TOP LEGAL
Print Friendly, PDF & Email

PwC: Veniturile globale din sport vor ajunge la 145.3 miliarde de dolari americani in urmatorii patru ani
13.12.2011 | JURIDICE.ro


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

În ciuda climatului economic dificil, industria sportului şi-a continuat creşterea, evenimentele sportive importante bucurându-se de o popularitate fără precedent. Acoperirea media a evenimentelor sportive s-a îmbunătăţit de asemenea ca urmare a progreselor în tehnologia informaţiei. Companiile de televiziune, cluburile sportive, federaţiile internaţionale, precum şi vedetele sportive, încep să utilizeze din ce în ce mai mult social media pentru a comunica cu fanii şi a oferi o experienţă participativă mai bună spectatorilor în timpul competiţiilor. Sponsorii rămân doritori să finanţeze evenimentele sportive şi cluburile ca parte a mixului lor de marketing, iar acum utilizează instrumente din ce în ce mai sofisticate de analiză a datelor pentru a înţelege mai bine pieţele lor ţintă şi a măsura randamentul investiţiilor în publicitatea din domeniul sportului.

Cel de-al doilea raport PwC privind piaţa sportivă globală „Changing the game: The Outlook for the Global Sports Market to 2015” oferă o prognoză a evoluţiei veniturilor din sport la nivel global şi regional până în 2015. Raportul prezintă de asemenea informaţii defalcate cu privire la: veniturile provenind de la spectatori, veniturile din sponsorizări, drepturile de difuzare media şi merchandising.

America de Nord va rămâne cea mai mare piaţă sportivă din lume în următorii 4 ani, urmată de regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa), apoi de piaţa asiatică. În schimb, America Latină va rămâne cea mai mică piaţă sportivă.

Ceea ce devine din ce în mai clar pe parcursul actualei crize economice este că balanţa puterii economice se schimbă, făcându-se din ce în ce mai tare simţită ascensiunea Asiei, iar acest lucru va duce la o sporire a globalizării şi în domeniul sportului, pe măsură ce cluburile şi federaţiile vor căuta să-şi sporească veniturile provenite de la clasa de mijloc aflată în creştere în toate statele emergente.

Îmbunătăţirea climatului economic duce la o creştere accelerată

În următorii patru ani, veniturile din sport la nivel global vor creşte la 145,3 miliarde de dolari americani, de la 118 miliarde estimate în 2011, ceea ce va însemna o rată medie de creştere agregată de 3,7%, ca urmare a redresării economice, a revenirii publicităţii televizate, migrarea continuă a sporturilor către sistemul payTV, precum şi a reluării de către companiile auto şi a celor din sectorul financiar a sponsorizărilor sportive.

Creşterea pieţelor sportive din ţările BRIC (Brazilia, Rusia, India şi China) a depăşit cu mult ritmul global de creştere în perioada 2006-2010, dar în următorii 5 ani acest ritm de creştere se va tempera.

„America de Nord este în continuare cea mai mare piaţă sportivă din lume, iar ritmul său de creştere îl va depăşi atât pe cel al pieţei asiatice, cât şi al regiunii EMEA. Deşi balanţa de putere economică se schimbă în favoarea unor pieţe emergente care vor organiza evenimente majore în următorii ani, există încă multiple oportunităţi de creştere chiar şi pe pieţele mature”, a declarat Ionuţ Simion, Partener, Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România.

America Latină va avea cea mai rapidă rată medie anuală de creştere cu 4,9%, în principal ca urmare a organizării Cupei Mondiale de Fotbal în Brazilia în 2014, urmată de piaţa nord-americană care va înregistra un ritm mediu de creştere de 4% până în 2015. Regiunea Europei, Orientului Mijlociu şi Africii se estimează că va avea cel mai scăzut nivel de creştere a veniturilor sportive, de doar 2,9% anual, ca urmare a contextului economic dificil al regiunii. Cu toate acestea, în 2012 şi 2014 vor exista creşteri conjuncturale peste medie ca urmare a organizării Olimpiadei de vară la Londra, precum şi a Campionatului European de Fotbal în Polonia şi Ucraina anul viitor, în vreme ce în 2014 este anunţată Olimpiada de iarnă de la Sochi şi Jocurile Commonwealthului la Glasgow.

Industria sportului în funcţie de segmentele de piaţă

Veniturile provenind la spectatori: Acestea reprezintă în prezent cea mai mare sursă de venituri pentru piaţa globală a sportului, generând 32,6% din veniturile totale (44,7 miliarde de dolari la orizontul anului 2015) şi sunt sursa cheie de încasări în regiunile în care urmărirea evenimentelor sportive pe viu este o componentă importantă a culturii populare. Cu toate acestea, veniturile provenind din tichete de acces vor înregistra cea mai înceată creştere medie anuală de doar 2,5% între 2011 şi 2015. În ciuda faptului că apetitul fanilor pentru competiţii urmărite live va continua să crească şi multe competiţii majore de desfăşoară „cu casa închisă”, există preocupări cu privire la echilibrul între competiţia sportivă şi divertismentul de masă, ceea ce a dus la creşterea preţului biletelor, transformând unele competiţii sportive în evenimente dedicate exclusiv păturilor sociale cu venituri ridicate.

În mod paradoxal, anumite reglementări în domeniu s-ar putea să ducă la creşterea veniturilor din acest segment de piaţă. În Europa, regulile UEFA în ceea ce priveşte fairplay-ul financiar, forţează cluburile să-şi maximizeze veniturile din bilete ceea ce va duce la construcţia unor stadioane mai mari. Schimbarea formatului competiţiilor sportive este de asemenea o reţetă care a fost încercată pentru a le face atractive pentru noi categorii de public. Acest lucru este reliefat de ascensiunea rugby-ului în şapte în ţările africane şi a cricket-ului în formula T20. Statele, conştiente de atractivitatea marilor competiţii sportive, concurează pentru organizarea de astfel de evenimente care pot genera câştiguri de imagine şi pot duce la creşterea numărului turiştilor străini.

Sponsorizările: generând 28,8% din veniturile sportive totale, sponsorizările vor înregistra o creştere medie anuală de 5,3% până în 2015, însumând venituri totale de 45,3 miliarde de dolari, sumă împărţită în mod egal între regiunile analizate. Departamentele de marketing vor percepe sponsorizările drept oportunităţi cheie pentru a-şi atinge publicul ţintă. În ultima vreme s-a observat revenirea marilor sponsori din domeniul serviciilor financiare, iar eliminarea restricţiilor din Statele Unite a dus la încheierea de contracte de sponsorizare semnificative între producătorii de alcool şi cluburile sportive. Cu toate acestea, structura sponsorizărilor s-a modificat. Miza acestora nu mai este vizibilitatea brandului, cât crearea unor legături emoţionale între brand şi baza de fani şi de angajaţi, obiectiv facilitat de progresele în domeniul tehnologiilor digitale. Sponsorii integrează social media în strategiile lor publicitare şi prin intermediul acestora analizează informaţii din ce în ce mai sofisticate cu privire la consumatorii lor, fiind astfel capabili să-şi adapteze mesajele pentru fiecare segment de consumatori şi să le adapteze pentru fiecare platformă de comunicare. Provocarea este de a măsura cât mai eficient randamentul investiţiei în publicitate.

Drepturile de difuzare: Acestea reprezintă a treia categorie de venituri pentru industria sportului şi generează 24,1% din încasările globale, fiind totodată al doilea cel mai rapid segment de piaţă cu o rată medie anuală de creştere de 3,8%. Veniturile din drepturile de difuzare vor

Înregistra o creştere sănătoasă de la 29,2 miliarde de dolari în 2010 la 35,2 miliarde în 2015. Cu toate acestea, aceste creşteri maschează fluctuaţiile semnificative înregistrate în anii în care se desfăşoară competiţiile sportive majore aşa cum sunt Olimpiadele şi Cupa Mondială de Fotbal.

Drepturile de televizare asigură în continuare cea mai mare parte a veniturilor din drepturile de difuzare, însă utilizarea altor medii precum Internetul şi terminalele mobile pot completa experienţa de participare a fanilor la competiţiile sportive. Utilizarea inteligentă a reţelelor de socializare poate adăuga valoare relaţiei dintre televiziuni şi fani, iar multe companii de televiziune au investit în portaluri interactive.

Folosirea şi impactul tehnologiei reprezintă una dintre provocările majore pentru industria media, aceea că telespectatorii se aşteaptă să acceseze programele, inclusiv cele sportive, în mod gratuit atât în mediul digital, cât şi analog, deşi sunt pregătiţi să plătească pentru acces la conţinut în exclusivitate. Acest lucru pune deţinătorii de drepturi de difuzare într-o postură avantajoasă în acest moment. Însă într-o lume din ce în ce mai digitalizată, deţinătorii de drepturi de difuzare se străduiesc să păstreze controlul asupra accesului la conţinutul sportiv.

Merchandising: Veniturile din merchandising rămân cea mai mică sursă de venituri pentru industria sporturilor, generând 14,5% din încasările globale. Cu toate acestea, în anumite regiuni, aşa cum este America de Nord, merchandisingul însumează peste un sfert din încasări. Creşterea veniturilor din merchandising este strâns legată de evoluţia consumului la nivel general, iar per ansamblu creşterea medie anuală va fi de 2,6%, ajungând la o sumă totală de 20,1 miliarde de dolari în 2015, faţă de 17,6 miliarde în 2010.

Recesiunea globală a avut un efect dramatic asupra veniturilor din merchandising ale industriei sportului pe măsură ce consumatorii au devenit mai prudenţi cu cheltuielile discreţionare. Cluburile sportive se confruntă de asemenea cu fenomenul migrării veniturilor lor din merchandising în mediul online, ceea ce le permite să-şi extindă baza de fani chiar şi în afara graniţelor naţionale. Acest lucru duce atât la monetizarea brandurilor sportive în regiuni mai îndepărtate de ţările de origine, dar şi la creşterea cererii pentru difuzare media pe acele pieţe pentru cluburile implicate. Se cunoaşte din practică faptul că un nivel mai înalt de implicare al consumatorilor duce la venituri mai mari din merchandising şi, din nou, social media sunt cele care hrănesc interacţiunea cu fanii.

Trenduri

Într-o lume din ce în ce mai instabilă atât din punct de vedere politic, cât şi economic, industria sportului va fi marcată de următoarele evoluţii:

  • Creşterea va proveni în principal din pieţele emergente, ţările BRIC şi cele din Orientul Mijlociu care vor continua să ofere posibilităţi de dezvoltare comercială atât pentru evenimentele sportive locale, cât şi pentru cele internaţionale.
  • Sponsorii vor solicita instrumente de măsurare a eficienţei investiţiei în publicitate din ce în ce mai sofisticate.
  • Asociaţiile sportive vor introduce noi reglementări pentru a controla costurile şi nivelul de îndatorare al cluburilor pentru a crea un model de afaceri sustenabil pentru generaţiile viitoare.
  • Asociaţiile sportive trebuie să găsească echilibrul dintre necesităţile comerciale din ce în ce mai mari cu care se vor confrunta cluburile sportive şi menţinerea integrităţii şi imprevizibilului competiţiilor sportive, elementele care fac aceste evenimente atât de interesante pentru suporteri.

„În întreaga lume observăm o convergenţă din ce în ce mai mare dintre sport şi industria divertismentului, având în vedere că ambele sectoare sunt afectate de ascensiunea noilor tehnologii digitale, care modifică felul în care ne petrecem timpul liber. Iar acest nou mediu digital contribuie semnificativ la globalizarea industriei sportului în ansamblu şi a diferitelor discipline sportive în parte”, a concluzionat Ionuţ Simion.

Termenii utilizaţi în raport:

Pentru scopurile acestui raport, veniturile sportive au fost definite ca fiind :

  • Încasările din biletele vândute pentru accesul la evenimente sportive ;
  • Drepturi de transmisie reprezintă sumele plătite pentru difuzarea evenimentelor sportive de către televiziuni, operatori prin cablu, posturi de radio, portaluri de Internet şi operatorii de telefonie mobilă.
  • Sponsorizarile includ plăţile pentru asocierea unor produse şi branduri cu o echipă, o ligă sau un eveniment sportiv.
  • Merchandisingul include vânzarea de produse cu logourile unor echipe sau ligi, sau alte drepturi de proprietate intelectuală. Veniturile din concesionarea vânzării de produse alimentare pe stadioane nu sunt incluse.

Despre PwC: Firmele din reţeaua PwC ajută organizaţiile şi indivizii să creeze valoarea adăugată de care au nevoie. Suntem o reţea de firme prezentă în 158 de ţări cu aproape 169.000 de specialişti dedicaţi oferirii de servicii de calitate de audit, consultanţă fiscală şi consultanţă pentru afaceri.

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate