Judecatoria Calarasi sesizeaza CJUE ref. contractele de credit pentru consumatori
21 martie 2011 | Andrei PAP, Andrei PAP
În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C 89 din 19 martie 2011 a fost publicată informarea potrivit căreia Judecătoria Călăraşi a sesizat Curtea de Justiţie a Uniunii Europene cu o cerere de pronunţare a unei hotărâri preliminare în legătura cu interpretarea unor dispoziţii din Directiva 2008/48 şi incidenţa lor asupra contractelor de credit pentru consumatori încheiate în ţara noastră.
Astfel, în cauza ce face obiectul dosarului nr. 6419/202/2010, aflat pe rolul Judecătoriei Călăraşi, prin încheierea din data de 06.12.2010 instanţa de fond a dispus suspendarea judecăţii şi sesizarea CJUE în vederea pronunţării unei hotărâri preliminare, instanţei de la Luxembourg fiindu-i adresate următoarele întrebări:
1. În ce măsură art. 30 alin. 1 din Directiva 2008/48 ( 1 ) trebuie interpretat în sensul în care interzice statelor membre să prevadă aplicarea legii naţionale de transpunere a Directivei şi contractelor încheiate anterior intrării în vigoare a dispoziţiei naţionale.
2. În ce măsură dispozițiile cuprinse în art. 85 alin. 2 din OUG 50/2010 reprezintă o transpunere adecvată a normei comunitare stipulate de art. 24 alin. [1] din Directiva 2008/48, prin care se stabileşte obligaţia statelor membre de a asigura proceduri adecvate şi eficiente de soluţionare extrajudiciară a litigiilor cu consumatorii legate de creditele de consum.
3. În ce măsură art. 22 alin. 1 din Directiva 2008/48 trebuie interpretat în sensul instituirii unei armonizări maximale în domeniul contractelor de credit de consum, armonizare care nu permite statelor membre:
3.1. Să extindă câmpul de aplicare al regulilor cuprinse în Directiva 2008/48 asupra unor contracte excluse expres din câmpul de aplicare al acesteia (cum ar fi contractele de credit ipotecar sau cele care poartă asupra dreptului de proprietate asupra unui imobil) sau
3.2. Să instituie obligaţii suplimentare pentru instituţiile de credit referitoare la tipurile de comisioane ce pot fi percepute de către acestea sau la categoriile de indici de referință la care se poate raporta dobânda variabilă din contractele de credit de consum care intră în câmpul de aplicare al dispoziţiei naţionale de transpunere.
Dacă răspunsul la întrebarea 3 este negativ, în ce măsură principiile libertăţii de circulaţie a serviciilor și cel al libertăţii de circulaţie a capitalurilor, în general, și art. 56, 58 și 63 alin. 1 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene („TFUE”), în special, trebuie interpretate în sensul interzicerii unui stat membru de a impune instituţiilor de credit măsuri prin care interzic în contractele de credit de consum perceperea comisioanelor bancare care nu fac parte din lista celor admise, fără ca acestea din urmă să fie definite de legislaţia statului respectiv.
NOTĂ: Pe rolul CJUE dosarul este înregistrat sub nr. C-602/2010
Pentru Juridice.ro, Andrei PAP
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro