Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
Dreptul muncii Opinii
2 comentarii

Tribunale de munca si contencios administrativ

14 iunie 2011 | Ovidiu ARBUREANU, Ovidiu ARBUREANU

Anul 2011 poate deveni un an remarcabil pentru organizarea judecatoreasca in materie civila.

Legea 71/2011 pentru punerea in aplicare a Codului Civil a fost publicata in Monitorul Oficial din 10 iunie 2011, iar cum probabilitatea ca ea sa mai fie modificata in urmatoarele luni este infima, putem fi aproape siguri ca din acest an vom avea un nou Cod Civil. Urmare a acestui fapt, sectiile comerciale isi vor inceta activitatea. Toate cauzele comerciale nou inregistrate incepand cu data de 1 octombrie 2011 vor fi cauze civile urmand a fi solutionate in cadrul acestor sectii civile. Precizez ca in momentul de fata cauzele comerciale sunt solutionate la tribunalele si curtile de apel, in cadrul fie al sectiilor comerciale si de contencios administrativ si fiscal, fie de catre sectiile comerciale sau tribunale specializate in materie comerciala.

In acest moment la marea majoritate a tribunalelor si curtilor de apel din tara functioneaza aceste sectii, spun eu mixte, vizand atat solutionarea cauzelor comerciale cat si a celor de contencios administrativ si fiscal, in temeiul art. 35 si 36 din Legea 304/2004 ( “… funcţionează secţii sau, după caz, complete specializate pentru cauze civile, cauze penale, cauze comerciale, cauze cu minori şi de familie, cauze de contencios administrativ şi fiscal, cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale,…”). O asemenea reorganizare poate afecta echilibrul privind volumul de activitate pe judecator/sectie, chiar mergand pana acolo incat datorita numarului mic de cauze in materia contenciosului administrativ si fiscal sa se creeze o disproportie accentuata privind volumul de munca, iar revenirea la completele specializate si desfiintarea ca si sectie a contenciosului administrativ si fiscal ar reprezenta o ultima solutie in gestionarea acestei prefigurate reorganizarii judiciare, care ar duce la randul ei la o supraglomerare de complete specializate in cadrul viitoarelor sectii civile reorganizate.

Pe de alta parte la cele mai multe instante din tara, completele specializate privind solutionarea conflictelor de munca si asigurari sociale, aflate in cadrul sectiilor civile, nu mai pot performa, fie datorita faptului ca judecatorii care compun aceste complete specializate participa si la judecarea de fonduri sau recursuri civile, fie si datorita numarului insuficient de astfel de complete (generate fie de lipsa de judecatori, asistenti judiciari sau de grefieri, dar mai cu seama a salilor de judecata atribuite sectiilor civile, coroborat cu o programare nu tot timpul optima si efecienta a sedintelor de judecata). Aceasta duce implicit la marirea cu mult peste 10 zile a termenelor de amanare a judecatii in aceste foarte importante conflicte de munca, in care celeritatea este un cuvant de definitie.

Astfel trebuie de configurat niste solutii pe cat posibil comune pentru imbunatatirea celor doua situatii expuse mai sus, in conditiile in care exista legaturi, similitudini si puncte de intersectie intre raporturile de munca si raporturile de serviciu, intre functia publica si actul administrativ pe de o parte si sfera inspectiilor ocupationale pe de alta parte.

Din moment ce in temeiul Legii de organizare judiciara existente au putut fi infiintate sectiile actuale privind solutionarea cauzelor comerciale si de contencios administrativ (o mixtura intre specializarile prevazute la art. 35, 36 ale Legii 304/2004), consider ca vor putea fi infiintate, in contrapondere cu sectiile civile, sectii pentru solutionarea atat a conflictelor de munca si asigurari sociale cat si a conflictelor de contencios administrativ si fiscal. Masura care ar fi benefica viitoarelor reorganizari de sectii civile, pe considerentul ca acestea pe langa completele specializate privitoare la cauzele cu minori si de familie, vor mai trebuii sa infiintete si alte complete specializate si nu putine la numar (pentru a se putea inregistra cauzele in mod aleator), privind noile cereri in materie de insolventa, concordat preventiv si mandat ad hoc; pentru cererile în materia societăţilor comerciale şi a altor societăţi, cu sau fără personalitate juridică, precum şi în materia registrului comerţului; pentru cererile  care privesc restrângerea, împiedicarea ori denaturarea concurenţei; pentru cererile privind titlurile de valoare şi alte instrumente financiare, asa cum este prevazut prin art. 226 al Legii pentru punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul Civil.

Aceasta cerinta de considerare a unei astfel de reorganizari apare ca si imperios necesara odata cu unificarea legislatiei din domeniul ocupational, in concret prin tratarea in comun a aspectelor legale a tuturor acelora care desfasoara activitati atat in domeniul relatiilor de munca cat si a celor de serviciu (salariati si functionari publici), infaptuita prin noua lege privind dialogul social (Legea 62/2011).

Evenimente juridice

Servicii JURIDICE.ro

Arbitraj comercial

Un progres de necontestat in domeniul reorganizarii instantelor civile l-ar reprezenta infiintarea tribunalelor de munca si contencios administrativ, singura entitate organizatorica care ar asigura cu adevarat o specializare a judecatorilor in aceste domenii ale dreptului, deoarece prin functionarea in aceasta structura s-ar limita cu succes trecerea judecatorilor (cu acceptul sau fara acceptul lor), la/si de la sectiile/completele specializate, privind solutionarea conflictelor de munca si asigurari sociale, precum si a celor de contencios administrativ si fiscal, catre alte sectii ale tribunalelor.

Cadrul legislativ actual ar permite infiintarea acestor instante ca si tribunale specializate prin prevederile de la art. 37 din Legea 304/2004, dar ele ar putea fi infiintate si printr-o noua initiativa legislativa.

Legea de organizare judecatoreasca este lacunara, in ceea ce priveste posibilitatea infiintarii de tribunale specializate compuse din 2 sectii, de exemplu, una privind solutionarea conflictelor de munca si asigurari sociale, si cealalta a cauzelor de contencios administrativ si fiscal. Totusi in practica daca s-ar dori infiintarea acestor tribunale specializate ar exista solutia infiintarii unui asemenea tribunal specializat pe structura sectiei de contencios administrativ si fiscal in cadrul caruia sa fie infiintate complete specializate pentru solutionarea cauzelor privind conflictele de munca si asigurari sociale, deoarece legea de organizare nu dispune in cadrul carei sectii a tribunalului ar putea sa functioneze completele specializate privind conflictele de munca. Mai mult, ca titlu de exemplu arat ca aceste complete specializate pentru solutionarea conflictelor de munca din cadrul Tribunalului Arad functioneaza in cadrul sectiei de contencios administrativ.

Pe considerente de  uniformizare organizatorica la nivel national, decizia privind infiintarea acestor noi sectii de solutionare a conflictelor de munca si contencios administrativ, ar fi de dorit sa fie luata de institutiile reprezentative ale sistemului noastru de drept si nu lasate la initiativa colegiilor de conducere din instante.

Cel mai mare beneficiu al unei asemenea organizari ar fi ca orice conflict ocupational, indiferent de relatiile de munca in cadrul caruia ar apare, s-ar solutiona in cadrul acestor sectii/tribunale specializate, ceea ce ar reprezenta o structura optima de solutionare a conflictului.

Alte avantaje imediate ce ar reiesi din infiintarea acestor sectii/tribunale specializate ar putea fi reprezentate de: o echilibrare a numarului de dosare pe sectii; echilibrare numerica a judecatorilor in cadrul sectiilor, astfel incat ele sa fie mai usor de organizat si condus; evitarea organizarii in mai multe sectii civile, care ar putea duce la o unificare mai buna a practicii judiciare; premiza unei mai bune autoperfectionari profesionale a judecatorilor; un invatamant profesional performant; desavarsirea conceptului de specializare a judecatorilor, etc.

Important de subliniat ar fi si un beneficiu de perspectiva, ce are legatura cu preconizata  schimbarea administrativ teritoriala a tarii, care este dorita sa se implementeze in viitorul apropiat si care va pune cu siguranta probleme socio-profesionale si de reprezentativitate la nivel de nou infiintata entitate administrativa, cu implicatii majore asupra delegarii/detasarii si de ce nu al navetei ( zilnice sau saptamanale) sau mutarii efective ale judecatorilor (cu sau fara familiilor lor), pentru cei care vor opta pentru pastrarea instantei in acord cu gradul profesional, sau pentru acei ce vor fi obligati la aceasta. Astfel daca se vor infiinta cat mai multe tribunale specializate, acestea vor putea sa ramana ca si singurele instante de profil din nou infiintata entitate administrativa. Deci infiintarea a cat mai multor sectii (la tribunale si la curtile de apel) cat si de tribunale specializate, va genera o structura flexibila care se va putea extrem de usor redimensiona/implementa in cadrul noilor structuri maxi-administrative ce se vor infiinta, cu minimizarea efectelor negative, socio-profesionale incidente asupra familiilor judecatorilor  din Romania.

Anul 2011 poate fi astfel un moment de cotitura in organizarea justitiei din tara noastra, iar in cazul in care se va incetini sau chiar stopa reforma in justitie, anul 2011 va ramane in ceea ce priveste organizarea justitiei din Romania, doar anul in care au fost desfiintate sectiile comerciale.

Ovidiu ARBUREANU
Asistent judiciar, Tribunalul Suceava

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership