TOP LEGAL
2 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

Cateva aspecte referitoare la procedura legislativa in Romania. O replica profesorului Florin Ciutacu
15.09.2011 | Laurențiu PETRE, Georgiana ENACHE, Andrei Ionut PREOTEASA


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

Intr-un material intitulat ,,Nulitatea Legii nr. 71/2011 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, publicat in Monitorul Oficial, partea I, nr. 409 din 10 iunie 2011’’, semnat de Societatea Română pentru Drepturile Omului, dl. prof. univ. dr. Florin Ciutacu și dl. avocat Artin Sarchizian, s-a pus în discuție respectarea procedurii de promulgare a Legii nr. 71/2011, privind punerea in aplicare a Noului Cod Civil.

Respectivii autori consideră că ,,este inconceptibil ca Decretul prezidential sa poarte o data anterioara legii adoptate de Parlament, atragand pe cale de consecinta inexistenta actului normativ astfel publicat in Monitorul Oficial’’. Prin urmare, ,,decretul prezidential de promulgare a Legii nr. 71 este emis cu doua zile mai inainte decat momentul adoptarii legii in cauza de catre Parlament atragand, pe cale de consecinta nulitatea actului’’.

Față de aceste concluzii, ni s-a părut interesant să facem câteva considerații de natură teoretică și practică cu privire la procedura de adoptare și promulgare a unei legi, aspecte pe care noi, studenții Facultatii de Drept, le învățăm în anul I de studii.

Din moment ce legea exprimă voința poporului și este edictată de către Parlament este firesc ca elaborarea și adoptarea ei să se facă potrivit unei proceduri deosebite, procedură, la rândul său, prestabilită prin Constituție și legi.

Astfel, art. 46. alin. 1 al Legii nr. 24/2000 privind tehnica legislativă prevede că „Actul normativ adoptat se semnează de reprezentantul legal al emitentului, se datează și se numerotează”, iar alin. 2 stabilește că „Data legii este aceea la care i se dă număr, după promulgare”. Pentru legi este obligatoriu ca în finalul actului să se facă mențiunea despre îndeplinirea dispoziției constituționale privind legalitatea adoptării de către cele două Camere ale Parlamentului. De reținut este că, potrivit alin. 7 al aceluiași articol „formula de atestare a legalității adoptării legii va avea următorul cuprins: „Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) sau (2), după caz, din Constituția României, republicată”, iar  conform alin. 10 „Formula de atestare este urmată de semnăturile președinților celor două Camere sau ale vicepreședinților care au condus ședințele.

Legea nr. 71/2011, privind punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009 referitoare la Noul Cod Civil a fost adoptată de către Senat, la data de 08.12.2010, de către Camera Deputaților la data de 24.05.2011, a fost depusă la Secretarul general al Camerei Deputatilor pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constituționalității legii la 25.05.2011 și trimisă spre promulgare la 31.05.2011. Promulgarea acesteia s-a făcut la 01.06.2011 prin Decretul Președintelui României nr. 518 din 01 iunie 2011. Ulterior promulgării, Legea a primit număr și dată și a fost transmisă Monitorului Oficial spre publicare. Data și numărul Legii nu pot fi decât ulterioare promulgării ei de către șeful statului deoarece abia după promulgare proiectul de lege sau propunerea legislativa devine lege efectiv.

Emiterea decretului nr. 518 din 01 iunie 2011 s-a realizat cu respectarea dispozițiilor constituționale ale art. 77 alin. 1 care prevăd că „Legea se trimite, spre promulgare, Președintelui României. Promulgarea legii se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire”. Prin publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României este îndeplinită și dispoziția constituțională prevăzută de art. 100 alin. 1 potrivit căreia “În exercitarea atribuțiilor sale, Președintele României emite decrete care se publică în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea atrage inexistența actului”.

De reținut este că legea a fost promulgată la data de 01.06.2011 cu respecatarea procedurilor constituționale și legale, iar la data de 03.06.2011 aceasta a primit număr de lege, îndeplinindu-se toate etapele adoptării unui proiect de lege.

Prin urmare, data de 03.06.2011 nu reprezintă data adoptării legii de către Parlament, ci data la care aceasta a primit număr, respectându-se astfel, art. 46 alin. 2 și alin. 10 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.

În concluzie, considerăm ca nu se pot reține afirmațiile făcute de Societatea Română pentru Drepturile Omului și cei doi autori sus-mentionați, potrivit cărora „Decretul prezidențial de promulgare a Legii nr. 71 este emis cu două zile mai înainte decât momentul adoptării legii în cauză de către Parlament atrăgând, pe cale de consecință, nulitatea actului”, întrucat acesta a fost emis cu respectarea prevederilor legii fundamentale a României. Consideram, de asemenea, ca suntem doar in prezenta unei eronate intelegeri a procedurii de legiferare.

Georgiana ENACHE, Andrei Ionut PREOTEASA
studenti, Facultatea de Drept, Universitatea din Bucuresti

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Au fost scrise până acum 2 de comentarii cu privire la articolul “Cateva aspecte referitoare la procedura legislativa in Romania. O replica profesorului Florin Ciutacu”

  1. Radu CHIRITA spune:

    Intr-adevar, cam asa e. O simpla verificare pe site-ul Camerei Deputatilor indica usor ca legea a fost adoptata de camera decizionala la 24 mai 2011…

  2. Sceptic spune:

    oricum ar sta lucrurile aceasta replica este total ireverentioasa. nu cred ca initiativa le-a apartinut lor ci au fost instigati de vreun profesor din comisie, pentru a fi umilit, au ales studenti din primul an pentru a insinua ca nu are cunostinte nici de primul an. indiferent de justificare este urat de tot.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate