Guvernul a aprobat proiectul de Lege privind registratorii comerciali si activitatea de inregistrare in Registrul Comertului
4 mai 2011 | JURIDICE.ro
In sedinta de miercuri, 4 mai 2011, Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Justitiei, proiectul de Lege privind registratorii comerciali şi activitatea de înregistrare în Registrul Comerţului, precum şi pentru modificarea unor acte normative cu incidenţă asupra activităţii de înregistrare în Registrul Comerţului, potrivit unui comunicat al MJ.
Principalele noutăţi aduse de proiectul de lege:
1. Includerea într-un singur act normativ a tuturor dispoziţiilor legale referitoare la operaţiunile de înregistrare în Registrul Comerţului (actualmente dispersate în legi, ordonanţe, hotărâri ale Guvernului).
2. Reglementarea procedurii de control prealabil înregistrării în Registrul Comerţului efectuat de registratorul comercial, a condiţiilor în care încheierea registratorului poate fi contestată în Justiţie şi a procedurii de soluţionare a contestaţiilor în faţa instanţei judecătoreşti.
3. Reglementarea statutului registratorului comercial
Registratorul este învestit cu autoritate publică, fiind numit prin ordin al ministrului Justiţiei şi este supus unor exigenţe care să asigure competenţa profesională a acestuia, probitatea sa morală, independenţa şi imparţialitatea în analiza dosarelor şi în pronunţarea încheierii.
4. Reconfigurarea structurii O.N.R.C
Întrucât corpul registratorilor comerciali este conceput ca integrat în sistemul O.N.R.C., proiectul de lege propune o nouă configuraţie a structurii O.N.R.C. şi a oficiilor Registrului Comerţului.
5. Înlocuirea publicităţii prin Monitorul Oficial cu publicitatea prin Buletinul electronic al Registrului Comerţului (măsură prevăzută de Directiva „Publicitate” ca facultativă, dar implementată deja în alte state membre ale UE – Ungaria, Spania)
Propunerea de asigurare a opozabilităţii tuturor actelor comercianţilor prin publicare în Buletinul electronic al Registrului Comerţului prezintă avantaje certe:
– simplifică formalităţile administrative de publicare (în acord cu recomandările Comisiei Europene de simplificare şi accelerare a procedurilor legate de operarea unei afaceri);
– reduce termenul de efectuare a publicităţii;
– reduce costurile de publicare (taxă unică de publicare/act, la nivelul cuantumului unei menţiuni în Registrul Comerţului, respectiv 30 lei);
– facilitează accesul publicului la informaţiile referitoare la constituirea şi funcţionarea comercianţilor (platforma electronică centrală va permite consultarea în ordine cronologică a actelor şi informaţiilor publicate);
– creşte capacitatea instituţională de interconectare cu alte sisteme electronice naţionale şi internaţionale (deja, la nivel comunitar, este în dezbatere un proiect de directivă pentru interconectarea registrelor comerţului din statele membre UE).
6. Transpunerea Directivei 2009/109/CE de modificare a Directivelor 77/91/CE, 78/855/CE şi 82/891/CE în ceea ce priveşte obligaţiile de raportare şi întocmire a documentaţiei necesare în cazul fuziunilor şi divizărilor.
Directiva şi, în consecinţă, proiectul de transpunere au ca obiect:
– reducerea obligaţiilor de raportare impuse societăţilor comerciale (renunţarea, în anumite condiţii, la elaborarea unor rapoarte ale experţilor independenţi, ale administratorilor societăţilor);
– simplificarea formalităţilor de publicitate legate de constituirea şi modificarea actelor constitutive, fuziune, divizare (folosirea publicităţii prin intermediul paginii de internet proprii a societăţii comerciale);
– simplificarea formalităţilor de informare a acţionarilor de către organele de conducere ale societăţii (informare prin intermediul paginii de internet proprii a societăţii, furnizare de informaţii prin descărcarea documentaţiei de pe această pagină de internet);
– crearea unei proceduri simplificate pentru fuziunea prin absorbţie, în care societatea absorbantă deţine totalitatea sau cel puţin 90% din acţiunile societăţii absorbite;
– instituirea unei proceduri simplificate pentru operaţiunile de divizare în care societăţile beneficiare deţin împreună toate acţiunile/părţile sociale ale societăţii divizate.
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro