Secţiuni » Sistemul judiciar
Sistemul judiciar
Alegeri CSMActivitate parchete
 1 comentariu

Catalin Predoiu despre MCV, raspunderea magistratilor si aderarea la Schengen
13.06.2011 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content, Sistemul judiciar
JURIDICE - In Law We Trust

Ministerul Justitiei a dat publicitatii transcrierea emisiunii Tema Zilei de la TVR 1 de vineri, 10 iunie 201:

„Realizator: În ziua în care am aflat că trebuie să ne cam luăm gândul de la aderarea în acest an la Spaţiul Schengen, şi asta din aceleaşi motive legate de corupţie şi funcţionarea justiţiei, la Bucureşti, ministrul Cătălin Predoiu a ieşit la rampă cu două iniţiative interesante: un proiect de lege privind răspunderea disciplinară a magistraţilor şi o ordonanţă de urgenţă pentru a debloca situaţia promovării judecătorilor la Înalta Curte. Daca este vreo legătură între aceste evenimente, ne-o spune chiar acum ministrul Justiţiei, invitat la ‘Tema zilei’. Bună seara!

Cătălin Predoiu: Bună seara! Aş vrea în primul rând să corectăm oarecum percepţia luării adio de la procesul de integrare în Spaţiul Schengen; nici vorbă de aşa ceva.

Realizator: În acest an! Cu precizarea: ‘în acest an’.

Cătălin Predoiu: Obiectivul nostru rămâne 2011 şi rămâne un obiectiv realist. Cred că e important să precizăm exact ce s-a întâmplat în ultimele zile. Aş începe în primul rând cu votul din Parlamentul European, un vot covârşitor în favoarea aderării României la Spaţiul Schengen: 487 de voturi pentru, 77 împotrivă şi, dacă nu mă înşel, 29 de abţineri, şi cred că acest semnal politic reprezintă cheia pe termen mediu şi lung a rezolvării problemei.

Realizator: Cu precizarea că este vorba de un vot consultativ.

Cătălin Predoiu: Este un vot consultativ, dar să nu uităm că Parlamentul European reprezintă, practic, voinţa politică la nivel european.

Realizator: Şi atunci, cum explicaţi reacţia Olandei, reacţia ministrului pentru imigrare din Olanda, dacă nu mă înşel, şi a ministrului de interne din Franţa, venite la câteva zile? Criticile făcute de ei şi calendarul propus, iată, de ministrul de interne francez, care vorbea de o intrare etapizată, în doi timpi – al doilea timp, practic, în 2012.

Cătălin Predoiu: Să le luam pe rând. În primul rând, din nou trebuie să înţelegem exact ce s-a întâmplat astăzi la Consiliul European pentru Afaceri Interne. S-a discutat, practic, încheierea etapei de evaluare tehnică a României şi Bulgariei. Acest proces a fost deosebit de complicat şi s-a terminat cu concluzii pe deplin pozitive pentru România. Cu alte cuvinte, este indubitabil faptul că România este, din punct de vedere tehnic, perfect pregătită să intre în Spaţiul Schengen. Ăsta este lucrul pe care trebuie să-l ţinem în primul rând minte.

Realizator: Dar nu este totuşi o noutate.

Cătălin Predoiu: Nu este o noutate, dar este o confirmare formală, oficială, la nivelul Consiliului European pentru Afaceri Interne. De asemenea, tot astăzi s-a discutat faptul că un eventual calendar ar rămâne de stabilit în luna septembrie. Prin urmare, nu s-a închis uşa discuţiilor, nu este o decizie luată astăzi defavorabilă României, nu este un răspuns irevocabil, dimpotrivă: este o etapă în plus, e un pas înainte. E poate mai puţin decât ne-am fi dorit, dar în orice caz e un pas înainte, care vine după etapa pozitivă, de asemenea, din Parlamentul European. De aceea, eu aş schimba puţin contextul care a fost – cel puţin în ultimele zile – perceput emoţional negativ în defavoarea României, într-un context mai calm şi care trebuie privit cu realism. Ce trebuie făcut în continuare este ceea ce se face de multa vreme la nivelul diplomaţiei, şi vizibil, şi uneori fără ca lumea să perceapă acest lucru, dar în mod consistent: promovate în continuare interesele noastre. În luna septembrie va fi de asemenea un moment important şi cred că noi trebuie, până atunci, să folosim timpul pentru a dezamorsa şi a explica argumentele noastre mai bune inclusiv acelor câteva state care mai au rezerve. Rezervele însa – şi acest lucru trebuie subliniat…

Realizator: Sunt întemeiate aceste rezerve?

Cătălin Predoiu: …- nu sunt legate de procesul de aderare în sine. Rezervele nu vizează capacitatea României de a se integra în Spaţiul Schengen, rezervele sunt mai degrabă legate de calendar. Şi este vorba de o motivaţie complexă aici. În primul rând, este vorba de un context extrem de dificil la nivel european în ceea ce priveşte securitatea frontierelor. Evenimentele din nordul Africii au creat o presiune neaşteptată şi substanţială pe ceea ce se cheamă securitatea frontierelor, imigraţia ilegală ş.a.m.d., de unde temeri sporite ale unor state membre legate de frontierele externe ale Uniunii.

Realizator: În această idee trebuie interpretată rezerva explicită a Olandei, a ministrului olandez al imigrării…?

Cătălin Predoiu: Este unul dintre vectorii care induc aceste temeri şi neîncrederi.

Realizator: …care a spus ca îşi va amâna decizia privind aceasta aderare a României şi Bulgariei pentru anul 2012, ceea ce înseamnă ca noi va trebui să aşteptăm, pentru că se ştie că e nevoie de consens pentru aceasta decizie.

Cătălin Predoiu: Este important să vedeţi toate aceste declaraţii în contextul în care au fost făcute, pentru că, vedeţi, nuanţele schimbă de multe ori sensul. Spuneam că nimeni nu s-a pronunţat ferm cu privire la calendar. Revenind la contextul în care se discută, pe lângă problemele legate în general de imigraţie şi securitate la controlul frontierelor, sunt şi chestiuni care ţin uneori şi de politica internă. Deci, aceste presiuni externe au reverberat în dificultăţi de politica internă pentru unele state, care au activat o serie de temeri din prisma Mecanismului de Cooperare si Verificare. Si aici ajungem la chestiunea de fond…

Realizator: …sunt întemeiate? Haideţi să vorbim nu neapărat de frontiere; vorbim si de frontiere, dar vorbim si de justiţie.

Cătălin Predoiu: Ajungem la chestiunea de fond, pentru ca s-a dorit o legătură mai mult sau mai puţin formală între procesul Schengen şi MCV. Noi am explicat de fiecare dată faptul că, în ceea ce priveşte combaterea corupţiei, România a făcut paşi extrem de importanţi în ultima perioadă – de altfel, chiar rapoartele de ţară dovedesc acest lucru. Lipsa de complexe şi de orice fel de piedici în calea anchetelor este dovada cea mai bună că mecanismul funcţionează. Există însă, repet, la nivel politic, o serie de precauţii pe care unii dintre actorii politici europeni le exprimă în raport de rezultatul acestor anchete. De aceea au adus vorba de raportul de ţară.

Realizator: Chiar cu voce tare. Dacă ţinem minte, ambasadorul olandez la UE a vorbit in mod…

Cătălin Predoiu: Obligatoriu cu voce tare! În politica mare trebuie să ai o voce foarte tare.

Realizator: …explicit despre faptul că România nu este stat de drept, referindu-se tocmai la aceste disfuncţionalităţi sau…

Cătălin Predoiu: Şi, de asemenea, noi am venit şi am arătat că nici vorbă să fi fost o afirmaţie atât de tranşantă, dimpotrivă – era vorba de o analiza într-un context mai larg, în COREPER (Consiliul Reprezentanţelor Permanente), în care consilierul ambasadei, deci nu ambasadorul, a reliefat progresele pe justiţie, dar a spus: ‘Noi mai avem oarecare temeri legate de funcţionalitatea statului de drept’. Evident, noi am adus argumentele contra. După cum ştiţi, şi astăzi ministrul de externe a avut o convorbire cu ambasadorul Olandei la Bucureşti. De asemenea, săptămâna viitoare urmează să mă întâlnesc cu doamna ambasador, am avut discuţii telefonice, lucrurile cred că intră într-o matcă normală din acest punct de vedere.

Realizator: Corect. Ei vor totuşi garanţii concrete. Acţiunile, iniţiativele acestea pe care le-aţi pus astăzi pe masă credeţi că vin în întâmpinarea acestor doleanţe, credeţi că vor fi satisfăcătoare? Iată, proiectul acesta privind extinderea ariei de răspundere disciplinară pentru magistraţi…

Cătălin Predoiu: Aş vrea să spun că, din punct de vedere al efectelor pozitive, atât pentru profesia de magistrat în sine, consolidarea independenţei şi credibilităţii acesteia, cât şi pentru actul de justiţie – dar iată, şi pentru interesele mai largi ale României, prin prisma MCV, Schengen ş.a.m.d. -, poate fi făcută o legătură. Însă foarte precis vă spun că măsurile au fost gândite cu mult timp înainte. Ele sunt parte a unei strategii pe care Ministerul Justiţiei a elaborat-o încă de acum doi ani de zile, strategie discutată în sistem, de altfel. Sunt măsuri anunţate în urma cu săptămâni de zile prin diverse luări de poziţie…

Realizator: Ştim disputele şi faptul că dvs. aţi avut aceste dispute cu magistraţii şi aţi încercat să…

Cătălin Predoiu: Discuţii; nu avem dispute.

Realizator: Discuţii.

Cătălin Predoiu: De la conflictul încetării activităţii de judecată – protestul magistraţilor sau greva, cum vreţi să o numiţi – nu au mai avut dispute.

Realizator: Corect. Dar iată, această iniţiativă, acest proiect de lege pe care l-aţi anunţat astăzi şi despre care vă rog să vorbiţi, să-l detaliaţi, arată cumva acest proiect ca aţi luat taurul de coarne. A contat si ceea ce s-a întâmplat în capitalele europene, acest proces de aderare la Schengen?

Cătălin Predoiu: Nu mi-aş dori să fie văzute aceste propuneri ca măsuri excepţionale, măsuri luate pe picior sau, dimpotrivă, masuri îndreptate împotriva cuiva sau a altcuiva. Repet, este o cadenţă normală a unui proiect instituţional elaborat cu mai mult timp în urmă. Noi ne vedem de drum, facem ceea ce am spus că o să facem. Se întâmplă însă să fie într-un context foarte delicat.

Realizator: Ce faceţi? Haideţi să vedem ce faceţi, ca să înţeleagă lumea…

Cătălin Predoiu: Dorim să instituim un mecanism compatibil cu legislaţiile europene în ceea ce priveşte răspunderea disciplinară a magistraţilor, adică dorim să avem un mecanism, ca ori de cate ori un membru al acestei profesii nobile…

Realizator: … greşeşte…

Cătălin Predoiu: …sparge barierele acestea de nobleţe şi obligaţiile foarte severe pe care aceasta profesie le impune membrilor săi să poată să fie sancţionat chiar de către corpul profesional însuşi.

Realizator: Cum se întâmpla până acum, ce propuneţi dvs.?

Cătălin Predoiu: Este vorba aici de un mecanism corector care vine din interiorul profesiei. Ce propunem în primul rând faţă de ce se întâmpla până acum?

Realizator: Exact. Haideţi să se înţeleagă ce se întâmpla până acum, ce se propunea, cine putea să propună, cine sancţiona – CSM, de exemplu, putea să dea verdictul -, şi ce se întâmplă de acum încolo în acest proiect, în viziunea acestui proiect.

Cătălin Predoiu: Ar fi imposibil să explicăm întreaga procedură în câteva minute. Ce vreau să spun este că, spre deosebire de situaţia anterioară, ceea ce noi vom propune este o consolidare mai pregnantă a Inspecţiei Judiciare, adică a acelui mecanism, a acelei instituţii chemată să aplice sancţiunile, să efectueze cercetarea disciplinară şi eventual să declanşeze acţiunea disciplinară în faţa secţiilor CSM.

Realizator: Cum consolidaţi Inspecţia?

Cătălin Predoiu: Am propus ca aceasta Inspecţie să devină ordonator principal de credite, prin urmare dorim să aibă o autonomie financiară care se va reflecta oarecum şi în independenţa ei faţă de Consiliu, faţă de alte instituţii, faţă de Ministerul Justiţiei, de ce nu, şi în acelaşi timp am lărgit sfera titularilor acţiunii disciplinare pentru magistraţii judecători, alături de inspectorul sef al Inspecţiei Judiciare, inspectorii, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi ministrul Justiţiei, pentru magistraţii procurori, alături de inspectorul sef al Inspecţiei, inspectori, procurorul general şi, de asemenea, ministrul Justiţiei. Ce vreau să subliniez este că titularul acţiunii disciplinare nu face decât să declanşeze un mecanism atunci când legea îi permite, potrivit condiţiilor. Soluţia finală este dată tot de către sistem: Consiliul prin secţie sau, în cazul unor recursuri, de către Înalta Curte. Cu alte cuvinte, nu facem, repet, decât să compatibilizam legislaţia noastră cu ceea ce se întâmplă în alte state şi să oferim încă o pârghie pentru profesia de magistrat de a se consolida, de a deveni mai credibila.

Realizator: Corect. Important este rezultatul, pentru ca dvs. spuneaţi că Europa ne judecă după rezultate, şi nu după intenţii. Dacă vom vedea că judecătorii care greşesc, judecătorii care sunt în culpa vor şi plăti, pentru că asta a fost o mare problemă, faptul că magistraţii sunt cumva stat în stat.

Cătălin Predoiu: Noi nu vorbim acum de răspunderea materială, e altceva. Voiam doar să spun că aceasta lege va ajuta la eliminarea unei percepţii negative, şi anume că sistemul îi protejează pe cei care greşesc, că cei care greşesc nu vor suporta rigorile legii sub aspectul sancţiunilor disciplinare.

Realizator: Este suficient ca să nu mai fie frână justiţia din România? Pentru că, iată, ne lovim de aceleaşi probleme: corupţia, funcţionarea justiţiei tot revin, sistematic, în argumentele şi în criticile făcute în capitalele europene atunci când vorbim despre intenţia noastră de a adera la Spaţiul Schengen.

Cătălin Predoiu: Este o piesă dintr-un puzzle mai mare. Eu văd această lege, dacă va deveni lege – şi nu vad de ce nu ar deveni – în perioada imediat următoare, într-un context mai larg, în contextul în care finalizăm în toamnă studii de impact, în contextul în care vom trece în toamnă la revizuirea schemelor de personal, într-un context în care, în perioada imediat următoare studiilor de impact,  Executivul trebuie să amelioreze condiţiile materiale şi logistice în care îşi desfăşoară activitatea magistraţii. Şi atunci, toate aceste lucruri vor contribui, cred, la mai binele ţi al justiţiei, dar şi al profesiei de magistrat. Vreau doar să spun, dacă îmi permiteţi, că nu este o lege pentru Predoiu, nu este o lege pentru ministrul Justiţiei, este o lege pentru mai bună funcţionare a Justiţiei. Dacă veţi face o evaluare a paşilor necesari pentru intrarea ei în vigoare, veţi vedea că e o lege pentru viitor şi nu neapărat pentru prezent, dar ea vine într-un moment în care anumite procese s-au maturizat în sistemul judiciar.

Realizator: Exact, şi în care e nevoie mai mult ca oricând de astfel de măsuri vizibile, cel puţin.

Cătălin Predoiu: Să nu uităm că acum avem un CSM care este vădit angajat pe calea unor procese reformatoare şi care, sunt convins, ne va sta alături.

Realizator: Bun. Sperăm, cel puţin din punct de vedere al aderării, al obiectivului acesta de aderare la Schengen în acest an, să nu fie prea târziu. Evident că vor fi bune, cum bine spuneaţi, e pe termen lung toată această strategie, dar s-ar putea să fie prea târziu, pentru că, iată, astăzi, în premiera am aflat, s-a aruncat pe piaţă aşa, din capitale europene, cum spuneam, orizontul acesta de timp, 2012, pentru aderarea la…

Cătălin Predoiu: Cum să vă spun…? Aşa, în final…

Realizator: Vă rog, chiar în final suntem.

Cătălin Predoiu:…şi, inţeleg, puţin mai în afara strict a ordinii de discuţii, că ceea ce se întâmplă sub aspectul aderării la Schengen nu este o premieră. Toate statele care au venit mai în urma în Uniunea Europeana au avut oarecare dificultăţi în integrarea în Spaţiul Schengen, pentru că e un proces foarte complex. Dar asta nu înseamnă că noi abdicam de la obiectivul pe care îl avem. Suntem încă pe un drum care ne poate oferi un rezultat pozitiv.

Realizator: Nu, nu, cred ca şi intenţia lor, dacă stau să mă gândesc, este chiar sa ne motiveze, nu sa abdicam.

Cătălin Predoiu: Să ştiţi că România deja, din punct de vedere al aportului la Spaţiul Schengen, suntem un plus – participam la acţiunile Frontex, am demonstrat că avem o capacitate tehnică superioară altor state din Schengen, şi cred că în cheia asta trebuie să privim lucrurile.

Realizator: Ramâne s-o vedem la toamna. Toamna se numără, după cum se ştie, bobocii.

Catalin Predoiu: Vă mulţumesc.

Realizator: Vă mulţumesc şi eu pentru prezenţa în emisiune.”

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti