Secţiuni » Flux noutăţi
Flux noutăţi
Comunicate profesioniştiEvenimenteRecrutareBarouriExecutoriNotariatSistemul judiciarJURIDICE NEXT

Guvernul a aprobat proiectul de Lege ref. raspunderea disciplinara a magistratilor
10.11.2011 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Guvernul a aprobat miercuri, 9 noiembrie 2011, proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor şi a Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, a anunțat secretarul de stat în Ministerul Justiției, Lidia Barac, potrivit unui comunicat al Guvernului.

Astfel „Lidia Barac a prezentat cele mai importante modificări aduse de noul act normativ. Astfel, proiectul de lege extinde sfera abaterilor disciplinare ale magistraților, prin includerea în această categorie a unor fapte prin care se încalcă îndatoririle specifice funcţiei ori se aduce atingere prestigiului funcţiei deţinute şi care în prezent nu sunt sancţionate, ori nu sunt sancţionate sub nomen juris propriu. Proiectul introduce sancționarea disciplinară a suspendării din funcţie pe o perioadă de până la 6 luni și definește noțiunea de exercitare a funcţiei cu gravă neglijenţă ori rea credinţă.

Secretarul de stat a enumerat care sunt principalele tipuri de abateri disciplinare:
– manifestările care aduc atingere onoarei sau proprietăţii profesionale, or prestigiului justiţiei, săvârşite în exercitarea sau în afara atribuţiilor de serviciu;
– obstrucţionarea activităţii de inspecţie a judecătorilor, inspectorilor judiciari prin orice fel de mijloace, lipsa totală a motivării hotărârilor judecătoreşti, a actelor judiciare ale procurorului, în condiţiile legii;
– utilizarea unor expresii neadecvate în cuprinsul hotărârilor judecătoreşti sau al actelor /…/ procurorului sau motivarea acestora în mod vădit, contrar raţionamentului juridic, de natură să afecteze prestigiul justiţiei sau demnitatea profesiei de magistrat; nerespectarea deciziei Curţii Constituţionale, precum şi a deciziilor pronunţate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în cadrul recursurilor în interes legal, care, potrivit Constituţiei şi legii, sunt obligatorii;
– exercitarea funcţiei cu rea-credinţă şi gravă neglijenţă: Reaua-credinţă se poate reţine atunci când judecătorul sau procurorul încalcă cu ştiinţă normele de drept material sau procesual, urmărind sau acceptând vătămarea unei persoane. Există gravă neglijenţă când judecătorul sau procurorul nesocoteşte din culpă, în mod grav, neîndoielnic şi nescuzabil normele de drept material sau procesual.

Lidia Barac a mai precizat că și sancţiunile disciplinare au fost amendante, “în sensul că sancţiunea mutării disciplinare pentru o perioadă de până la un an la o altă instanţă sau la un alt parchet a fost circumscrisă în mod diferit faţă de reglementarea în vigoare, când această mutare se făcea la distanţă sau la un parchet din raza aceleiaşi jurisdicţii a Curţii de Apel sau Parchetului de pe lângă Curte. Acum, această sancţiune vizează deplasarea magistratului sancţionat, dacă i se aplică această sancţiune, la o instanţă sau la un Parchet din jurisdicţia altei curţi de apel sau altui parchet de pe lângă Curtea de apel, în raport cu cele la care funcţionează.”

De asemenea, noul act normativ introduce condiţia bunei reputaţii drept cerinţă de acces şi menţinere în funcţie. “Cea mai importantă normă este legată de completarea articolului 14 din Legea 303, normă care vizează accesul în magistratură. Propunerea este aceea de a reintroduce cerinţa bunei reputaţii pentru accesul în magistratură. Vă reamintesc, această cerinţă a existat în Legea 92, din 1992 şi – în împrejurări absolut nefericite pentru starea justiţiei noastre -, norma a fost abrogată în anul 2005. Iată că am reintrodus-o, pe cale de consecinţă /…/ pierderea reputaţiei ca şi condiţie de acces în magistratură duce la încetarea funcţiei de magistrat”, a afirmat Lidia Barac.

Secretarul de stat din Ministerul Justiției a mai declarat că proiectul de lege reglementează funcționarea Inspecţiei Judiciare, în raport cu Consiliul Superior al Magistraturii “în sensul că asigură o mai mare independenţă funcţională a Inspecţiei Judiciare, în raport cu CSM, prin aceea că reglementarea aceasta instituie Inspecţia Judiciară, îi atribuie personalitate juridică, un buget distinct de bugetul Consiliului, iar formele de acces ale inspectorilor judiciari, cariera acestora, concursul, selectarea acestora aparţin evident Inspecţiei Judiciare, ca organ cu personalitate juridică.”, se arata in comunicat.

Secţiuni: Content | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti
SERVICII JURIDICE.RO