca din primul an de formare, precum si modularizarea programului de formare pe competente specifice.

Astfel, discutiile in cadrul grupurilor de lucru „Durata formarii initiale in INM” si  „Programe de formare initiala in INM” s-au concentrat pe regandirea structurii perioadei de formare initiala si a curriculei INM, modificarile propuse avand un dublu scop:

– accentuarea caracterului practic al formarii initiale in cadrul INM;

accentuarea componentei formative care vizeaza dezvoltarea abilitatilor si competentele specifice functiei de magistrat, insusirea normelor deontologice, constientizarea rolului profesional si a apartenentei la profesie.

Solutii propuse

Propunerile preliminare conturate in cadrul grupurilor de lucru este necesar a fi analizate si dezvoltate printr-o mai larga consultare si implicare a personalului de instruire al INM. Acestea sunt:

  • conceperea unui program de formare initiala unitar, omogen, care sa alterneze module de pregatire in cadrul Institutului cu perioade de stagiu in cadrul judecatoriilor si parchetelor de pe langa acestea si stagii de pregatire in cadrul altor institutii inca din prima etapa a programului de formare, comuna pentru functia de judecator si procuror, precum si in perioada de formare specializata pentru functia de judecator sau procuror;
  • decongestionarea programului de formare initiala;
  • modularizarea programului de formare pe competente specifice, in „Justitia civila” si „Justitia penala”, prin regruparea disciplinelor adiacente acestor doua categorii, astfel incat sa fie posibil transferul interdisciplinar, util in asimilarea si conexarea diferitelor institutii de drept;
  • o mai mare responsabilizare a auditorilor de justitie aflati in stagiile de practica, prin participarea acestora in pregatirea sedintei de judecata, introducerea obligatiei de a redacta proiecte de hotarari judecatoresti/acte procedurale de competenta procurorului, avizate de catre judecatorul/procurorul indrumator de practica, s.a ;
  • accentuarea componentei extracurriculare a formarii;
  • familiarizarea cu specificul activitatii de judecator si procuror anterior exprimarii optiunii pentru profesie;
  • introducerea unui examen de semnatura, cu implicarea instantelor si parchetelor de stagiu in evaluarea aptitudinilor profesionale ale absolventilor INM.

Ca posibila varianta de reorganizare a perioadei de formare initiala (inteleasa in sens larg, ca incluzand atat formarea initiala in cadrul INM cu o durata de 2 ani, cat si perioada de 1 an de stagiatura in cadrul instantelor si parchetelor), a fost identificata urmatoarea structura:

  • o perioada de 1 an si 6 luni de pregatire in cadrul INM (prelegeri, dezbateri, stagii practice), comuna pentru functia de judecator si procuror;
  • exercitarea optiunii pentru profesie (judecator sau procuror), in functie de media generala obtinuta in perioada de formare comuna;
  • o perioada de 6 luni de formare specializata in cadrul INM (stagii practice si dezbateri la sediul Institutului), in functie de profesia aleasa;
  • sustinerea unui examen de semnatura in baza caruia auditorii vor fi numiti in functia de judecator sau procuror stagiar;
  • perioada de stagiatura de 1 an in cadrul instantelor si parchetelor – Precizare: propunerea formulata a fost in sensul desfasurarii  perioadei de stagiu de formare specializata de 6 luni si a celei de 1 an in functia de judecator sau procuror stagiar la aceleasi instante/parchete de stagiu, selectate din categoria instantelor sau parchetelor care au un volum ridicat de activitate si solutioneaza un numar semnificativ de cauze care, potrivit legii, sunt de competenta judecatorului sau, dupa caz, a procurorului stagiar, masura necesara pentru asigurarea stabilitatii la instantele si parchetele de stagiu, inclusiv pentru uniformizarea pregatirii judecatorilor si procurorilor stagiari in perioada de stagiu; 
  • sustinerea examenului de capacitate – propunerile formulate au fost in sensul  revizuirii probelor de examen, prin introducerea unor probe cu caracter exclusiv practic si a unui interviu avand drept scop evaluarea competentelor specifice.

Conditii necesare pentru implementarea solutiilor propuse

Participantii la dezbaterea organizata la data de 7 decembrie 2010 au salutat propunerea de accentuare a caracterului practic al formarii initiale in cadrul INM, precum si accentuarea componentei formative care vizeaza dezvoltarea abilitatilor si competentelor specifice functiei de magistrat si au subliniat, totodata, importanta implicarii active a personalului de instruire al INM in urmatoarele etape ale proiectului in vederea restructurarii continutului curricular si a programelor de studiu.

In ceea ce priveste implementarea solutiilor formulate, aceasta este conditionata de modificarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si a Regulamentului Institutului National al Magistraturii, aprobat prin HCSM nr. 127/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.

Au fost identificate inclusiv posibile dificultati legate de organizarea efectiva a alternarii stagiilor, de formarea personalului in vederea realizarii unei evaluari unitare si a stabilirii obiectivelor acesteia, precum si de nevoia de co-interesare a indrumatorilor de practica implicati in procesul de formare initiala.”

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti