Secţiuni » Materii / Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
Dreptul penal al afacerilor
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Drept penal Opinii
 1 comentariu

Pledoarie pentru o initiativa anticoruptie

13 iulie 2011 | JURIDICE.ro, Radu NICOLAE

Unul dintre cele mai puternice discursuri publice din România este discursul anticorupţie. Nu este de mirare că există o competiţie de imagine între cine clamează mai bine integritatea. În ultimele zile, atât puterea cât şi opoziţia se întrec în proiecte legislative privind confiscarea extinsă, în condiţiile în care experţii care susţineau cu cerbicie necesitatea modificării Constituţiei pentru a se putea legifera confiscarea extinsă îşi schimbă discursul ca urmare a deciziei Curţii Constituţionale şi a punctelor de vedere ale Consiliului Superior al Magistraturii. În toată această batălie exclusiv pentru imaginea de cal alb, Parlamentul iese de fiecare dată oaia neagră de care, vezi-doamne, se loveşte avântul anticorupţie, tocmai pentru că Parlamentul nu a ales sau nu a putut să intre în această retorică lipsită de conţinut. Totuşi, Parlamentul are un rol mult mai important decât alte instituţii în promovarea unui climat de integritate în societate. Cred că acum este un bun moment pentru lansarea unei “Iniţiative pentru integritate” la nivelul Camerei Deputaţilor şi a Senatului României. Care sunt argumentele pentru o atare iniţiativă?

1 .În această perioadă se află în elaborare noua Strategie Naţională Anticorupţie care va avea doi piloni principali: (1) creşterea capacităţii instituţiilor publice (inclusiv Parlamentul) de a pune efectiv în aplicare măsurile preventive anticorupţie existente şi (2) asumarea problematicii integrităţii de către conducătorii instituţiilor publice. Cele două Camere pot sprijini acest demers şi pot contibui la atingerea obiectivelor Stategiei, incluisv prin măsuri interne de prevenire a incompatibilităţilor, conflictelor de interese, corupţiei şi creştere a transparenţei.

2. În data de 5 iulie 2011 a fost dat publicităţii chestionarul privind runda a IV-a de evaluare GRECO (Grupul de State împotriva Corupţiei), axată pe prevenirea corupţiei în rândul parlamentarilor. Astfel, chestionarul cuprinde teme cheie pe care cele două Camere le pot include într-o iniţiativă pentru integritate: (1) Transparenţa procesului legislativ (ex. procedura de consultare publică, nivelul de transparenţă privind compunerea şi activitatea comisiilor parlamentare, transparenţa dezbaterilor parlamentare, transparenţa voturilor); (2) Principii etice şi norme de conduită –mecanismele de monitorizare a aplicării acestor standarde; (3) Mecanismele şi procedurile de gestionare a conflictelor de interese (ex. rolul comisiilor juridice în rezolvarea incompatibilităţilor şi a conflictelor de interese); (3) Interdicţii sau restricţii privind desfăşurarea anumitor activităţi (ex. contactul cu terţii care ar putea încerca să influenţeze deciziile, utilizarea informaţiilor confidenţiale şi a resurselor publice); (4) Declararea averilor şi a intereselor, şi mecanismele de aplicare a sancţiunilor; (5) Conştientizarea standardelor de integritate la nivelul parlamentarilor.

3. A fost aprobat recent un cod de conduita pentru membrii Parlamentului European.

4. Parlamentul poate fi un exemplu pentru alte instituţii publice şi se poate angaja într-un proces de simplificare legislativă. Orice tip de legislaţie adoptată la nivel central impune costuri şi sarcini administrative (vezi studiul “Paying Taxes 2010”). Măsurarea şi raţionalizarea acestor sarcini din perspectiva cetăţeanului sau agentului economic constituie o măsură fundamentală de prevenire a corupţiei din moment ce principala practică de corupţie identificată de cetăţeni (într-un studiu din anul 2010 al Asociaţiei Agenda 21) este “primirea de banişi cadouri pentru servicii la care cetăţenii au dreptul”. Reglementarea dezordonată, schimbările legislative dese, lipsa de coordonare şi viziune, reglementarea de multe ori sub presiunea timpului, slaba redactare a textului conduc la confuzii în implementare, costuri şi sarcini administrative împovorătoare. Toate acestea au ca rezultat corupţia (darea de mită) pentru evitarea aplicării regulilor, legislaţiei şi, apoi, la scăderea productivităţii şi dezvoltării economice. Astfel, o măsură de prevenire a corupţiei este simplificarea legislativă. Implicarea Parlmentului şi a Consiliului Legilsativ în această temă este cu atât mai importantă cu cât există, la nivelul Guvernului, o Strategie pentru o mai bună reglementare.

5. Încrederea cetăţenilor în Parlament este mică deşi Parlamentul este o instituţie esenţială în orice democraţie. O „iniţiativă pentru integritate” constistentă ar putea adauga un plus imagininii Parlamentului României.

Cred că multe alte argumente sunt posibile. De aceea Centrul de Resurse Juridice va transmite in cateva zile o scrisoare preşedinţilor celor doua Camere pentru a le propune organizarea unei dezbateri publice privind oportunitatea lansarii unei astfel de initiative la nivelul Parlamentului.

Radu NICOLAE, Centrul de Resurse Juridice

* multumim Centrului de Resurse Juridice

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Materii / Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul securităţii sociale
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Drepturile omului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu
Studii
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Top Legal
Avocaţi
Consilieri juridici
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Revista revistelor juridice
Wisdom stories

J   Servicii   Membership   Comunicare   Documentare   Legal Talent Search   Partnership   Servicii tehnice