Noutăţi legislative interesante. Lege 9
 
JURIDICE CORPORATE
JURIDICE
5.045 citiri
Print Friendly

Legea privind infiintarea camerelor pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala

10 ianuarie 2011 | Corina CIOROABĂ, Juridice.ro

Ştiaţi că... puteţi urmări toate conferinţele şi dezbaterile JURIDICE.ro aproape gratuit?

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 15 din data de 7 ianuarie 2011 a fost publicata Legea nr. 283/2010 privind camerele pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala.

Noua lege stabileste modul de infiintare, organizare si functionare a camerelor pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala, zonale, judetene, regionale si a Camerei Agricole Nationale.

Forma juridica si scopul infiintarii camerelor agricole

Camerele agricole sunt institutii de utilitate publica, nonprofit, cu personalitate juridica. Scopul acestora este de a reprezenta, promova si ocroti interesele agriculturii, zootehniei si silviculturii, precum si de a contribui la sporirea productiei tuturor ramurilor agricole, zootehnice si silvice.

Potrivit actului normativ, camerele agricole au rol consultativ si reprezinta principalul partener de dialog al autoritatii publice centrale cu competente in domeniile agriculturii si conexe, precum si al celorlalte autoritati si institutii ale administratiei publice centrale si locale, pe domeniile de competenta.

Camerele agricole pot infiinta societati comerciale potrivit legislatiei in vigoare.

Organizarea camerelor agricole

Camerele agricole se constituie in urma alegerilor organizate la nivelul fiecarui colegiu zonal si vor fi organizate astfel:
– la nivel zonal, colegiul zonal al camerei agricole zonale;
– la nivel judetean, colegiul judetean al camerei agricole judetene;
– la nivel regional, colegiul regional al camerei agricole regionale;
– la nivel national, Colegiul National al Camerei Agricole Nationale.

Organizarea alegerilor pentru camerele agricole

Organizarea alegerilor se realizeaza de catre comitete de initiativa ce se vor infiinta la nivel national, judetean si regional, din care fac parte reprezentanti ai formelor de asociative din agricultura, reprezentanti ai Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului Mediului si Padurilor, iar din comitetul infiintat la nivel national vor face parte si 8 membri ai Parlamentului Romaniei, din comisiile de agricultura.

Comitetele de initiativa judetene, regionale si nationale se dizolva, de drept, dupa validarea alegerilor si atributiile acestora vor fi preluate de colegiile camerelor agricole judetene, regionale si al Camerei Agricole Nationale.

Sistemul electiv

Dreptul de vot apartine oricarui cetatean roman ori cetatean strain al unui stat membru al Uniunii Europene, care este rezident in Romania, desfasoara activitati cu profil agricol sau asimilat si indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
– este agricultor, silvicultor sau crescator de animale si se regaseste in baza de date a Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura si a ocoalelor silvice private;
– este membru al asociatiilor profesionale, al sindicatelor si patronatelor din agricultura sau din domeniile conexe, constituite in conformitate cu prevederile legale.

Alegerea membrilor colegiului zonal al camerei agricole zonale se face prin vot intr-un singur tur de scrutin, pe lista colegiului camerei agricole zonale propusa de catre:
– asociatii din domeniul agricol si silvic, constituite si inregistrate la nivel judetean, in conformitate cu prevederile legale, si grupuri de producatori recunoscute de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale;
– patronate din domeniul agricol si conex,
– sindicate din domeniul agricol si conex,
– cooperative agricole,
– reprezentanti ai proprietarilor de paduri si ai composesoratelor;
– colegiul medicilor veterinari;
– institutii de invatamant si cercetare agricola;
– fermierii inscrisi in baza de date a Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura.

Aparatul tehnic operational

Aparatul tehnic operational este constituit din personal contractual angajat de camerele agricole judetene, regionale si de Camera Agricola Nationala

Finantarea

Finantarea aparatului tehnic operational se realizeaza din: cotizatii ale agricultorilor membri ai camerelor agricole; dobanzile si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, in conditii legale; dividendele societatilor comerciale infiintate de camere; venituri realizate din activitati economice directe; donatii si/sau sponsorizari; resurse obtinute de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, pentru plata serviciilor de asistenta acordate fermierilor de catre aparatul tehnic operational; alte venituri prevazute de lege.

Relatia cu autoritatile administratiei publice

Actul normativ stabileste ca este obligatorie consultarea camerelor agricole zonale, judetene si a Camerei Agricole Nationale de catre toate autoritatile administratiei publice locale si centrale, inaintea luarii deciziilor cu privire la programele de dezvoltare locala, la implementarea unor industrii ce ar putea afecta exploatatiile agricole si spatiul rural, precum si pentru scoaterea terenurilor din circuitul agricol.

Pentru realizarea programelor prevazute anterior este obligatorie obtinerea avizului camerelor agricole zonale, judetene, regionale sau al Camerei Agricole Nationale.

Alte dipozitii

Actul normativ mai cuprinde:

– reglementari ample referitoare la atributiile camerelor agricole organizate la fiecare nivel: zonal, judetean, regional si national;

– dispozitii referitoare la controlul finantarii, raspunderile, contraventiile si sanctiunile in legatura cu aplicarea legii.

Primele alegeri pentru camerele agricole zonale se organizeaza in termen de 120 de zile de la data intrarii in vigoare a legii, data urmand a fi stabilita prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, cu cel putin 60 de zile inainte de organizarea acestora.


Aflaţi mai mult despre ,

CONFERINŢE JURIDICE detalii aici

12-13 mai 2017: Conferinţa de drept civil: bunurile incorporale
15 mai 2017: RED BUSINESS CONFERENCE: Poprirea - între lege şi realitate. Ce-i de făcut?
16 mai 2017: Probleme dificile de dreptul sportului (ed. 1)
17 mai 2017: Probleme dificile de dreptul muncii (ed. 6). Răspunderea disciplinară. Conferinţa Ion Traiam Ştefănescu
18 mai 2017: Probleme dificile de drept fiscal (ed. 4). Conferinţa Radu Bufan
19 mai 2017: Probleme dificile de drept penal şi procedura penală (ed. 4). Conferinţa Nicolae Volonciu
16 iunie 2017: Dreptul Afacerilor 2017 (ed. 13)
20 octombrie 2017: Probleme dificile de drept civil (ed. 6). Conferinţa Valeriu Stoica
23 noiembrie 2017: Probleme dificile de drept comercial (ed. 3). Conferinţa Stanciu Cărpenaru
24 noiembrie 2017: Probleme dificile de dreptul internetului (ed. 2)

ATELIERE JURIDICE detalii aici

9 mai 2017: Apărarea drepturilor de proprietate intelectuală prin mijloace de procedură civilă
10 mai 2017: Spălarea de bani. Pericole concrete şi soluţii de prevenire
24 mai 2017: Expertiza contabilă în dosare penale. Studii de caz
5 iunie 2017: Camera preliminară. Examen teoretic şi jurisprudenţial al posibilităţilor şi rezultatelor
6 iunie 2017: Cum putem convinge şi impune instanţei naţionale să adreseze o trimitere preliminară Curţii de Justiţie a Uniunii Europene?
14 iunie 2017: Achiziţii publice de la teorie la practică
15 iunie 2017: CYBECRIME
16 iunie 2017: Excepţiile de procedură penală. Examen de practică judiciară
21 iunie 2017: Contestaţia la executare între DA şi NU. Examen de practică judiciară
27 iunie 2017: Probleme şi soluţii juridice în SPORT
28 iunie 2017: Evaziunea fiscală. Aspecte controversate de drept penal şi drept procesual penal

Lasă un răspuns

Important
Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real şi care respectă Politica JURIDICE.ro si Condiţiile de publicare. Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare.
Return to Top ▲Return to Top ▲