Content video
CorporatePlatinum members
2 comentarii

Emil Boc a fost la CSM. UPDATE: detalii privind discutiile
31.05.2011 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content, VIDEO
JURIDICE - In Law We Trust

Premierul Emil Boc a mers astazi, 26 mai 2011, la Consiliul Superior al Magistraturii, avand o interventie in cadrul sedintei de Plen.

Emil Boc a declarat la finalul intalnirii cu membrii CSM: „/…/ împreună – Guvern și Consiliul Superior al Magistraturii – să reușim o scurtare a duratei proceselor judiciare pe cele două componente: problema comercială a firmelor, pentru că firmele și mediul de afaceri se confruntă în acest moment cu procese judiciare de insolvență, faliment sau de alte feluri, cu termene care merg de la un an, un an și jumătate din momentul de față; avem termene pentru sfârșitul anului 2012 și vă dați seama ce poate să facă o firmă când primește un termen în instanță la sfârșitul anului 2012. Și, de altfel, și problema celorlalte procese judiciare cu care cetățenii se confruntă în fața instanțelor, ca durată. Noi nu discutăm de o a doua soluție într-un fel sau altul, ci doar ca procesele să fie soluționate la termen.

Am găsit un numitor comun, și anume Guvernul va da posibilitate ca acolo unde există o supra-aglomerare, cum este Tribunalul Municipiului București, de exemplu, dar și în alte locuri din țară, să găsească resurse umane pentru a putea suplimenta schema de personal, dar și CSM, potrivit atribuțiilor pe care le are, să poată găsi soluțiile de deblocare a acestor procese, de scurtare a termenelor astfel încât ele să fie soluționate la timp.

În al doilea rând, am subliniat încă odată faptul că în Strategia financiar-fiscală pentru anul 2012-2014, pe care o vom înainta la Parlament, justiția ocupă un loc prioritar și din perspectiva eliminării Mecanismului de Verificare și Cooperare pe Justiție. Cu alte cuvinte, dacă fiecare ne facem treaba, Guvernul, prin stabilirea ca prioritate și reflectarea acesteia în buget, Ministerul Justiției să aplice acest lucru, iar Consiliul, împreună cu instanțele judecătorești, să realizeze acest obiectiv al României de a ridica Mecanismul de Verificare și Cooperare pe Justiție, fiecare ne-am făcut datoria.

Este nevoie de o practică unitară a instanțelor și Guvernul respectă ceea ce se stabilește de către instanțele de judecată.

Guvernul respectă principiul separării puterilor în stat. Autoritatea judecătorească este singura în măsură să decidă în sala de judecată cum dă o sentință. De ceea ce avem nevoie în România este însă o practică unitară și de stabilitate. Dar, repet, fiecare cu competențele pe care le are.

Deci, în esență, preocuparea noastră de bază este scurtarea duratei proceselor judiciare pentru firme, mediul de afaceri și pentru cetățeni.”

UPDATE, 31 mai 2011: Consiliul Superior al Magistraturii a dat publicitatii luni, 30 mai 2011,  o informare, semnata de presedintele CSM, judecator Horatius Dumbrava, privind intalnirea cu premierul Emil Boc:

„La şedinţă au participat membrii aleşi ai CSM, ministrul justiţiei, preşedintele ICCJ, procurorul general al PICCJ şi, în calitate de invitat, preşedintele Tribunalului Bucureşti.

Primul ministru al României, Emil Boc s-a arătat interesat de modul de funcţionare a sistemului judiciar exprimând disponibilitatea Guvernului de a sprijini măsurile necesare pentru continuarea reformelor din justiţie în vederea ridicării Mecanismului de Cooperare şi Verificare instituit de Comisia Europeană. În acest context, a arătat că este nevoie de o atenţie sporită pentru unificarea practicii judiciare, cum ar fi în domeniul litigiilor salariale şi al pensiilor, precum şi pentru scurtarea duratei de soluţionare a cauzelor, mai ales a celor în materie comercială pentru care există un interes deosebit al firmelor care desfăşoară afaceri în România.

Preşedintele CSM, judecător Horaţius Dumbravă a arătat că sistemul judiciar este într-un proces de autoreglare, că actualul CSM evaluează în prezent mai multe programe aflate în desfăşurare şi că un dialog cu celelalte puteri în vederea sprijinirii justiţiei este absolut necesar. A subliniat că la nivelul instanţelor din Bucureşti sunt cele mai multe probleme de sistem şi că în special Tribunalul Bucureşti trebuie sprijinit în privinţa resurselor alocate.

Preşedintele Tribunalului Bucureşti, judecător Mona Lisa Neagoe a arătat că de la începutul acestui an şi până în luna mai s-a înregistrat acelaşi număr de cauze câte erau la sfârşitul anului trecut. A subliniat că problemele majore ţin de personal şi de numărul de cauze, mai ales la Secţia comercială şi la cea de litigii de muncă, unde se înregistrează săptămânal dosare din partea a 6.000 de petenţi, iar fără aplicarea programului de normare a muncii judecătorul nu ar avea timp să studieze dosarele, jurisprudenţa şi legile. Practic, din 2005, activitatea instanţei s-a dublat, dar schema de personal a rămas aceeaşi, nevoia de judecători şi de grefieri fiind acută. În acelaşi timp trebuie găsite şi soluţii legislative de diminuare a numărului de cauze, prin modificări cu privire la competenţa tribunalelor, cum ar fi cele privind învestirea cu formulă executorie sau radierile şi dizolvările societăţilor comerciale.

Judecător Marius Tudose, membru CSM, a arătat că o mutare a competenţei de la tribunale la judecătorii nu ar fi o soluţie. Mărirea schemelor de personal ar putea  rezolva situaţia, însă pentru aceasta e nevoie de sprijin politic, care deocamdată nu există. Dovadă e şi faptul că în CSM încă nu sunt numiţi reprezentanţii din partea societăţii civile, precum şi faptul că se refuză desfiinţarea instanţelor mici.

Judecător Cristi Danileţ, membru CSM, a arătat că este imposibil a cere justiţiei să funcţioneze şi repede, şi ieftin, şi bine. Fenomenul supraîncărcării este deja unul naţional iar dacă s-ar renunţa la programul optim de activitate al instanţelor doar primul termen nu va mai fi stabilit de judecător, în rest acesta va stabili restul termenelor în funcţie de încărcătura de dosare iar rezultatul cu privire la lungimea proceselor va fi acelaşi. Codurile noi vor intra în vigoare în următoarea perioadă, ceea ce va necesita un efort deosebit din partea magistraţilor. În aceste condiţii se vorbeşte de răspunderea materială a magistraţilor dar fonduri suficiente pentru formare nu s-au alocat, numărul de magistraţi nu a crescut şi, mai mult, sunt solicitări ale unor instituţii, inclusiv din afara sistemului judiciar, de detaşare a unor colegi.

Judecător Adrian Neacşu, membru CSM, a arătat că justiţia este de o importanţă capitală pentru modernizarea statului astfel încât, mai mult decât domeniu prioritar în agenda guvernamentală financiar-bugetară, ea trebuie să devină chiar un domeniu strategic de importanţă naţională. Mediul de afaceri este interesat în primul rând nu neapărat de celeritate în soluţionarea cauzelor, cât mai ales de soluţii predictibile şi nesurprinzătoare. Un mecanism eficient de unificare a practicii judiciare, astfel cum este deja prevăzut în noul cod de procedură civilă, ar satisface aceste aşteptări şi în acelaşi timp ar scădea presiunea pusă pe instanţe.

Judecător Alexandru Şerban, membru CSM, a arătat că noul Cod penal nu poate intra în vigoare la data de 1 octombrie 2011, aşa cum este prevăzut în proiect. Aplicarea lui este strâns legată de noul Cod de procedură penală iar legea de punere în aplicare a acestuia din urmă abia a fost pusă în dezbatere publică, fiind certă întârzierea adoptării sale. În această situaţie se impune amânarea datei intrării în vigoare a noului Cod penal, astfel încât, pe de o parte, să poată fi sincronizată cu cea a noului Cod de procedură penală, iar pe de altă parte, să poată fi analizate şi valorificate rezultatele studiilor de impact ce vor fi finalizate în toamna anului 2011.

Imaginea 1/1

Preşedintele ICCJ, Judecător Livia Stanciu a afirmat că a avut discuţii cu procurorul general al României despre soluţiile divergente a unor instanţe, cum ar fi cele în cauzele privind pensiile, urmând a fi promovat un recurs în interesul legii în baza căruia judecătorii vor fi obligaţi să aplice unitar legea.

De asemenea, Preşedintele ICCJ a afirmat că este necesară suplimentarea schemelor de personal la instanţe şi parchete, aceasta fiind marea problemă a sistemului judiciar, precizând  că ar trebui prioritizate ICCJ şi acele instanţe care au o mai are nevoie de personal, mai ales că urmează intrarea în vigoare a codurilor. De asemenea trebuie avută în vedere urgentarea soluţionării problemei legate de sediul ICCJ.

Procurorul General al PICCJ, Laura Codruţa Kovesi a arătat că va continua activitatea de promovare a unor recursuri în interesul legii pentru unificarea practicii judiciare. De asemenea, a arătat că Ministerul Public se confruntă cu o nevoie sporită de resurse financiare, solicitând premierului să înlăture interdicţia de a achiziţiona aparatură de înregistrare audio-video pentru Parchetele din ţară, având în vedere că prevederile din noul Cod de procedură penală obligă la imprimarea audierilor audio şi video, inclusiv de către Poliţie.

Procurorul general a mai ridicat problema expertizelor, arătând că nici instanţele judecătoreşti, nici organele de poliţie nu dispun de fondurile băneşti necesare pentru efectuarea acestor expertize când sunt ordonate din oficiu.

Ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu, a afirmat că schemele de personal ale instanţelor şi parchetelor vor fi reevaluate după finalizarea studiilor de impact în privinţa intrării în vigoare a noilor Coduri. Legat de aceste studii, ministrul a afirmat că un raport preliminar va fi prezentat în luna iulie, iar rapoartele finale în lunile septembrie-octombrie.

În privinţa intrării în vigoare a noilor Coduri, ministrul justiţiei a precizat că s-a decis decalarea datelor de intrare în vigoare a noilor reglementări pentru că s-a constatat că sistemul judiciar nu poate absorbi toate cele patru Coduri simultan. În privinţa proiectului de desfiinţare a unor instanţe şi parchete, a apreciat ca necesar  un sprijin în Parlament, unde există o rezistenţă explicabilă, dar neîntemeiată.

Demnitarul a spus că s-a căzut de acord pe o serie de măsuri în plan imediat şi că Ministerul Justiţiei va susţine în continuare proiectul de lege privind raţionalizarea instanţelor şi parchetelor.

De asemenea, ministrul a informat că joia următoare în Parlamentul Germaniei se va pune în discuţie solicitarea de suplimentare a obiectivelor MCV pentru România ca urmare a nesoluţionării în 27 de ani de către instanţele române. a procesului Thyssen.

Premierul a încheiat exprimându-şi disponibilitatea guvernului de a suplimenta schema de personal a instanţelor supraaglomerate, inclusiv în Bucureşti, precum şi de a susţine o formulă de bugetare corespunzătoare pentru Justiţie, ca obiectiv prioritar naţional,  în strategia fiscal-bugetară 2012-2014.”

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti