Noile gTLD si riscul asupra brandurilor
5 decembrie 2011 | Felix TUDORIU
Pentru cine încă nu ştie gTLD este extinderea spectrului de domenii de internet pusă la cale de ICANN (administratorul internaţional al domeniilor de internet). Pe lângă arhicunoscutele domenii „.com”, „.ro”, etc. se vor putea înregistra, de la 12 ianuarie 2012, practic orice combinaţie de semne ca domeniu. Va fi probabil un”.google”, iar băieţii din industria sexului abia aşteaptă sa prindă domeniul „.xxx”. Aş putea să îmi fac şi „.tudoriu”, doar să am cei 183.000 de USD ceruţi de ICANN pentru acest „moft”.
Toate bune dar ce se întâmplă, dar ce se întâmplă cu proprietarii de branduri în acest context.
Proprietarii de brand pot folosi mai multe mijloace pentru a proteja mărcile lor. Acestea sunt: (1) obiecţiile formale la aplicaţii ale terţilor privind înregistrarea unui gTLD,
(2) inregistrarea numelui de domeniu în perioada „start-up” (sunrise) a unui nou gTLD; şi (3) monitorizarea atentă pentru ambele scopuri.
Un proprietar de o marcă comercială înregistrată sau neînregistrat va fi capabil de a depune o obiecţie împotriva unei cereri de înregistrare gTLD care ar fi de natură să încalce drepturile unui deţinător de marcă. Competenţa soluţionării obiecţiei este de tip arbitraj competent fiind o comisie de experţi independenţi sarcina probei revine autorului obiecţiei. Pentru a determina dacă un gTLD nou încălcă o marcă comercială existentă, arbitrii vor lua în considerare următoarea listă de factori:
(1) dacă noul gTLD solicitat este identic sau similar în aparenţă, în modul în care sună, sau în sensul său, cu o marcă invocată de către autorul obiecţiei; (2) dacă reclamantului a dobândit şi utilizat drepturilor de marcă cu bună credinţă; (3) dacă şi în ce măsură există o recunoaştere în sectorul relevant din public a semnului corespunzătoare domeniului gTLD ca şi marcă a autorului obiecţiei;
(4) intenţia autorului cererii de înregistrare a acelui gTLD şi
(5) dacă acea intenţie de utilizare de către solicitantul domeniului creează un risc de confuzie cu marca adusă în discuţie.
Un alt mijloc prin care un proprietar de brand poate protejeze mărcile sale este de a beneficia de avantajele din perioada „de start-up” (sunrise), perioada in care fiecare nou beneficiar al înregistrării unui gTLD va fi obligat să ofere, în faza de start-up, posibilitatea proprietarilor de mărci comerciale eligibile o oportunitate pentru a înregistra mărcile comerciale şi numele lor ca nume de domeniu sau domenii de nivel secundar în registre noi gTLD.
În scopul de a utiliza fie dreptul la obiecţie fie perioada de start-up ca o modalitate de a proteja mărcile comerciale şi mărci, cei interesaţi vor trebui să monitorizeze cu atenţie cererile de noi gTLD şi procesul de inregistrare. Concret, pentru a şti dacă şi atunci când sa depuna o obiecţie, proprietarii de brand vor avea nevoie de un ochi vigilent asupra publicaţiilor ICANN la www.icann.org.
Felix TUDORIU
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro