Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Gambling
Secţiune dezvoltată cu sprijinul MAX BET SRL
 
Print Friendly, PDF & Email

Modificarile Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal – Partea a doua
08.03.2011 | Corina CIOROABĂ, Juridice.ro


Continuam prezentarea materialului dedicat Hotararii Guvernului nr. 150/2011 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 150  din data de 1 martie 2011.

 

 Taxa pe valoarea adaugata

Se aduc clarificari in legatura cu dreptul de deducere a taxei pentru achizitiile efectuate in cadrul procedurii de executare silita de catre o persoana impozabila de la un contribuabil declarat inactiv.

Astfel, dreptul de deducere a taxei, in limitele si in conditiile prevazute de Codul fiscal, se acorda pentru achizitiile efectuate de o persoana impozabila de la un contribuabil declarat inactiv prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau de la o persoana impozabila in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, daca livrarea bunurilor ar fi fost taxabila, prin efectul legii sau prin optiune, in situatia in care respectiva persoana impozabila nu ar fi fost inactiva.

In aceasta situatie, factura pentru achizitiile de bunuri nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit furnizorului.

 Se face precizarea ca, in cazul utilizarii Sistemului roman de procesare automata a declaratiei vamale de import, justificarea deducerii taxei se face cu exemplarul pe suport hartie al declaratiei vamale care certifica inscrisurile din documentul electronic de import/documentul electronic de import cu elemente de securitate si siguranta pentru care s-a acordat liber de vama, autentificat prin aplicarea semnaturii si a stampilei lucratorului vamal.

Se aduc precizari in legatura cu ajustarea taxei deductibile, in cazul persoanelor impozabile care ies din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA.

Persoana impozabila care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire, are obligatia sa ajusteze taxa deductibila aferenta:
– bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate, in momentul trecerii la regimul de scutire;
– activelor corporale fixe, inclusiv celor aflate in curs de executie, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul de scutire, inclusiv bunurilor de capital, pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat.
Valoarea rezultata ca urmare a efectuarii ajustarilor de taxa se evidentiaza in ultimul decont de taxa. In cazul in care persoana impozabila nu a evidentiat corect sau nu a efectuat ajustarile de taxa, organele de inspectie fiscala vor stabili valoarea corecta a ajustarilor de taxa si, dupa caz, vor solicita plata sau vor dispune restituirea taxei rezultate ca urmare a ajustarii.

Se aduc clarificari in legatura cu corectarea autofacturilor, mentionandu-se ca, daca persoana impozabila emitenta constata ca a inscris informatii in mod eronat in respectivele autofacturi, fie va emite o noua autofactura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din autofactura initiala, numarul si data autofacturii corectate, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie va emite o noua autofactura continand informatiile si valorile corecte si concomitent va emite o autofactura cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data autofacturii corectate.
In situatia in care autofactura a fost emisa in mod eronat sau prin norme se prevede ca in anumite situatii se poate anula livrarea/prestarea catre sine, persoana impozabila emite o autofactura cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data autofacturii anulate.

Accize si alte taxe speciale

Notiunea de pret maxim de vanzare cu amanuntul pentru tigarete se inlocuieste cu cea de pret de vanzare cu amanuntul.

Se introduc dispozitii care stabilesc ca antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati ori importatorii autorizati pentru produse din grupa tutunului prelucrat sunt obligati sa prezinte lunar, odata cu situatia utilizarii marcajelor, situatia produselor eliberate pentru consum de astfel de produse in luna de raportare. Situatia se intocmeste in 3 exemplare, cu urmatoarele destinatii: primul exemplar ramane la operatorul economic, exemplarul al doilea se transmite autoritatii vamale teritoriale competente cu aprobarea notelor de comanda pentru timbre, iar exemplarul al treilea se transmite autoritatii fiscale centrale – directia cu atributii in elaborarea legislatiei in domeniul accizelor.

Se introduc precizari referitoare la documentul comercial ce insoteste deplasarea produselor energetice de la un destinatar inregistrat catre utilizatorul final, atunci cand nu se aplica prevederile aferente locului de livrare directa. Documentul comercial va contine aceleasi informatii ca exemplarul pe suport hartie al documentului administrativ electronic, mai putin codul de referinta administrativ unic si va fi certificat atat de autoritatea vamala teritoriala in raza careia isi desfasoara activitatea destinatarul inregistrat, cat si de autoritatea vamala teritoriala in raza careia isi desfasoara activitatea utilizatorul final.

