BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul munciiCyberlaw
 
Contencios administrativ
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

OUG privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice
15.12.2011 | Corina CIOROABĂ, Juridice.ro


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 883 din data de 14 decembrie 2011 a  fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice.

Noua ordonanta de urgenta introduce principiile guvernantei corporative la regiile autonome si societatile de stat, creand conditiile selectiei managerilor privati in intreprinderile publice.

Domeniul de aplicare

Guvernanta corporativa a intreprinderilor publice este definita ca ansamblul de reguli care guverneaza sistemul de administrare si control in cadrul unei intreprinderi publice, raporturile dintre autoritatea publica tutelara si organele intreprinderii publice, intre consiliul de administratie sau de supraveghere, directori, actionari si alte persoane interesate.

Ordonanta de urgenta se aplica intreprinderilor publice:
– regii autonome infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;
– companii si societati nationale, societati comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic, majoritar sau la care detine controlul;
– societati comerciale la care una sau mai multe intreprinderi publice detin o participatie majoritara sau o participatie ce le asigura controlul.

Administrarea si conducerea regiilor autonome

Consiliul de administratie
Regia autonoma este administrata de un consiliu de administratie, format din 5-7 persoane.
Consiliul de administratie este constituit din:
– un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
– un reprezentant al autoritatii tutelare;
– 3-5 persoane cu experienta in administrarea/ managementul unor regii autonome sau societati comerciale profitabile din domeniul de activitate al regiei autonome, inclusiv societati comerciale din sectorul privat. Aceste persoane nu pot fi selectate din randul functionarilor publici sau al altor categorii de personal din cadrul autoritatii publice tutelare sau al altor institutii publice.
Membrii consiliului de administratie se numesc de autoritatea publica tutelara si de Ministerul Finantelor Publice, in cazul reprezentantului acestei institutii.

Conducerea regiei autonome
Prin actul de infiintare sau, ulterior infiintarii, prin decizie a autoritatii publice tutelare se poate stabili ca atributiile de conducere executiva a regiei autonome sunt delegate de consiliul de administratie unuia sau mai multor directori.
Directorii regiei autonome sunt numiti de consiliul de administratie. Consiliul de administratie poate decide sa fie asistat sau ca selectia sa fie efectuata de un expert independent, persoana fizica sau juridica, specializata in recrutarea resurselor umane, ale carui servicii sunt contractate in conditiile legii.
Regia autonoma, prin consiliul de administratie, incheie contracte de mandat cu directorii.

Administrarea intreprinderilor publice – societati comerciale

Intreprinderile publice – societati comerciale pot fi administrate potrivit sistemului unitar sau dualist de administrare, reglementate de Legea nr. 31/1990.

Sistemul unitar
In cazul societatilor administrate potrivit sistemului unitar, consiliul de administratie este format din 5-9 membri, persoane fizice sau juridice, cu experienta in activitatea de administrare/management a/al unor intreprinderi publice profitabile sau a/al unor societatilor comerciale profitabile din domeniul de activitate al intreprinderii publice.
Membrii consiliului de administratie sunt desemnati de adunarea generala a actionarilor, la propunerea consiliului de administratie in functie sau a actionarilor.
Candidatii propusi de consiliul de administratie sunt selectati/evaluati in prealabil si recomandati de comitetul de nominalizare din cadrul consiliului de administratie. Prin decizie a consiliului de administratie se poate stabili ca in procesul de evaluare comitetul de nominalizare este asistat de un expert independent, persoana fizica sau juridica specializata in recrutarea resurselor umane, ale carui servicii sunt contractate de societate in conditiile legii.
Este obligatorie efectuarea selectiei candidatilor de catre un expert independent, persoana fizica sau juridica specializata in recrutarea resurselor umane, in cazul intreprinderilor publice care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:
– au inregistrat o cifra de afaceri in ultimul exercitiu financiar superioara echivalentului in lei a sumei de 7.300.000 euro;
– au cel putin 50 de angajati.

Sistemul dualist
In cazul societatilor administrate potrivit sistemului dualist, consiliul de supraveghere poate avea intre 5 si 9 membri, iar directoratul intre 3 si 7 membri.
Directorii pot fi numiti dintre administratori, care devin astfel administratori executivi, sau din afara consiliului de administratie.
Directorii sunt numiti de consiliul de administratie, la recomandarea comitetului de nominalizare. Consiliul de administratie poate decide sa fie asistat sau ca selectia sa fie efectuata de un expert independent, persoana fizica sau juridica, specializata in recrutarea resurselor umane, ale carui servicii sunt contractate in conditiile legii.

Dispozitii tranzitorii si finale

Potrivit Ordonanței de Urgența, intr-o prima etapa, in aproximativ o luna de la intrarea in vigoare a actului normativ, intreprinderile publice care au o cifra de afaceri de peste un miliard de lei la nivelul anului 2010 și peste 1.000 de angajați, vor incepe procedurile de selectare a primilor administratori și manageri privați. Ulterior, pe masura ce expira contractele de mandat ale actualilor administratori/manageri, procedura va fi aplicata pentru selectarea noilor candidati.

Etapele selecției sunt urmatoarele:
– Adunarea Generala a Acționarilor decide inițierea unei proceduri de selecție a administratorilor executivi și neexecutivi (in cadrul primei etape, selecția este internaționala);
– dupa convocarea Adunarii Generale, se vor selecta experți independenți, specializați in recrutare resurse umane, care vor sprijini intreprinderile publice in realizarea unei selecții obiective, transparente și profesioniste;
– urmeaza publicitatea anuntului de selectie a administratorilor/managerilor și evaluarea candidaților;
– dupa selectia lor, in aceste companii supuse aplicarii ordonantei, se va convoca din nou Adunarea Generala a Actionarilor pentru numirea administratorilor selectați și incheierea contractelor de administrare.

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate