Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Contravenţii
Contravenţii
CărţiProfesionişti

RIL admis. Inlocuirea sanctiunii amenzii contraventionale cu sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii
22.02.2011 | Andrei PAP, Andrei PAP

Secţiuni: C. administrativ, C. contravențional
JURIDICE - In Law We Trust

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 126 din 18 februarie 2011 a fost publicata Decizia ICCJ nr. 7 din 20 septembrie 2010 (Decizia 7/2010) privind examinarea recursului in interesul legii cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 9 alin. (3)-(5) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, raportate la dispozitiile art. 9 alin. (1) si (2) din acelasi act normativ si la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sanctiunii prestarii unei activitati in folosul comunitatii, aprobata prin Legea nr. 641/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, asupra posibilitatii de a se dispune inlocuirea sanctiunii amenzii contraventionale cu sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii, atunci cand aceasta din urma sanctiune nu este prevazuta, prin lege, alternativ cu amenda.

Problema de drept care a generat recursul in interesul legii o constitutie practica neuniforma de la nivelul instantelor nationale in ceea ce priveste interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 9 alin. (3)-(5) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, raportate la dispozitiile art. 9 alin. (1) si (2) din acelasi act normativ si la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002, asupra posibilitatii de a se dispune inlocuirea sanctiunii amenzii contraventionale, cu sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii, atunci cand aceasta din urma sanctiune nu este prevazuta, prin lege, alternativ cu amenda.

1. Astfel, unele instante au respins cererile de inlocuire a sanctiunii amenzii cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in folosul comunitatii, fie atunci cand contraventiile savarsite nu erau prevazute si sanctionate prin legi sau ordonante ale Guvernului, fie atunci cand, desi contraventiile erau prevazute prin acte normative elaborate de Parlament ori Guvern, prin delegare legislativa, totusi acestea nu erau sanctionate in modalitatea prevazuta la art. 9 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, respectiv la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002.

S-a aratat ca dispozitiile cuprinse in art. 9 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 si in art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002, care consacra principiul nulla poena sine lege, sunt aplicabile si in procesul de inlocuire a sanctiunii amenzii cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in folosul comunitatii, iar o solutie contrara echivaleaza cu incalcarea principiului legalitatii care opereaza in materie contraventionala.

2. Alte instante, dimpotriva, au dispus inlocuirea sanctiunii amenzii contraventionale cu sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii, fie in conditiile in care contraventia pentru care a fost aplicata aceasta din urma sanctiune nu era prevazuta de lege, ci prin hotarari ale Guvernului sau hotarari ale autoritatilor administratiei publice locale ori judetene, fie in situatiile in care legile speciale sau ordonantele Guvernului prin care se stabileau contraventiile pentru care s-a aplicat amenda nu prevedeau, alternativ, si sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii.

In motivarea acestei solutii s-a retinut, in esenta, ca nu are loc aplicarea unei sanctiuni, pentru a fi necesar ca aceasta sa fie expres prevazuta prin lege sau ordonanta a Guvernului ca sanctiune alternativa cu cea a amenzii, ci se dispune cu privire la o alta modalitate de executare prevazuta de lege.

Instanta Suprema a apreciat ca aceste din urma instante au interpretat si aplicat corect dispozitiile legii si pe cale de consecinta a pronuntat urmatoarea solutie:

„Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Dispozitiile art. 9 alin. (3)-(5) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, prin raportare la dispozitiile art. 9 alin. (1) si (2) din aceeasi ordonanta si la dispozitiile art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002, se interpreteaza in sensul admisibilitatii cererilor de inlocuire a sanctiunii amenzii cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in folosul comunitatii indiferent daca contraventiile savarsite sunt prevazute si sanctionate prin legi, ordonante ale Guvernului sau alte acte cu caracter normativ si chiar daca actul care stabileste si sanctioneaza contraventiile nu prevede, alternativ cu sanctiunea amenzii, sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii.”

Pentru Juridice.ro, Andrei PAP

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti