Flux noutăţi
AnunţuriEnglishInternaţionalJURIDICE.ro
Print Friendly, PDF & Email

Bilantul Curtii de Apel Timisoara pentru anul 2010. Mesajul Lidiei Barac
01.03.2011 | JURIDICE.ro


Cyberlaw - Valoarea legala a documentelor electronice

Ministerul Justitiei a dat publicitatii luni, 28 februarie 2011, mesajul secretarului de stat, Lidia Barac, cu prilejul prezentarii bilantului pe anul 2010 al Curtii de Apel Timisoara:

Stimati invitati,
Dragi colegi,
Stimata doamna Presedinte,

Doresc sa incep prin a declara ca imi asum consecintele vulnerabilitatilor identificate de dumneavoastra in materialul de bilant, intrucat am condus Curtea de Apel Timisoara pe tot parcursul trimestrului I al anului 2010.

Ministrul Justitiei, domnul Catalin Predoiu, a receptat pozitiv intalnirea recenta cu magistratii din raza de activitate a instantei dumneavoastra.

In raport cu rezultatele obtinute de dumneavoastra in anul 2010, ministrul Justitiei are un motiv in plus de a va multumi dumneavoastra, judecatorilor si personalului care sustine activitatea instantelor, pentru modul in care ati sustinut actul de justitie in anul care a trecut si pentru calitatea managementului dezvoltat la Curtea de Apel Timisoara.

In primul rand, remarc o crestere a operativitatii in solutionarea dosarelor (94%) fata de anul 2009, in conditiile in care volumul dumneavoastra de activitate a crescut, iar aceasta crestere nu a fost nici uniforma, nici controlabila pe parcursul anului 2010, ceea ce a implicat activitati manageriale speciale, care se reflecta in rezultatele obtinute.

Apoi, durata procedurilor de judecata, derulate de dumneavoastra, merita remarcata! A nu avea dosare mai vechi de un an, decat intr-un numar extrem de redus (15), a avea sectii, precum sectia de litigii de munca, sectia penala, fara niciun dosar mai vechi de un an este un lucru extrem de rar astazi, daca ne raportam la alte instante, la care doar primul termen de judecata se plaseaza la peste un an de la momentul inregistrarii cauzei.

Inteleg ca ati obtinut aceste rezultate amendand efectele programului volumului optim care afecteaza dramatic durata procedurilor judecatoresti, dar, pentru aceste rezultate, dumneavoastra ati depus eforturi suplimentare, preschimband termenele de judecata in cadrul unor proceduri de tip judiciar, ceea ce e nefiresc!

Este motivul pentru care Ministerul Justitiei a solicitat CSM stoparea programului volumului optim. E timpul ca dumneavoastra sa fiti scutiti de proceduri si eforturi suplimentare pentru a raspunde interesului justitiabililor si societatii de a beneficia, deopotriva, de o justitie rapida.

Un mesaj special al ministrului Justitiei adresat dumneavoastra, prin intermediul meu, este legat de modul in care, prin comportamentul dumneavoastra profesional si extraprofesional ati reusit sa feriti justitia timisoreana de zona coruptiei si a lipsei de integritate.

Prea multe instante/parchete din Romania sunt puse in situatia de a justifica, in prag de bilant, conduita unor magistrati si efectele acesteia asupra justitiei si asupra imaginii propriilor instante si parchete!

In stransa legatura cu acest subiect, nu pot sa nu remarc proiectele dumneavoastra viitoare sau in derulare.

Va felicit pentru initiativa de a incheia si a pune in functiune Protocolul cu Universitatea de Vest Timisoara prin care judecatorii s-au oferit a fi adevarati mentori pentru viitorii magistrati – acum studenti in anii terminali. Numai dezvoltand asemenea activitati puteti sustine in mod real valorile profesiei: independenta, impartialitatea, integritatea. Acelasi proiect arata un tip de management judiciar cu totul special. Ati reusit sa supliniti dimensiunea resurselor umane necesare obtinerii de performanta, implicand studentii in activitati judiciare si administrative specifice. Beneficiul acestui exercitiu de imaginatie si actiune se rasfrange in egala masura asupra ambelor parti ale proiectului. Este motivul pentru care va propun sa fiti de acord ca, prin intermediul Ministerului Justitiei, sa popularizam proiectul dumneavoastra si efectele sale, la nivel national. Acceptul dumneavoastra, pentru mine personal, ar fi o onoare, asa cum proiectul dumneavoastra pentru anul 2011, de a repune in discutie continutul valorilor profesiei: independenta, impartialitatea, integritatea si de a evalua modul in care fiecare judecator in activitatea proprie promoveaza aceste valori reprezinta o reala mandrie.

Este extrem de important sa cultivam astfel de valori, pe baza carora justitia poate renaste, se poate consolida ori de cate ori este pusa la incercare, independent de natura factorilor de agresiune la care poate fi supusa.

Acestor eforturi trebuie sa li se adauge cele derivate din nevoia indeplinirii agendei noastre europene.

Aduceti pe masa dumneavoastra aceasta agenda!

Ministerul Justitiei isi ia angajamentul de a va transmite periodic stadiul masurilor inscrise pe agenda europeana, stadiul negocierilor instrumentelor europene, pozitia si rolul Romaniei in cadrul actualelor preocupari, problemele de fond ce fac obiectul propunerilor legislative. Romania are cu ce se lauda in acest domeniu.  Si nu ma refer doar la initiativa/coinitiativa legislativa, ci, mai ales, la calitatea expertilor nostri ale caror contributii sunt apreciate in spatiul european. Dintre acestia, multi sunt magistrati detasati.

Formele de pregatire profesionala descentralizate, derulate de dumneavoastra nu pot ignora agenda europeana.

Sunt lucruri de invatat si care, totodata, ne pot invita la reflectii profesionale atunci cand abordam chestiuni de judecata.

Doresc sa ma refer la unul dintre ele. Dupa cum cunoasteti, in cadrul proiectului de Directiva a Parlamentului European si a Consiliului privind instituirea Ordinului European de Protectie (OEP), in care Romania este coinitiator, au fost discutii aprinse in cadrul negocierilor in privinta domeniilor de aplicare al instrumentului european imaginat. Directiva in discutie vizeaza instituirea unui Ordin European de Protectie, care ar urma sa fie emis de o autoritate judiciara sau de o autoritate echivalenta dintru-un Stat Membru, in special de a proteja viata, integritatea fizica si psihica a unei persoane aflate in pericol – stare stabilita intr-o procedura penala sau civila/administrativa interna pe teritoriul Uniunii Europene, respectiv, oriunde s-ar afla persoana in cauza. Cum dreptul la viata, integritate fizica si psihica este un drept fundamental al omului, care se impune a fi ocrotit in mod egal, independent de natura procedurilor (penale sau civile) prin care se constata ca un cetatean al unui Stat Membru se afla in pericol din perspectiva acestui drept fundamental, in cadrul negocierilor si al votului final au prevalat asemenea considerente, dincolo de disputele tehnice, legate de temeiul juridic al proiectului de  lege, in raport cu dispozitiile Tratatului, a caror tendinta ar fi condus la un vot mai putin confortabil initiativei legislative, aspecte de natura a fi produs ingrijorare cetatenilor Statelor Membre, cat priveste “aplecarea” Statelor Membre asupra unor valori circumscrise nevoii de a asigura o protectie fara echivoc a dreptului la viata/integritate si neconditionat de natura procedurilor. De aceea, atunci cand negocierile pareau a esua din motive legate de cvorumul neconfortabil, dialogul a fost relansat intre Statele Membre,  iar cand proiectul de Directiva parea a intruni un numar suficient de voturi, linistea nu s-a asternut in cadrul Consiliului, pana cand acest vot s-a conturat ca fiind unul mult mai expresiv, de natura a transmite cetatenilor Uniunii Europene un mesaj clar de protectie egala in fata unui pericol identic. Acesta au fost motivele care au condus la amanarea sedintei de vot, timp in care Statele Membre au reflectat asupra modului in care va fi perceput de cetatenii Uniunii Europene un vot  „la limita” – derivat din ratiuni tehnice! Asa s-a ajuns ca rezultatul votului din Parlamentul European sa fie: 610 voturi pentru, 13 impotriva, 56 abtineri.

Prin acest exemplu, am dorit sa evoc respectul pentru cetatean si felul in care trebuie sa ne raportam la  interesul cetatenilor ori de cate ori acesta se afla in joc, in cadrul activitatii de judecata, facand obiectul deciziilor judiciare.

Jurisprudenta neunitara nu are nimic comun cu hotararile diferite pronuntate de aceasi instanta/sectie in aceeasi materie. Este un caz de incalcare a unei minime discipline jurisdictionale, care arata dispretul pentru justitiabili si pentru comunitatea pe care o deservesc respectivele instante. Pentru aceste situatii trebuie activata raspunderea judecatorului.

Avem nevoie de un CSM matur si de o Inspectie Judiciara independenta si eficienta.

Cunoasterea si asumarea agendei europene implineste si alte obiective.

Este important pentru dumneavoastra sa cunoasteti ratiunea proiectelor legislative in care este antrenata Romania ca membra a Uniunii Europene, cat si continutul acestor proiecte legislative care are legatura cu forma dumneavoastra profesionala si cu actul de justitie propriu-zis.

Astfel, este important sa accesam portalul e–justice.eu, este important sa cunoastem preocuparile pentru propunerile de Regulament privind Societatea Privata Europena, cu efecte asupra investitiilor straine si impact asupra bugetului de stat; preocuparile pentru propunerea de regulament privind competenta judiciara; recunoasterea si executarea hotararilor in materie civila si comerciala, in cadrul careia Romania sustine abolirea exequatorului; garantii procedurale pentru consolidarea procesului echitabil; propunerea de regulament care vizeaza certificatul european de mostenitor, context in care veti intelege cat de modern e noul Cod Civil al Romaniei, care contine norme compatibile cu actualele proceduri europene. La fel, propunerea de Directiva privind combaterea abuzului sexual, exploatarea sexuala a copiilor si a pornografiei infantile, care va fi supusa dezbaterii in sedinta plenara din 22 iunie 2011 a Parlamentului European, va poate trezi interesul pentru observarea si diseminarea viitorului Cod Penal, ocazie cu care veti constata superioritatea reglementarilor, in acord cu obiectivele Directivei amintite.

De asemenea, pe agenda dumneavoastra profesionala trebuie sa mai inscrieti Regulamentul 1259/2010 de punere in aplicare a unei forme de cooperare consolidata in domeniul legislatiei aplicabile divortului si separatiei de corp, act adoptat si publicat in  decembrie 2010 si care devine aplicabil la 21 iunie 2012.

La fel, limitele de exercitare ale dreptului la interpret/traducere din perspectiva art.6 al CEDO, pot fi mai bine intelese in activitatea dumneavoastra curenta daca cunoasteti continutul Directivei 2010/64/UE a Parlamentului European si a Consiliului privind dreptul la interpret si traducere in cadrul procesului penal, adoptata in luna octombrie 2010.

Din perspectiva agendei interne a Ministerului Justitiei sunt abilitata sa va transmit urmatoarele informatii:

1. In perioada imediat urmatoare, Ministerul Justitiei va declansa un demers de natura a face posibila reluarea procedurilor de ocupare a posturilor vacante finantate din sistemul judiciar, in baza memorandumului din anul 2009, pe de o parte, iar pe de alta parte, va solicita Guvernului obtinerea de finantare pentru posturile vacante nefinantate la acest moment.

2. In prima parte a lunii martie vom supune dezbaterii publice doua proiecte de acte normative extrem de importante, si anume: proiectul de lege prin care este configurat un statut modern al personalului de specialitate din instante/parchete, de o maniera incat magistratii sa simta efectiv sprijinul acestei categorii de personal, pilon pentru o dezvoltare sanatoasa a procedurilor de lucru din interiorul structurilor judiciare, precum si legea raspunderii disciplinare a magistratilor, reclamata atat din interiorul sistemului judiciar, cat si din afara acestuia.

In grupul de lucru de la Ministerul Justitiei au avut reprezentare categoriile vizate, inclusiv CSM.

In acelasi timp, Ministerul Justitiei evalueaza o serie de propuneri legislative ale CSM si ICCJ,  recent transmise.

In acest context, doresc sa va informez ca din punct de vedere legislativ, Ministerul Justitiei a incheiat multe obiective dintre cele cuprinse in Strategia de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public 2010-2014, cunoscuta de dumneavoastra.

Prin urmare, important este sa transpunem masurile in fapte, dincolo de interesul de a formaliza documentul mentionat, etapa care, in continuare, sta in atentia Ministerului Justitiei.

In incheiere, doresc sa va multumesc pentru eforturile depuse si performantele obtinute, dorindu-va, in nume personal, in numele domnului ministru Catalin Predoiu, multa sanatate si succes in sustinerea proiectelor dumneavoastra pentru anul 2011, intre care se regaseste si cel vizat de nevoia de implementare a Codurilor cu succes, fapt ce explica planificarea de catre dumneavoastra a unor sesiuni de seminarii pentru diseminarea continutului actualelor reglementari, cat si proiectul care vizeaza perfectionarea cunostintelor de management judiciar si juridic. La fel de importanta este derularea, in continuare, a procesului de sondare a justitiabililor, avocatilor, procurorilor, societatii civile, reprezentantilor mass-media in privinta calitatii activitatii dumneavoastra.

Aratati ca va pasa prin valorificarea feed-back-ului obtinut in acest demers!

In acelasi timp, va asigur de faptul ca Ministerul Justitiei promoveaza principii identice cu cele recent evocate de CSM, fiind dispus sa dezvolte o conlucrare institutionala in interesul sistemului judiciar, in masura in care CSM va trece de la abordari de tipul declaratiilor de principii/intentii la actiuni menite a da substanta acestor principii, prin elaborarea unor programe de actiune coerente, in asa fel incat efectele actiunilor imaginate sa fie concretizate in beneficii reale pentru sistemul judiciar.

Va multumesc!

>> Anexa la bilantul Curtii de Apel Timisoara 2010

>> Perceptia opiniei publice asupra activitatii instantelor din Timisoara. Studiu comparativ intre anii 2009 si 2010

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate