Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti

Modificarile Codului de Procedura Fiscala
08.09.2011 | Corina CIOROABĂ, Juridice.ro

Secţiuni: Fiscalitate, Lege 9
JURIDICE - In Law We Trust

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 626 din data de 2 septembrie 2011 a fost publicata Ordonanta Guvernului nr. 29/2011 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.

Cele mai importante modificari se refera la urmatoarele aspecte:

Ordinea stingerii obligatiilor fiscale

Noul act normativ modifica ordinea de stingere a obligatiilor fiscale, in situatia in care contribuabilul datoreaza mai multe tipuri de impozite, taxe, contributii si alte sume reprezentand creante fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate datoriile.
In acest sens, incepand cu data de 1 octombrie 2011, vor fi stinse cu prioritate toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii, in ordinea vechimii.

Comunicarea actului administrativ fiscal

Actul normativ stabileste ordinea de comunicare a actului administrativ fiscal.
Astfel, se mentioneaza ca actul administrativ fiscal se comunica prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
In cazul in care comunicarea nu a fost posibila prin posta, actul administrativ fiscal se comunica utilizand cel putin unul dintre urmatoarele mijloace:
– prin remiterea acestuia de catre persoanele imputernicite ale organului fiscal sau prin prezentarea contribuabilului/imputernicitului la sediul organului fiscal, daca se asigura primirea, sub semnatura, a actului administrativ fiscal;
– prin fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanta, daca se asigura transmiterea textului si confirmarea primirii acestuia.
In cazul in care comunicarea actului administrativ fiscal nu a fost posibila potrivit mijloacelor prevazute mai sus, aceasta se realizeaza prin publicitate
Se mentioneaza ca actul administrativ fiscal ce nu a fost comunicat potrivit regulilor stabilite mai sus nu este opozabil contribuabilului si nu produce niciun efect juridic.

Indreptarea erorilor materiale din actele administrative fiscale

S-au adus precizari amanuntite in legatura cu modul in care organul fiscal poate indrepta erorile materiale (greseli de redactare, omisiuni sau mentiuni gresite, cu exceptia acelora care atrag nulitatea actului administrativ fiscal) din cuprinsul unui act administrativ fiscal.
Indreptarea erorilor materiale se face din oficiu sau la cererea contribuabilului, prin emiterea unui act de indreptare a erorii materiale.
Astfel, in cazul in care dupa comunicarea actului administrativ fiscal organul fiscal constata, din oficiu, ca exista erori materiale in cuprinsul sau, acesta comunica contribuabilului un act de indreptare a erorii materiale.
In cazul in care indreptarea erorii materiale este solicitata de contribuabil, organul fiscal emite si comunica contribuabilului actul de indreptare a erorii materiale sau, dupa caz, emite si comunica contribuabilului decizia de respingere a cererii, daca aceasta nu este intemeiata.

Estimarea bazei de impunere

Potrivit noilor reglementari, organul fiscal stabileste baza de impunere si obligatia fiscala de plata aferenta, prin estimarea rezonabila a bazei de impunere, folosind orice proba si mijloc de proba prevazute de lege, ori de cate ori acesta nu poate determina situatia fiscala corecta
Actul normativ precizeaza cateva din situatiile concrete in care organul fiscal poate stabili obligatii fiscale prin estimarea bazei de impozitare, si anume:
– in situatia nedepunerii declaratiilor fiscale;
– in situatiile in care organele de inspectie fiscala constata ca evidentele contabile sau fiscale ori declaratiile fiscale sau documentele si informatiile prezentate in cursul inspectiei fiscale sunt incorecte, incomplete, precum si in situatia in care acestea nu exista sau nu sunt puse la dispozitia organelor de inspectie fiscala.
Cuantumul obligatiilor fiscale rezultate din estimarea bazei de impunere sunt stabilite sub rezerva verificarii ulterioare, cu exceptia celor stabilite in cadrul unei inspectii fiscale.

Verificarea documentara

Pentru stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabililor, actul normativ a stabilit ca organul fiscal poate proceda la o verificare documentara, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului, precum si pe baza oricaror informatii si documente transmise de terti sau detinute de organul fiscal, care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale. .
In situatia in care, ca urmare a verificarii documentare, organul fiscal constata diferente fata de obligatiile fiscale declarate de contribuabili, procedeaza la notificarea acestora, solicitand si documentele pe care contribuabilul trebuie sa le prezinte in vederea clarificarii situatiei fiscale.
In cazul in care documentele solicitate nu au fost prezentate de contribuabil in termen de 30 de zile de la comunicarea notificarii sau documentele prezentate nu sunt suficiente pentru clarificarea situatiei fiscale, organul fiscal procedeaza la stabilirea diferentelor de obligatii fiscale datorate prin emiterea unei decizii sau dispune masurile necesare respectarii prevederilor legale, dupa caz..

Certificatul de atestare fiscala

Termenul de eliberare a certificatului fiscal s-a redus de la 15 zile la 10 zile de la data depunerii declaratiei sau a cererii de catre contribuabil.

Potrivit noilor prevederi, organul fiscal emitent poate inscrie in certificatul de atestare fiscala sumele certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul solicitant le are de incasat de la autoritati contractante, conform OUG nr. 34/2006 prvind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii. Inscrierea se face in baza unui document eliberat de autoritatea contractanta prin care se certifica ca sumele sunt certe, lichide si exigibile.

Registrul contribuabililor inactivi/reactivati

Noul act normativ prevede infiintarea de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala a Registrului contribuabililor inactivi/reactivati

Declararea contribuabililor inactivi, precum si reactivarea acestora se fac de catre organul fiscal, prin decizie, emisa conform competentelor si procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care se comunica contribuabilului.
Contribuabilii declarati inactivi se reactiveaza daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii:
– isi indeplinesc toate obligatiile declarative prevazute de lege;
– isi indeplinesc toate obligatiile de plata;
– organele fiscale au constatat ca functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
Conditia privind indeplinirea tuturor obligatiilor declarative prevazute de lege se considera indeplinita si in cazul in care obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organele fiscale.
Ori de cate ori se constata ca un contribuabil a fost declarat inactiv din eroare, organul fiscal emitent anuleaza decizia de declarare a contribuabilului ca inactiv, cu efect pentru viitor si pentru trecut.
Registrul contribuabililor inactivi/reactivati este public si se afiseaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Inscrierea in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati se face de catre organul fiscal emitent, dupa comunicarea deciziei de declarare in inactivitate/reactivare, in termen de cel mult 3 zile de la data comunicarii.

Decizia de declarare in inactivitate/reactivare produce efecte fata de terti de la data inscrierii in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati.

Depunerea electronica a declaratiilor fiscale

Actul normativ modifica data depunerii declaratiilor prin mijloace electronice de transmitere la distanta pe portalul e-Romania.
Pana  in prezent, data depunerii unei declaratii era considerata data validarii acestora, asa cum rezulta din mesajul electronic de confirmare a validarii declaratiei.
Prin noile reglementari, data depunerii este data inregistrarii acestora pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul informatic, cu conditia validarii continutului declaratiilor.

Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul deschiderii procedurii insolventei

In cazul contribuabililor carora li s-a deschis procedura insolventei, pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere potrivit legii care reglementeaza aceasta procedura

Inlocuirea bunurilor sechestrate

La solicitarea debitorului, organul fiscal poate inlocui sechestrul asupra unui bun mobil cu sechestrul asupra altui bun mobil sau imobil si numai daca bunul oferit in vederea sechestrarii este liber de orice sarcini.

Asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de taxe, impozite, drepturi si alte masuri

Actul nomativ introduce un capitol amplu cuprinzand norme privind asistenta in vederea recuperarii in Romania a unor creante stabilite intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, precum si asistenta in vederea recuperarii intr-un alt stat membru al Uniunii Europene a creantelor stabilite in Romania.

Contraventii in cazul declaratiilor recapitulative

Pentru nedepunerea sau depunerea de declaratii recapitulative incorecte sau incomplete s-au stabilit urmatoarele sanctiuni:
– amenda de la 1.000 la 5.000 lei in cazul nedepunerii declaratiei recapitulative la termenele legale;
– amenda de la 500 la 1.500 lei in cazul depunerii declaratiei recapitulative cu date incorecte ori incomplete.

Data intrarii in vigoare

Ordonanta intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial, cu exceptia anumitor prevederi, pentru care actul normativ prevede  termene speciale de intrare in vigoare

Cuvinte cheie: ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti