Secţiuni » Comunicare profesională
Comunicare profesionalăComunicate profesioniştiEvenimente programateEvenimente recenteOportunităti de carieră

Alina Gorghiu despre medierea unor conflicte intre societati comerciale si intre client si institutia financiar
30.03.2011 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Comunicare profesională, Content
JURIDICE - In Law We Trust

In cadrul conferintei din data de 26 martie 2011, “Medierea, metoda alternativa moderna la justitia clasica”, editia a II-a, organizat de Alina Gorghiu, alaturi de Asociatia “O sansa pentru viitor”, Asociatia “Centrul Avocatilor Mediatori” si firma de consiliere si formare profesionala Human Toolkit, deputatul Alina Gorghiu a vorbit despre medierea unor conflicte intre societati comerciale si intre client si institutia financiara:

„Mă bucur să văd că sala este plină, sunt încântată să vă revăd pe mulţi dintre dumneavoastră şi vă mulţumesc pentru interesul acordat unei teme care se conturează din ce în ce mai mult în România, dar care are nevoie, în continuare, de popularizare din partea noastră şi de susţinere.

Acest eveniment este derulat în colaborare cu asociaţia „O şansa pentru viitor”, asociaţia „Centrul Avocaţilor Mediatori”, firma de consiliere şi formare profesională Human Toolkit şi în parteneriat media cu Juridice.ro şi face parte dintr-o campanie amplă de informare pentru creşterea notorietăţii medierii.

Este a doua ediţie a dezbaterii pe care o dedic medierii în România şi am încercat să fiu cât mai practică, organizând întâlnirea noastră de aşa natură încât să se plieze cât mai bine pe ceea ce vă interesează. Dacă la prima ediţie, de anul trecut din octombrie am discutat despre medierea unor conflicte de muncă şi despre conflicte ale asociaţiilor de proprietari cu furnizorii de utilităţi, astăzi, la a doua ediţie, ne adresăm, în primul rând,  oamenilor de afaceri, dar fenomenul medierii comerciale trebuie înţeles de noi toţi.

Aşadar, astăzi nu o sa vorbim despre cum era de preferat să-şi rezolve Monica şi Iri sau Oana cu Pepe divorţurile la mediator, ci vorbim despre medirea unor conflicte între societăţi comerciale şi între client şi instituţie financiară.

Iată, aşadar, două speţe foarte importante în perioada de criză pe care o traversăm, încă…

  • Medierea între o societate comercială aflată în insolvenţă şi o instituţie bancară creditoare;
  • Medierea unui litigiu între două societăţi comerciale;

Vreau să vă dau un singur exemplu din istoria SUA pe acest aspect al medierii în perioada de criză economică, situaţie prin care trecem şi noi acum: în SUA, în anul 1938, pe fondul creşterii economice, au avut loc 4.231 medieri pentru ca în anul 1945, pe fondul războiului, numărul acestora să crească la 23.121 medieri. Raportându-ne la aceste cifre, observăm faptul că în perioada de criză, numărul cauzelor soluţionate prin mediere creşte în mod spectaculos, date fiind avantajele incontestabile ale unei astfel de metode de soluţionare.

Le mulţumesc celor care vor „pune în scenă” cele două cazuri, oameni politici şi mediatori, deopotrivă! Acest lucru mă face să înţeleg faptul că Legislativul doreşte să promoveze această profesie şi înţelege nevoia de însănătoşire a justiţiei. Iar dumneavoastră, doamnelor şi domnilor, vă doresc o întâlnire cât mai agreabilă şi folositoare!

Înainte însă, de a începe dezbaterea propriu-zisă, aş vrea să trecem în revistă câteva argumente care vin în sprijinul medierii, ca metodă cu adevărat viabilă, de rezolvare a conflictelor, mai ales pe linie comercială.

În ultimii ani, piaţa de litigii a crescut cu peste 30%, iar gradul de complexitate al acestora a fost din ce în ce mai mare. Motivele sunt diverse: criza economică, impozitul forfetar, lipsa lichidităţilor, inflaţia, stoparea creditării ş.a. Medierea este metoda cea mai puţin răspândită şi utilizată, de rezolvare a acestora, dar o consider cea mai eficientă.

Firmele româneşti apelează, încă, în număr foarte mare, la instanţa de judecată şi, unele dintre ele, la arbitraj. Asta în ciuda faptului că soluţia obţinută în urma procedurii de mediere este imediată, puţin costisitoare, durabilă şi eficientă, fiind generată de către părţi şi nu de către o terţă persoană. Paradoxul justiţiei noastre şi anomaliile ei au dus până acolo încât în prezent, cei daţi în judecată considera că au mai mult de câştigat în urma unui proces care în România durează un număr considerabil de ani.

Eu vin şi-i contrazic, spunându-le că medierea este o alegere net favorabilă ambelor părţi implicate în conflict, pentru că, după mulţi ani de tergiversări în instanţă, se poate ca aceasta să dea o soluţie defavorabilă, care să îi scoată definitiv de pe piaţă.

Mă bucur că avocaţii au început să recomande medierea, şi că piaţa de consultanţă de afaceri este receptivă la această alternativă. De altfel, este un trend pe care şi alte state îl urmează de ani de zile. O companie americană, bunăoară,  care are un litigiu, nu se gândeşte în niciun caz să acţioneze în instanţă partea adversă până nu încearcă să soluţioneze disputa prin metodele de soluţionare alternative, în special prin mediere (lucru de neconceput pentru o companie românească).

Medierea ajută la stabilirea şi menţinerea unor relaţii comerciale bazate pe încredere şi respect reciproc, generând relaţii de colaborare puternice. Mai mult, medierea consolidează încrederea dintre partenerii comerciali, ştiut fiind faptul că relaţiile comerciale sunt clădite pe încrederea reciprocă a partenerilor contractuali.

Noi afaceri pot lua naştere în situaţia în care prin mediere sunt stabilite principii clare, sunt împărţite responsabilităţile, scopurile şi obiectivele viitoare. Prin medierea comercială relaţiile dintre partenerii de afaceri existente sunt păstrate şi astfel se deschid perspective de iniţiere a unor noi parteneriate şi afaceri în comun.

Relaţiile comerciale sunt grav vătămate în situaţia în care între companii exista litigii pe rolul instanţelor, intervenind în aceste cazuri o perturbare iremediabilă a relaţiilor comerciale existente. Medierea comercială este soluţia depăşirii unor astfel de blocaje. Păstrarea colaboratorilor şi a partenerilor de afaceri este astfel realizată.

Iată de ce am considerat că trebuie intervenit legislativ, fapt care s-a întâmplat prin modificările aduse de mine la Legea medierii, ultima „cucerire” fiind aceea că instanţele de judecată sunt obligate, la rândul lor, să recomande părţilor aflate în litigiu să apeleze la mediere înainte de a se adresa instanţei.

Aşadar, stimaţi invitaţi, participanţi la dezbatere, va creşte nevoia de mediatori autorizaţi, care sa se aplece cu atenţie asupra litigiilor comerciale.

Discutam despre criza economică, la început, o sintagmă fără de care nu mai există dezbatere, e adevărat. Iată că această criză a mai născut o nevoie imperioasă: aceea de mediator pentru conflictele cu banca, concept vehiculat de câţiva ani, dar a cărui adevărată utilitate se înţelege abia acum.

Eu m-aş bucura dacă românii ar apela la acest mediator în caz de conflict cu banca, pentru început. Ulterior, vor învăţa cu toţii să folosească în avantajul lor beneficiile medierii. Sunt sigură de asta.

Până atunci şi acolo, să parcurgem paşii de început. Declar deschisă cea de-a doua ediţie a dezbaterii rezervată medierii în România, ca metodă alternativă modernă la justiţia clasică!”


Cuvinte cheie: ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti