Secţiuni » Noutăţi legislative
Noutăţi legislativeProiecte legislativeMonitorul Oficial al RomânieiJurnalul Oficial al Uniunii Europene

Metodologia de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii
15.08.2011 | Corina CIOROABĂ, Juridice.ro

Secţiuni: Lege 9
JURIDICE - In Law We Trust

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 569  din data de 10 august  2011 a fost publicata Hotararea Guvernului nr. 789/2011 privind aprobarea Metodologiei de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii.

Dispozitii generale

Metodologia prevede ca la procesul de clasificare participa toate universitatile acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, de stat, particulare si confesionale.

Universitatile se clasifica, pe baza evaluarii in 3 categorii:
– universitati centrate pe educatie;
– universitati de educatie si cercetare stiintifica sau universitati de educatie si creatie artistica;
– universitati de cercetare avansata si educatie.

La procesul de ierarhizare participa toate programele de studii universitare de licenta si master, acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, din universitatile acreditate sau autorizate provizoriu, de stat, particulare si confesionale.

Potrivit prevederilor Legii educatiei nationale nr. 1/2011, evaluarea se realizeaza de de catre un consortiu format din: ARACIS, incluzand reprezentanti ai studentilor, CNCS, CNATDCU si un organism international cu competente in domeniul ierarhizarii si clasificarii institutiilor de invatamant selectat pe baza de concurs.

Prin exceptie de la regula de mai sus, prima evaluare se face numai de catre un organism international cu competenta in domeniul ierarhizarii si clasificarii institutiilor de invatamant superior sau de catre o agentie de asigurare a calitatii inregistrata in EQAR, din strainatate.

Evaluarea in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii se realizeaza pe baza unora dintre urmatoarele criterii:
– predarea si invatarea;
– cercetarea stiintifica;
– creatia artistica, in cazul universitatilor de arte;
– relatia universitatii cu mediul extern;
– capacitatea institutionala.

Fiecarui criteriu ii este asociat un set de standarde de referinta, iar fiecarui standard ii este asociat un set de indicatori.

Evaluarea in scopul clasificarii universitatilor

Evaluarea in scopul clasificarii universitatilor cuprinde doua componente:
evaluarea primara – evaluarea pe baza unor date si informatii structurate pe criterii, pe standarde si pe indicatori;
evaluarea institutionala – evaluarea prin vizite realizate in universitati de catre echipe de experti evaluatori.

Evaluarea primara se realizeaza anual, pentru toate universitatile supuse evaluarii, inaintea inceperii anului universitar, iar rezultatul acestei evaluari este valabil pe durata anului universitar urmator evaluarii.

Evaluarea institutionala se realizeaza, pentru fiecare universitate, odata la maximum 4 ani, iar rezultatul acestei evaluari este valabil pana la urmatoarea evaluare institutionala.

Evaluarea primara se realizeaza prin desfasurarea urmatoarelor activitati:
– constituirea de catre MECTS a unei baze de date cuprinzand datele si informatiile relevante, structurate pe criterii, standarde si indicatori, inclusiv prin rapoarte furnizate de universitatile supuse evaluarii;
– verificarea datelor si informatiilor furnizate de universitati. Aceasta verificare are caracter continuu;
– prelucrarea datelor si informatiilor colectate, in conformitate cu aplicarea unor formule de calcul si statistice propuse de organismul de evaluare si aprobate prin ordin de catre ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.

Rezultatele evaluarii primare se publica anual, pentru toate universitatile supuse evaluarii.

Evaluarea institutionala se realizeaza prin desfasurarea urmatoarelor activitati:
– asumarea de catre universitate a unei misiuni institutionale specifice de educatie universitara, cercetare stiintifica si/sau creatie artistica, care incadreaza universitatea in una dintre categoriile prevazute de Legea nr. 1/2011;
– realizarea de catre universitate a unui raport sintetic de autoevaluare;
– vizitarea universitatii de catre echipe de experti evaluatori, selectati de catre organismul de evaluare in vederea validarii sau invalidarii externe a indeplinirii misiunii institutionale asumate de universitati si a corespondentei acesteia cu rezultatele evaluarii primare si cu situatia reala a universitatii.

Evaluarea in scopul ierarhizarii programelor de studii universitare

Ierarhizarea programelor de studii universitare de licenta si master se realizeaza prin pozitionarea universitatii care le organizeaza in domeniul de ierarhizare in care se incadreaza respectivele programe de studii universitare.

Programele de studii sunt plasate, in functie de pozitia universitatii care le organizeaza in domeniul de ierarhizare in care se incadreaza acestea, in 5 categorii: A, B, C, D si E, astfel incat A reprezinta categoria celor mai performante programe, iar E categoria celor mai putin performante.

Un program de studii universitare se incadreaza intr-un singur domeniu de ierarhizare.

Incadrarea unui program de studii intr-un anumit domeniu de ierarhizare se face de catre universitatea care organizeaza respectivul program. In cazul unei incadrari necorespunzatoare, organismul de evaluare poate modifica aceasta incadrare.

Evaluarea in scopul ierarhizarii programelor de studii universitare se realizeaza anual.

Sunt considerate programe de excelenta programele de studii universitare de licenta si master plasate in categoria A.

Dispozitii finale

Prima evaluare in scopul ierarhizarii programelor de studii si clasificarii universitatilor, care este realizata de catre organismul international sau agentia din strainatate prevazuta de Legea nr. 1/2011, este constituita din:

– evaluarile primare din cadrul evaluarii in scopul clasificarii universitatilor si evaluarile in scopul ierarhizarii programelor de studii ale caror rezultate sunt valabile pentru anii universitari 2011-2012, 2012-2013, 2013-2014 si 2014-2015;

– prima evaluare institutionala din cadrul evaluarii in scopul clasificarii universitatilor a fiecarei universitati supuse evaluarii, realizata in primii 4 ani ulterior intrarii in vigoare a metodologiei.

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti