Secţiuni » Arii de practică » Business » Energie
Energie
CărţiProfesionişti

DLA Piper Romania: principalele modificari aduse schemei de sprijin a producerii energiei din surse regenerabile
17.11.2011 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Dreptul mediului, Energie, Sustenabilitate
JURIDICE - In Law We Trust

Ramona Volciuc-Ionescu, Senior Associate DLA Piper România, a prezentat joi, 17 noiembrie 2011, in cadrul unei conferinte, principalele modificari aduse schemei de sprijin a producerii energiei din surse regenerabile:

După un proces îndelungat de autorizare a schemei de sprijin a producerii energiei din surse regenerabile propusă de România prin Legea 220/2008 pe parcursul căruia a avut loc un schimb constant de informaţii între autorităţile competente din România şi Comisia Europeană, în iulie 2011 România a primit aprobarea din partea Comisiei să implementeze această schemă, în forma modificată substanţial faţă de versiunea adoptată iniţial de Parlament. Scopul Ordonanţei de Urgenţă nr. 88/2011 recent intrată în vigoare a fost tocmai acela de a aduce aceste modificării Legii 220. O parte din legislaţia secundară necesară implementării schemei de sprijin a fost, de asemenea, aprobată de ANRE la începutul lunii noiembrie, făcând posibilă aplicarea imediată a Legii 220.

În cele ce urmează vom trece în revistă principalele modificări aduse sistemului de promovare a energiei din surse regenerabile, precum şi aspectele problematice.

Modificări în privinţa numărului de certificate verzi

Veşti bune pentru energia eoliană şi energia solară, întrucât a fost reconfirmat faptul că producătorii de energie eoliană vor primi 2 certificate până în 2017 şi 1 certificat începând cu 2018, iar proiectele de producere a energiei solare 6 certificate verzi per MWh. Totodata, proiectele pe bază de biomasă din culturi energetice vor primi 3 certificate verzi per MWh.

S-a redus, însă, numărul de certificate verzi pentru proiectele pe baza de biomasă din deşeuri biologice de la 3 la 2 certificate pentru 1 MWh, iar pentru energia din gazul de fermentare a deşeurilor şi gazul de fermentare a nămolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate de la 2 certificate la 1 certificat pentru 1 MWh.

De notat este şi faptul că în ceea ce priveşte energia geotermală, nu numai că s-a micşorat numărul de certificate la 2 per MWh, dar producătorii nici nu vor putea beneficia, încă, de acest sprijin prin certificate verzi, întrucât energia geotermală nu a făcut obiectul notificării schemei către

Comisia Europeană. Acest sistem de suport pentru energia geotermală va trebui să facă obiectul unei notificări noi către Comisie.

Certificate verzi în timpul perioadei de testare a centralelor electrice

O noutate binevenită este alocarea de certificate verzi pe perioada de probă – astfel, fiecare MWh produs şi livrat pe perioada de probă dă dreptul la un certificat verde, indiferent de sursă.

Valabilitate certificate verzi

Totodată merită menţionat faptul că certificatele verzi vor fi valabile 16 luni de la data emiterii. Certificatele se vor emite lunar de către Transelectrica şi se vor tranzacţiona pe baza de contracte bilaterale sau pe piaţa centralizată a certificatelor verzi. Multe dintre restricţiile la tranzacţionare din legislaţia anterioară au fost eliminate.

Procedura de acreditare a producătorilor de energie electrică produsă din surse regenerabile

Pentru a primi certificate verzi, producătorii trebuie sa fie mai întâi acreditaţi de ANRE. O nouă procedură de acreditare a fost aprobată de ANRE luna aceasta. Procedura permite acreditarea în două etape: acreditarea preliminară, pe durata perioadei de probă şi acreditarea finală, după obţinerea licenţei de producere a energiei.

Producătorii de energie electrică din surse regenerabile de energie vor beneficia de certificate verzi începând cu luna calendaristică în care s-a emis decizia de acreditare, ceea ce înseamnă că producătorii actuali vor putea beneficia de numărul de certificate verzi prevăzut de Legea 220 chiar din această lună, dacă vor reuşi să obţină decizia de acreditare de la ANRE.

Proiectele care depăşesc 125 MW

Un tratament diferit este aplicabil proiectelor a căror capacitate depăşeşte 125 MW. Astfel, trebuie să obţină aprobare individuală de la Comisia Europeană şi nu pot fi acreditate şi, respectiv, nu pot primi certificate verzi decăt după emiterea avizului în acest sens de către Comisie. În funcţie de prevederile deciziei Comisiei, ANRE va putea modifica numărul de certificate verzi acordate acestor proiecte.

OUG 88 a venit în întâmpinarea producătorilor actuali de energie din surse regenerabile care operează centralele electrice care depăşesc 125 MW, dar care sunt în prezent funcţionale (produc energie), prevăzând că aceştia vor fi acreditaţi temporar pentru 24 de luni, perioadă în care vor primi certificate verzi potrivit Legii 220, înainte de a primi aprobarea individuală de la Comisie. Eventualele diferenţe între certificatele primite în această perioadă şi cele cuvenite potrivit deciziei Comisiei obţinute ulterior se vor recupera în primele 24 de luni de la data deciziei.

Reducerea perioadei aplicării sistemului de promovare în cazul proiectelor care au beneficiat deja de certificate verzi

În cazul producătorilor de energie din surse regenerabile care au beneficiat de certificate verzi anterior aplicării sistemului de promovare în forma actuală, duratele de aplicare a sistemului de promovare se vor diminua corespunzător cu perioadele pentru care aceştia au beneficiat deja de certificate verzi.

Cumulul cu alte forme de ajutor de stat

Modificările aduse prin OUG 88 vor afecta şi producătorii care au beneficiat şi de alte forme de ajutor de stat, de ex. de fonduri nerambursabile. Aceştia vor primi un număr redus de certificate verzi, reducere proporţională cu raportul dintre valoarea ajutorului primit şi valoarea de referinţă stabilită de ANRE pentru fiecare tip de tehnologie (de exemplu, 1 MW instalat proiect eolian are o valoare de referinţă de 1.570.000 EUR, iar 1 MW instalat proiect energie solară, o valoare de 3.500.000 EUR), la care se aplică un factor de corecţie indicat în Regulamentul de acreditare.

Supracompensarea

OUG 88/2011 introduce şi conceptul de supracompensare, reprezentând situaţia în care, luând în considerare indicatorii tehnico-economici specifici medii realizaţi anual pentru fiecare tip de tehnologie, din analiza cost-beneficiu efectuată pentru ansamblul capacităţilor de producere utilizând aceeaşi tehnologie, rezultă o rată internă de rentabilitate mai mare cu 10% faţă de valoarea considerată pentru tehnologia respectivă la autorizarea sistemului de promovare (de exemplu, pentru proiectele eoliene, RIR de 10,9, pentru proiecte de energie solara 11,8).

În cazul în care ANRE va ajunge la concluzia că schema actuală de sprijin conduce la supracompensare, va putea să propună reducerea numărului de certificate verzi pentru tehnologia respectivă. Reducerea nu va afecta proiectele operaţionale care primesc certificate verzi la data aprobării reducerii prin hotărâre de guvern. Totuşi, această prevedere creează incertitudini, întrucât va ajusta în minus numărul de certificate şi va afecta proiectele în curs de dezvoltare la acea dată.

Certificate de origine

Producătorii de energie electrică din biomasa, biolichid şi biogaz vor fi acreditaţi numai dacă vor obţine certificate de origine pentru biomasa utilizată (care nu poate proveni din import) emise de Ministerul Mediului şi Pădurilor sau de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, după caz.

Întrucât procedura de emitere a certificatelor de origine nu a fost adiptată încă, OUG 88 a permis acreditarea temporară a producătorilor actuali pentru 6 luni, fără a prezenta certificatele de origine.

Cota obligatorie aplicabilă şi producătorilor

Şi producătorii vor avea obligaţia să îndeplinească cota obligatorie de achiziţie certificate verzi pentru energia utilizată pentru consumul propriu, altul decât consumul tehnologic, şi pentru energia livrată direct consumatorilor racordaţi la centrala electrică.

Excesul de certificate verzi

Din păcate problema unui eventual exces de certificate verzi pe piaţă nu a fost rezolvată. Astfel, absenţa unui aşa numit “buyer of last resort” care să cumpere certificatele ce nu se vor vinde pe piaţa certificatelor verzi, atrage incertitudini cu privire la posibilitatea

valorificării tuturor certificatelor verzi primite şi implicit cu privire la fluxul de numerar generat de proiectul respectiv de producere a energiei din surse regenerabile. Acest fapt impactează nu numai decizia de a investi întrun astfel de proiect, dar şi obţinerea unei finanţări.

Deşi, încă mai sunt aspecte care necesită reglementare şi, deşi, sistemul prezintă anumite limitări şi incertitudini, punerea în aplicare a Legii 220 reprezintă cu siguranţă un mare pas înainte pentru promovarea proiectelor de producere a energiei din surse regenerabile şi o oportunitate pentru România de a atrage noi investiţii în acest domeniu.

***
1.  DLA Piper România oferă consultanţă juridică şi fiscală clienţilor săi provenind dintr-o gamă largă de sectoare economice.

2.  DLA Piper este o organizaţie internaţională cu peste 3.500 de avocaţi în 76 de birouri din 30 de ţări.

Din birourile din Asia, Europa, Orientul Mijlociu şi Statele Unite ale Americii, avocaţii săi pot oferi consultanţă într-o gamă largă de probleme juridice pentru clienţi locali, regionali sau internaţionali.

Cuvinte cheie: ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti