Secţiuni » Flux noutăţi
Flux noutăţi
Comunicate profesioniştiEvenimenteRecrutareBarouriExecutoriNotariatSistemul judiciarJURIDICE NEXT

Ministerul Administratiei si Internelor a prezentat bilantul de activitate pentru 2010
23.02.2011 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content
JURIDICE - In Law We Trust

Marti, 22 februarie 2011, Ministerul Administratiei si Internelor a prezentat bilantul de activitate pentru anul 2010.

Au fost prezenti presedintele Traian Basescu, premierul Emil Boc, Procurorul General Laura Codruta Kovesi si ministrul Justitiei Catalin Predoiu.

Traian Basescu a declarat: „Incep prin a multumi domnului prim-ministru, domnului ministru Igas pentru invitatia de a participa la bilantul dumneavoastra. Nu o sa intru in detaliile anului 2010 pentru ca au fost pe larg prezentate in raportul domnului ministru, ci o sa incerc sa fiu foarte succint si in acelasi timp sa va dau o viziune a presedintelui despre institutia in care lucrati. Ministerul Administratiilor si Internelor este cea mai mare structura de securitate nationala care tine de CSAT si pe care Romania o are in timp de pace. Aveti doua axe majore ale activitatii dumneavoastra: siguranta cetateanului si lupta impotriva criminalitatii de orice tip. Din acest minister vin oamenii care au avut uneori comportament eroic, la inundatii, la incendii; de aici vin jandarmii care mentin ordinea publica; de aici politistii care lupta, de multe ori cu sacrificii enorme, cu crima organizata. Deci, puteti fi convinsi ca sunt multi oameni pe care ii apreciez pentru activitatea pe care o desfasoara in interiorul Ministerului Administratiei si Internelor. Si totusi, si totusi ministerul nu este inca la nivelul la care care ar trebui sa fie, un nivel specific unui stat european. Oriunde pui degetul apar elemente de coruptie: fie ca vorbim de ce am vazut cu totii la Pitesti, anul trecut, cu permisele auto, fie ca vorbim de ce am vazut zilele acestea prin frontiere, fie ca vorbim de intelegeri cu grupuri de crima organizata la nivel local si toleranta fata de acestea, sunt tot realitati ale Ministerului Administratiei si Internelor. Aveti un cadru de lupta impotriva crimei organizate si a evaziunii fiscale creat prin hotararea CSAT, in care se stabileste un parteneriat intre toate institutiile care trebuie sa colaboreze in combaterea acestor fenomene. Este adevarat ca a doua parte a anului ne arata ca ar putea sa fie in sfarsit solutia, aceea a colaborarii intre toate institutiile cu atributiuni, in asa fel incat schimbul de informatii si actiunea sa fie coordonate. Dar ele inca sunt puse sub semnul intrebarii ca eficienta, datorita calitatii unora dintre functionari. Si aici nu ma refer strict la Ministerul de Interne, sunt si alte institutii implicate. De aceea, cred ca unul dintre elementele fundamentale in procesul de restructurare a Ministerului Administratiei si Internelor nu este schema clasica, adica invartim niste casute si lasam oamenii la fel. Toate procesele de restructurare petrecute in acest minister, de foarte multi ani incoace s-au limitat la aceasta pacaleala servita oamenilor politici si publicului – ne-am restructurat, ne-am organizat, ne-am facut mai buni. Nu este adevarat si nu mai putem spune ca restructuram si eficientizam Ministerul Administratiei si Internelor doar invartind casute in organigrama, nici la nivel central, nici la nivel teritorial. Cel putin eu, cu certitudine, nu voi putea fi pacalit cu aceasta noua reformare a Ministerului Administratiei si Internelor. Ceea ce va cer in procesul de reformare a ministerului este o evaluare om cu om si ramane in acest minister, in structurile centrale si teritoriale, un personal competent si integru sau, daca nu, „reorganizare” este doar o poveste. Sunt in sistemul guvernamental romanesc doua ministere care nu au putut fi reformate in ultimii 20 de ani, Ministerul de Finante si Ministerul Administratiei si Internelor. Indiferent prin ce procese au trecut, de demilitarizare, de reorganizare, aceste doua ministere raman o mare problema, legata de consevatorismul lor in a garanta functionarea la nivelul de institutie europeana.

Poate ceea ce va spun nu va place, dar nu am venit aici sa va spun lucruri placute numai, ci sa va spun ce trebuie facut, in ce conditii eu as putea sa consider ca acest minister s-a reformat cu toata activitatea lui. Primul lucru care trebuie facut este reforma calitatii oamenilor. Puteti sa lasati patratelele in organigrama cum vreti dumneavoastra, puteti sa le schimbati, daca nu veti veghea la un proces de curatare a ministerului, cu structurile lui de la Bucuresti pana in ultima comuna, calitatea si credibilitatea activitatii ministerului nu vor fi apreciate. De aceea, domnule ministru, in calitate de sef al CSAT, si dumneavoastra, domnilor chestori, generali, ofiteri superiori, va cer un tip de restructurare cum nu ati facut pana acum: calitate, evaluare a oamenilor, pentru a stabili cine poate avea calitatea de salariat al acestui minister. Numai asa putem considera ca intram intr-un proces de restructurare. Sigur, foarte multi ministri din urma incoace s-au plans de numarul insuficient de politisti. Realitatea este ca suntem peste media europeana, deci aveti de unde selecta. Mai este un lucru pe care as vrea sa vi-l spun si pe care l-am intalnit in discutii in ultimul timp. Marea problema a celor cu care am discutat – si care, intr-un fel sau altul, reprezentau politisti, politisti de frontiera – era ce face statul pentru ei, si nu vreau sa parafrazez citate sau oameni politici celebri, dar a inceput sa dispara ideea ca prima obligatie este a ta, servant al Ministerului Administratiei si Internelor, catre misiunea ta si abia a doua intrebare este: „Bun, si in conditiile in care imi fac misiunea ce face statul pentru mine?” A inceput o abordare de tip targ si aici atentionez si organizatiile sindicale. Modul in care actioneaza si in care se tolereaza activitatea unora dintre liderii sindicali in interiorul structurilor Politiei nu are nimic comun cu o organziatie piramidala. Politia este o structura piramidala, care nu poate avea dubla comanda. Slabiciunile care fac posibila interferarea actului de comanda, interferente in actiunea politieneasca a sindicatelor, vin de la modul cum se fac numirile la nivel judetean. Si aici imi fac datoria sa atrag atentia exact pe un subiect pe care l-am discutat – si domnul Maior stie, nu, nu era dansul atunci, in 2005, la SRI. Orice numire care se face cu sprijin politic la nivelul inspectoratelor judetene nu face decat sa va decredibilizeze. De aceea, daca evaluarea personalului trebuie sa fie facuta, ea trebuie sa inceapa nu numai la subofiteri, la agenti, ci in primul rand trebuie sa inceapa cu cadrele de conducere din minister si de la nivel judetean. Este greu pentru un sef de Inspectorat Judetean sa se impuna in fata subordonatilor, in fata sindicatului, cand el profesional este subred si se stie ca a fost numit cu sprijinul organizatiei de partid din judetul X si va si pleca odata cu respectivul partid de la guvernare, pleaca si el din functie. Cer sa se treaca imediat la o evaluare a celor care detin functii de conducere, simultan cu evaluarile pe alte paliere.

Domnilor politisti, jandarmi, pompieri, intelegeti ca fara acest lucru nu veti avea performanta, fara o selectie a oamenilor, fara o cernere a oamenilor pe baza de calitate, profesionalism si integritate. Nu avem sanse nici sa facem un minister eficient, nu avem sanse sa garantam siguranta cetateanului, daca nu se construieste un concept de cooperare intre politiile locale si Ministerul Administratiei si Internelor. Nu avem sanse daca in fiecare an vom mai veni cu promotii intregi fara ca in interiorul aparatului existent sa facem necesara curatenie. As vrea sa stiti ca esential pentru Romania este ca institutiile statului sa functioneze la parametrii normali. Iar luand harta tarii si judetele se vede de la mare distanta, repet, se vede unde Politia este toleranta cu grupurile de crima organizata locale, fie ele de romi sau de romani. Va pot enumera oricand judetele unde Ministerul de Interne ar trebui sa fie atent cu ce se intampla acolo sau, mai bine zis, cu ce nu se intampla acolo. Iar acest lucru il stiti si dumneavoastra. Cred ca trebuie sa va mentineti prioritatile si ele nu trebuie sa fie doar declarative: siguranta cetateanului. Este in regula, luptam pentru ea, luptati pentru ea, lupta impotriva evaziunii fiscale, luptati pentru ea in noul cadru creat. Lupta impotriva grupurilor organizate, am mai cerut-o, o cer din nou. Vreau sa pulverizati grupurile de crima organizata de la nivel judetean si national, daca exista. Vreau sa stiu ca ati demontat toate aceste grupari ale ticalosiei. Si vreau sa contribuiti la a se afla catre ce zone duce protectia acestor grupuri. Nu am de gand sa va cer mult mai mult de atat, dar ceea ce va cer este sa va faceti datoria in limitele legii si fara menajamente pentru cei care o incalca, indiferent ce sunt ei. Din punctul meu de vedere veti avea tot sprijinul pentru a va duce misiunea la capat.

As vrea ca anul 2011 nu numai sa confirme a doua jumatate a anului 2010, dar vreau sa fie un an al succesului dumneavoastra, un an in care in paralel luptati impotriva coruptiei, impotriva evaziunii fiscale, impotriva grupurilor de crima organizata la nivel local si, in acelasi timp, un an in care va reformati din punct de vedere, in primul rand, a calitatii oamenilor. Nu ma va impresiona deloc daca domnul ministru Igas vine in CSAT cu un nou rand de patratele, altfel asezate. Voi aprecia daca vine cu un sistem de selectare a oamenilor care mai pot ramane in Ministerul Administratiei si Internelor. Vreau sa intelegeti foarte bine: apreciez munca multora dintre dumneavoastra. In acelasi timp stiu foarte bine ceea ce stiti si dumneavoastra, sigur nu am probe, dar stiu ca sunt destui oameni ai Ministerului de Interne care nu isi fac datoria, care tolereaza convietuirea intre ei si grupurile de crima organizata. Puneti capat acestei zone negre a activitatii ministerului. Am o mare rugaminte, eu inchei acum, nu vreau sa apalude nimeni, ca nu aveti de ce. Va multumesc.”

Emil Boc a spus: „In calitate de prim-ministru, voi demite orice demnitar al statului numit prin decizia primului-ministru impotriva caruia Parchetul a declansat urmarirea penala, ca un semnal foarte direct ca, in ceea ce priveste autoritatile statului, exista toleranta zero fata de orice act de coruptie sau de evaziune fiscala. In acest context, va solicit sa colaborati cu celelalte autoritati ale statului care au competente directe in materia combaterii evaziunii fiscale si a luptei impotriva coruptiei. Doar prin conjugarea eforturilor autoritatilor statului se poate combate si mentine sub control acest fenomen. Iar acest lucru deja s-a demonstrat. Avem decizia CSAT-ului din luna iunie, care a pus la aceeasi masa autoritatile in materie sa colaboreze si rezultatele se vad inclusiv din punct de vedere financiar. Am analizat incasarile bugetare din semestrul II al anului 2010 si acestea sunt superioare semestrului II din anul 2009 si ca efect al aplicarii hotararii CSAT-ului si a ordonantei 54/2010 privind unele masuri de combatere a evaziunii fiscale.
Ceea ce se intampla astazi in ceea ce priveste combaterea coruptiei la toate nivelele si pe toate palierele – vreau sa fim iarasi foarte clari – nu are nici o legatura cu aderarea la Spatiul Schengen. Este doar o dovada a faptului ca statul de drept din Romania functioneaza. Si trebuie privita ca atare, in sensul ca nimeni si niciodata in aceasta tara nu este mai presus de lege si legea se aplica oricui, indiferent de pozitia si de locul pe care le are. Nu in ultimul rand, as mentiona faptul ca aceasta colaborare trebuie extinsa si pe alte paliere. Am avut duminica o videoconferinta cu prefectii si am solicitat colaborarea institutionala pentru a mentine sub control un alt fenomen nou aparut, dar atat de periculos incat nu ii pot fi evaluate toate implicatiile inca: acest fenomen al etnobotanicelor si al consumului de etnobotanice la tineri. Fara implicarea Ministerului de Interne, Ministerului Finantelor, Autoritatii pentru Protectia Consumatorului, Agentiei Nationale Sanitar-Veterinara, a Institutiei Prefectului, acest fenomen nu poate fi mentinut sub control. De aceea, va solicit sa puneti in practica ordinul semnat de ministrul de Interne si de ministrul Finantelor in vederea colaborarii institutionale pentru a mentine sub control aceste fenomen. Nu in ultimul rand, nici Ministerul de Interne si nici Ministerul de Finante nu pot face, din punct de vedere al restructurarii si modernizarii, o opinie separata in Guvern. Aveti o restanta, cele doua ministere, care trebuie sa fie eliminata prin finalizarea procesului de restructurare si modernizare, asa cum, de altfel, si celelalte ministere au facut-o pe parcursul anului 2010. Am incredere insa ca in centrul acestui proces de restructurare a fost, este si va ramane siguranta cetateanului, lucru care ne intereseaza cel mai mult. Va multumesc si va doresc succes!”

>> Discurs Laura Codruta Kovesi

>> Discurs George Maior

>> Discurs Traian Igas

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti