Secţiuni » Arii de practică » Protective » Mediu
Mediu
CărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
Servicii JURIDICE.ro

Citeşte mai mult: Dreptul mediului, Opinii

Legea 220 si investitiile in energia regenerabila

9 noiembrie 2011 | JURIDICE.ro, Alexandru NESA

Recent, în cadrul unei conferinţe, directorul general adjunct al Transelectrica, domnul Octavian Lohan, susţinea că doar conectarea parcurilor eoliene la reţeaua naţională de transport a energiei presupune investiţii de peste 500 milioane de euro, bani de care Transelectrica nu dispune. In consecinta, daca s-ar pune in functiune toate parcurile pentru care s-a solicitat racordarea la reteaua nationala, probabil ca unele capacităţi de producţie vor funcţiona restricţionat dacă nu se găsesc surse de finanţare… şi dacă nu există cadrul legislativ aferent…

„Ni se spune să găsim soluţii. Aceste soluţii costă peste 500 milioane euro în investiţii. Transelectrica nu are aceste fonduri. Suntem în discuţii cu ANRE să propunem iniţiative legislative care să ne permită să atragem aceste investiţii. Fără aceste investiţii, toate avizele de racordare pentru parcuri eoliene prevăd că viitoarele parcuri eoliene vor avea restricţii de funcţionare. În analiză sunt mult mai multe proiecte decât putem noi atrage, simţim lipsa unei legislaţii care să oblige dezvoltatorii de proiecte eoliene să garanteze finalizarea lor”, spunea domnul Lohan în ziua de 8 noiembrie 2011.

Dar iată, de curiozitate, la ce se referă cele mai recente modificări la legislaţia în vigoare, aduse de O.U.G. nr. 88/2011 şi publicată în M.Of. nr. 736/19.10.2011, Partea I.

Principalele amendamente se referă la:
– Introducerea unor noi noţiuni şi definirea acestora, precum: centrală electrică multicombustibil, supracompensare, analiză cost-beneficiu, rată internă de rentabilitate, culturi energetice, acces prioritar la reţele al energiei electrice din surse regenerabile, acces garantat la reţele al energiei electrice din surse regenerabile, acreditare, calificare;

– Perioada de timp de-a lungul căreia va fi aplicabil sistemul de promovare stabilit de legea nr. 220 pentru energia electrică produsă în grupuri/centrale eoliene, care au mai fost utilizate pentru producerea energiei electrice pe teritoriul altor state, dacă sunt utilizate în sisteme izolate sau dacă au fost puse în funcţiune pe teritoriul României înainte de data aplicării sistemului de promovare prevăzut de prezenta lege;

– Aplicarea sistemului de promovare stabilit prin Legea nr. 220 în timpul perioadei de probă; de asemenea se stabileşte care este perioada de aplicare a sistemului de promovare reglementat prin Legea nr. 220 pentru producătorii de energie electrică ce au beneficiat de certificate verzi anterior aplicării sistemului de promovare prevăzut de prezenta lege;

– Obligaţia parcurgerii în faţa ANRE a procedurii de acreditare, activitate desfăşurată de ANRE pe baza unui regulament propriu prin care se acordă unui operator economic care deţine centrale electrice ce utilizează surse regenerabile de energie dreptul de a beneficia de sistemul de promovare prevăzut de Legea 220;

– Modul de calcul al cantităţii de energie electrică pentru care operatorul de transport şi sistem emite lunar certificate verzi. Totodată, se stabileşte expres şi care este perioada de valabilitate a certificatelor verzi emise;

– Stabilirea numărului de certificate verzi ce se acordă producătorilor în funcţie de sursa de energie regenerabilă folosită;

– Indiferent de tipul sursei regenerabile utilizate, producătorii de energie electrică beneficiază de:
1. certificat verde pentru fiecare 1 MWh produs şi livrat din centrale electrice pe perioada de probă;
2. un număr de certificate verzi stabilit de ANRE prin reducerea numărului de certificate verzi prevăzut la alin. (2) diminuând valoarea de referinţă a investiţiei per MW cu valoarea ajutorului primit per MW şi păstrând valoarea ratelor interne de rentabilitate considerate în calculele furnizate Comisiei Europene în cadrul procesului de autorizare a sistemului de promovare, dacă centralele electrice beneficiază suplimentar de unul sau mai multe alte ajutoare de stat.

– Obligaţia de achiziţie de certificate verzi şi pentru energia electrică utilizată pentru consum final propriu, altul decât consumul propriu tehnologic, de către un producător de energie electrică precum şi pentru energia electrică utilizată de un producător pentru alimentarea cu energie electrică a consumatorilor racordaţi prin linii directe de centrala electrică;

– Posibilitatea vânzării energiei electrice la preţuri reglementate unice pe tip de tehnologie numai de către anumiţi producători de energie electrică din surse regenerabile de energie, şi anume cei care o produc în centrale electrice cu puteri instalate de cel mult 1MW pe centrală;

– Obligaţia pentru operatorul economic care dezvoltă un proiect de centrală electrică de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu putere instalată mai mare de 125 MW, care îndeplineşte condiţiile pentru aplicarea sistemului de promovare stabilit prin prezenta lege, de a întocmi şi de a transmite, conform legii, documentaţia necesară evaluării detaliate a măsurii de sprijin de către Comisia Europeană. Operatorii economici solicitanţi beneficiază de sistemul de promovare prevăzut de prezenta lege numai după autorizarea acestuia de către Comisia Europeană şi numai pentru tehnologiile de producere a energiei electrice din surse regenerabile menţionate în decizia de autorizare;

– Stabilirea în mod expres a faptului că producătorii de energie electrică din surse regenerabile de energie sunt racordaţi la reţeaua de transport/distribuţie a energiei electrice, în măsura în care nu este afectată siguranţa Sistemului Energetic Naţional;

– Posibilitatea ANRE ca, în cazul îndeplinirii anumitor condiţii prevăzute în lege, să propună măsuri pentru reducerea numărului de certificate verzi prevăzut în lege.

Clar, da?

Alexandru NESA
Avocat Senior BOSTINA SI ASOCIATII

Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, detalii aici!
JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill şi My Justice.

Newsletter JURIDICE.ro


Social Media JURIDICE.ro



Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Arii de practică

Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică
Specialişti
Secţiuni   Noutăţi   Servicii      Articole   Jurisprudenţă   Legislaţie      Arii de practică