Secţiuni » Noutăţi legislative
Noutăţi legislativeProiecte legislativeMonitorul Oficial al RomânieiJurnalul Oficial al Uniunii Europene
Noutăţi legislative
 
2 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

Legea educatiei nationale – Partea I
12.01.2011 | Corina CIOROABĂ, Juridice.ro

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 18 din data de 10 ianuarie 2011 a fost publicata Legea nr. 1/2011 a educatiei nationale.

Noua lege reglementeaza structura, functiile, organizarea si functionarea sistemului national de invatamant de stat, particular si confesional. Scopul acesteia il reprezinta asigurarea cadrului legal pentru exercitarea sub autoritatea statului roman a dreptului fundamental la invatatura pe tot parcursul vietii.

Prezentam, in continuare, in prima parte, cateva din noutatile aduse de lege cu privire la invatamantul preuniversitar.

Invatamantul preuniversitar

1. Structura sistemului national de invatamant preuniversitar

Sistemul national de invatamant preuniversitar cuprinde urmatoarele niveluri:
– educatia timpurie (0-6 ani), formata din nivelul anteprescolar (0-3 ani) si invatamantul prescolar (3-6 ani), care cuprinde grupa mica, grupa mijlocie si grupa mare;
– invatamantul primar, care cuprinde clasa pregatitoare si clasele I-IV;
– invatamantul secundar, care cuprinde: invatamantul secundar inferior sau gimnazial,cu clasele V-IX; invatamantul secundar superior sau liceal, care cuprinde clasele de liceu X-XII/XIII, cu urmatoarele filiere: teoretica, vocationala si tehnologica;
– invatamantul profesional, cu durata intre 6 luni si 2 ani;
– invatamantul tertiar nonuniversitar, care cuprinde invatamantul postliceal.

Invatamantul general obligatoriu este de 10 clase, fiind format din invatamantul primar si invatamantul secundar inferior.

Potrivit noului act normativ, invatamantul primar are o durata de 5 ani, fiind format din clasa pregatitoare si clasele I-IV.

Cu privire la gimnaziu, noutatea cea mai importanta este ca durata acestuia este de 5 ani, cuprinzand clasele V-IX.

Invatamantul liceal cuprinde urmatoarele filiere si profiluri:
– filiera teoretica, cu profilurile umanist si real;
– filiera tehnologica, cu profilurile tehnic, servicii, resurse naturale si protectia mediului;
– filiera vocationala, cu profilurile militar, teologic, sportiv, artistic si pedagogic.

Invatamantul liceal, vocational si tehnologic, invatamantul profesional si invatamantul postliceal se organizeaza pentru specializari si calificari stabilite de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, in conformitate cu Registrul national al calificarilor.

Durata studiilor in invatamantul liceal – forma de invatamant cu frecventa – este de 3 ani pentru filiera teoretica, de 3 sau de 4 ani pentru filiera vocationala si de 4 ani pentru filiera tehnologica.

Unitatile de invatamant, prin decizia consiliului de administratie, pot sa isi extinda activitatile cu elevii dupa orele de curs, prin programe „Scoala dupa scoala”, in parteneriat cu autoritatile publice locale si cu asociatiile de parinti.

2. Evaluarea rezultatelor invatarii

Noua lege introduce portofoliul educational ce va cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor inscrisuri obtinute in urma evaluarii competentelor dobandite sau a participarii la activitati de invatare, in diferite contexte, precum si produse sau rezultate ale acestor activitati, in contexte de invatare formale, nonformale si informale.

Portofoliul educational este elementul central al evaluarii invatarii. Utilizarea lui debuteaza incepand cu clasa pregatitoare si reprezinta cartea de identitate educationala a elevului.

La finalul clasei a II-a, fiecare scoala, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, organizeaza si realizeaza evaluarea competentelor fundamentale: scris-citit si matematica. Rezultatele evaluarilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de invatare ale elevilor. Rezultatele evaluarii si planurile individualizate se comunica parintilor elevilor si constituie documente din portofoliul educational al elevului.

La finalul clasei a IV-a, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului realizeaza, prin esantionare, o evaluare la nivel national a competentelor fundamentale dobandite in ciclul primar, dupa modelul testarilor internationale, pentru diagnoza sistemului de invatamant la nivel primar.

La finalul clasei a VI-a, toate scolile, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, organizeaza si realizeaza evaluarea elevilor prin doua probe transdisciplinare: limba si comunicare, matematica si stiinte. Proba de limba si comunicare va cuprinde limba romana si limba moderna I, iar pentru elevii din clasele cu predare in limbile minoritatilor nationale, si limba materna. Rezultatele evaluarilor sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de invatare ale elevilor si pentru preorientarea scolara catre un anumit tip de liceu. Rezultatele evaluarii si planurile individualizate de invatare se comunica parintilor elevilor si sunt trecute in portofoliul educational al elevului.

La finalul clasei a IX-a, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, se realizeaza o evaluare nationala obligatorie a tuturor elevilor. Rezultatele evaluarii se exprima printr-un punctaj, similar testelor internationale. Evaluarea se realizeaza prin urmatoarele probe: o proba scrisa la limba si literatura romana; o proba scrisa la limba materna; o proba scrisa transdisciplinara la matematica si stiinte; o proba scrisa la o limba de circulatie internationala; o proba practica de utilizare a calculatorului, sustinuta in timpul anului; o proba orala transdisciplinara de evaluare a competentelor civice si sociale, sustinuta in timpul anului. Rezultatele evaluarii nationale se inscriu in portofoliul educational al elevului.

Admiterea la liceu sau la scoala profesionala se realizeaza dupa urmatoarea procedura:
– in cazul in care numarul de candidati nu depaseste numarul locurilor oferite de unitatea de invatamant, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educational al elevului;
– in cazul in care numarul de candidati este mai mare decat numarul locurilor oferite de unitatea de invatamant, admiterea se face luand in calcul in proportie de 70% portofoliul educational al elevului, media de absolvire a invatamantului obligatoriu, precum si media la probele de la evaluarea nationala de la sfarsitul clasei a IX-a si in proportie de 30% nota obtinuta la proba de admitere stabilita de unitatea de invatamant.
– in cazul mediilor egale, diferentierea se face pe baza portofoliului educational al elevului.

3. Parintii – partenerii scolii

Unitatile de invatamant incheie cu parintii, in momentul inscrierii anteprescolarilor, respectiv a prescolarilor sau a elevilor, in Registrul unic matricol, un contract educational, in care sunt inscrise drepturile si obligatiile reciproce ale partilor.

Responsabilitatea educatiei copiilor nu mai revine, in mare parte, doar cadrelor didactice, ci si parintelui sau tutorelui legal care este obligat sa ia masuri pentru asigurarea frecventei scolare a elevului, pe perioada invatamantului obligatoriu.

4. Personalul si conducerea sistemului de invatamant preuniversitar

Noua lege prevede ca in invatamantul preuniversitar de stat si particular, posturile didactice vacante si rezervate se ocupa prin concurs organizat la nivelul unitatii de invatamant, conform unei metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

Angajarea personalului didactic in unitatile de invatamant cu personalitate juridica se face prin incheierea contractului individual de munca de catre directorul unitatii, cu aprobarea consiliului de administratie.

Unitatile de invatamant preuniversitar sunt conduse de consiliile de administratie, de directori si de directori adjuncti, dupa caz. In exercitarea atributiilor ce le revin, consiliile de administratie si directorii conlucreaza cu consiliul profesoral, cu comitetul de parinti si cu autoritatile administratiei publice locale.

Consiliul de administratie este format din membri: cadre didactice, reprezentanti ai parintilor; reprezentanti ai primarului; reprezentanti ai consiliului local. La sedintele consiliului de administratie participa, de regula, si un reprezentant al elevilor, cu statut de observator.

Formarea initiala pentru ocuparea functiilor didactice din invatamantul preuniversitar cuprinde:
– formarea initiala, teoretica, in specialitate, realizata prin universitati, in cadrul unor programe acreditate potrivit legii;
– master didactic cu durata de 2 ani;
– stagiul practic cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, sub coordonarea unui profesor mentor.
Prin exceptie de la prevederile de mai sus, formarea personalului din educatia anteprescolara se realizeaza prin liceele pedagogice.

Pentru ocuparea functiilor didactice este necesara efectuarea unui stagiu practic cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor si trebuie indeplinite cumulativ urmatoarele conditii minime de studii:
– absolvirea cu diploma a studiilor universitare de licenta in profilul postului;
– absolvirea masteratului didactic cu durata de 2 ani.

Deciziile privind vacantarea posturilor didactice, organizarea concursurilor pe post si angajarea personalului didactic se iau la nivelul unitatii de invatamant de catre consiliul de administratie al acesteia.

In invatamantul preuniversitar public, privat si confesional ocuparea posturilor didactice vacante si a celor rezervate se realizeaza prin concurs organizat de unitatile de invatamant cu personalitate juridica, individual, in consortii scolare sau in asocieri temporare la nivel local sau judetean. Comisiile de concurs se aproba de consiliul de administratie al unitatii/unitatilor de invatamant. Concursul consta in:
– proba practica sau inspectie speciala la clasa si proba scrisa din didactica specialitatii la angajarea personalului didactic cu contract individual de munca;
– prezentarea unui curriculum vitae si interviu la angajarea in plata cu ora a personalului didactic asociat si a personalului didactic pensionat.

In baza rezultatelor concursului, pentru candidatii care au dobandit definitivarea in invatamant (profesori cu drept de practica), angajarea se poate realiza pe perioada nedeterminata (ca personal didactic titular) sau pe perioada determinata. Pentru candidatii care nu au dobandit definitivarea in invatamant (profesori debutanti) angajarea se realizeaza pe o perioada de cel mult un an scolar. In situatia in care, acesti candidati promoveaza examenul pentru definitivarea in invatamant, consiliul de administratie poate hotari modificarea duratei contractului individual de munca din perioada determinata in perioada nedeterminata.


Aflaţi mai mult despre ,
Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill













Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.