Se face precizarea ca bioetanolul reprezinta alcoolul etilic realizat in antrepozitele fiscale de productie a alcoolului etilic, produs destinat utilizarii in productia de produse energetice si in alte industrii, exclusiv industria alimentara.

Se elimina precizarile referitoare la scutirea de la plata accizelor pentru tutunul prelucrat reprezentand tigaretele destinate testelor stiintifice sau unor teste de piata.

Se elimina prevederile referitoare la cota redusa pentru produsele energetice care contin minimum 4% in volum produse obtinute din biomasa.

 Contributii sociale obligatorii

 Se aduc precizari in legatura cu persoanele care fac parte din contribuabilii sistemelor de asigurari sociale. Se includ in aceasta categorie:
– persoanele fizice rezidente care isi au domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei, cat si strainii si apatrizii care sunt titulari ai drepturilor legale de sedere si de munca pe teritoriul Romaniei si au obligatia platii contributiilor sociale obligatorii potrivit legislatiei specifice sistemelor de asigurari sociales
– persoanele fizice nerezidente care realizeaza pe teritoriul Romaniei venituri din desfasurarea unor activitati in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevazut de lege si care, potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte , sunt obligate la plata contributiilor sociale prevazute de Codul Fiscal.
– in categoria persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori se includ si contribuabilii nerezidenti care au calitatea de angajatori, respectiv persoanele fizice si juridice care nu au sediul, respectiv domiciliul sau resedinta in Romania si care, conform instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, datoreaza in Romania contributiile sociale obligatorii pentru salariatii lor care sunt supusi legislatiei de asigurari sociale din Romania.

Se aduc clarificari in legatura cu sumele care se includ in baza de calcul a contributiilor sociale individuale, precum si cele care se includ in baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale datorate de angajator.

Se aduc exemplificari in legatura cu modul de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate de angajator, in functie de conditiile de munca: normale, deosebite si speciale.

Se aduc precizari in legatura cu sumele incluse in baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de angajator, a contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorate de angajator, precum si a contributiei de asigurari pentru somaj.

Se fac mentiuni cu privire la modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc suma de 740 de lei.

Se aduc precizari in legatura cu sumele care nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii, precum si sumele exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale.

Se face mentiunea ca pentru calculul contributiilor sociale in situatia hotararilor judecatoresti ramase definitive si irevocabile prin care se stabilesc obligatii de plata a unor sume sau drepturi reprezentand salarii, diferente de salarii, venituri asimilate salariilor sau diferente de venituri asimilate salariilor, sumele respective se defalca pe lunile la care se refera si se utilizeaza cotele de contributii de asigurari sociale care erau in vigoare in acea perioada.

Cu privire la Hotararea Guvernului nr. 870-2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc

 Se stabileste ca organizatorii de jocuri de noroc au obligatia sa declare la organul fiscal competent taxele aferente activitatilor din domeniul jocurilor de noroc si biletele de intrare, prevazute de Ordonanta de urgenta nr. 77/2009, pana la termenul de plata.

Organizatorii de jocuri de noroc caracteristice activitatii cazinourilor si de jocuri de noroc tip slot-machine au obligatia sa inscrie cu datiera data si ora emiterii biletului catre client, atat pe marca de control, cat si pe biletul de intrare.

Organizatorii de jocuri de noroc sunt obligati sa pastreze in arhiva toate marcile de control de la biletele de intrare vandute, pe o perioada de 5 ani, acestea constituind documente justificative.

Nerespectarea acestor prevederi constituie contraventie care se sanctioneaza cu amenda intre 2.000-5.000 lei.

Se precizeaza ca in cazul savarsirii anumitor contraventii, Comisia de autorizare a jocurilor de noroc din cadrul Ministerului Finantelor Publice poate dispune, in functie de consecintele produse, masura suspendarii autorizatiei/autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc pana la 3 luni, pentru fiecare mijloc de joc in parte sau pentru toate mijloacele de joc situate intr-o locatie, in functie de gravitatea faptelor constatate si a consecintelor ce decurg din acestea.

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate