Secţiuni » Noutăţi
Flux noutăţi
AnunţuriEnglishInternaţionalJURIDICE.ro

Emil Boc: proiectul de promovare a judecatorilor la Inalta Curte asigura maxim de transparenta
16.12.2011 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Joi, 15 decembrie 2011, Premierul Emil Boc a declarat la angajarea răspunderii Guvernului asupra Proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor:

„Domnule preşedinte al Senatului,
Doamnă preşedinte a Camerei Deputaţilor,
Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi,
Distinşi colegi membri ai Guvernului,
Doamnelor şi domnilor,

Proiectul asupra căruia Guvernul îşi asumă răspunderea astăzi vizează o lege care îmbunătăţeşte procedura de selectare a judecătorilor la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin instituirea unor garanţii de transparenţă, obiectivitate şi profesionalism. Legea garantează promovarea la Instanţa Supremă pe criterii de competenţă şi în mod transparent.

Promovarea în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se va face dintre judecătorii şi procurorii care îndeplinesc următoarele condiţii: 1. au îndeplinit efectiv cel puţin cinci ani funcţia de judecător la Curtea de Apel, sau de procuror la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel, ori Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie; 2: a obţinut calificativul foarte bine la ultimele trei evaluări; 3: nu au fost niciodată sancţionaţi disciplinar; 4: au o vechime în funcţia de judecător sau procuror de cel puţin 15 ani. Cu alte cuvinte, acestea sunt condiţii preliminare pentru a se putea înscrie la concursul în vederea promovării la Înalta Curte. Promovarea în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie urmează a se face numai prin concurs, organizat ori de câte ori este necesar, în limita posturilor vacante, de către Consiliul Superior al Magistraturii, prin Institutul Naţional al Magistraturii. Concursul de promovare în funcţia de judecător constă în trei probe, după cum urmează: 1: o probă având ca obiect evaluarea hotărârilor judecătoreşti redactate, în cazul judecătorilor, sau a actelor întocmite în faza de urmărire penală ori în faza judecăţii, în cazul procurorilor. A doua probă: un interviu susţinut în faţa plenului Consiliului Superior al Magistraturii. A treia probă se referă la probele scrise cu caracter teoretic şi practic. În cadrul primei probe, a evaluării hotărârilor judecătoreşti redactate, la cererea comisiilor de concurs, Consiliul Superior al Magistraturii va solicita, prin intermediul Curţilor de Apel, sau, după caz, al Parchetelor de pe lângă Curţile de Apel ori al Parchetului de pe lângă Înalta Curte, hotărâri judecătoreşti sau, după caz, actele procurorilor, întocmite de candidaţi din ultimii zece ani de activitate, precum şi alte date necesare evaluării. Mai mult decât atât, orice persoană poate transmite comisiilor de concurs acte de natura celor prevăzute anterior întocmite de candidaţi, care pot fi analizate în cadrul probei eliminatorii.

Cererile de înscriere la concurs se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, însoţite de un anunţ prin care se aduce la cunoştinţă publică posibilitatea oricărei persoane de a transmite comisiilor de concurs acte de natura celor prevăzute anterior întocmite de candidaţi, precum şi termenul în care acestea pot fi transmise. Actele întocmite de candidaţi se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii, cu respectarea dispoziţiilor legale privind protejarea datelor cu caracter personal, pentru a fi supuse dezbaterii publice, pentru o perioadă de 30 de zile de la publicare.

Sesizările sau observaţiile primite din partea opiniei publice pot fi avute în vedere la evaluare de către comisiile de concurs. Cu alte cuvinte, în cadrul acestei prime probe, care vizează analiza tuturor sentinţelor emise de către cei care doresc să candideze pentru postul de judecător la Înalta Curte din ultimii zece ani sau, respectiv dacă cel care candidează este procuror, actele pe care le-a întocmit în calitate de procuror. În manieră transparentă, vor fi publicate pe site. Oricine poate să adauge comentarii sau să facă observaţii şi acestea pot fi avute în vedere de către comisia de concurs. Adică este maximum de transparenţă pe care îl poate asigura sistemul, pentru a şti că, atunci când ajungi la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, într-adevăr, poţi să stai în faţa oricui, să dai explicaţii pentru orice sentinţă pe care ai emis-o, în concordanţă cu legea şi cu respectarea regulilor statului de drept.

Deci, este un element de transparenţă, obiectivitate şi profesionalism care garantează procesul de selecţie al judecătorilor la Înalta Curte. Cea de-a doua probă este interviul.Acest interviu se desfăşoară în faţa Plenului Consiliului Superior al Magistraturii care evaluează aspectele referitoare la conduita, deontologia şi integritatea candidaţilor. La şedinţa plenului Consiliului Superior al Magistraturii în care se susţine interviul va participa cu rol consultativ şi un psiholog desemnat de plen la propunerea Colegiului Psihologilor din România, care va putea adresa întrebări candidaţilor, în scopul evaluării motivaţiei şi a competenţelor umane şi sociale ale acestora. Fac precizarea că aceste două probe – analiza sentinţelor judecătoreşti sau a actelor emise de procurori şi interviul în faţa plenului – au caracter eliminatoriu. În ce constă acest caracter eliminatoriu? Punctajul maxim ce poate fi atribuit la primele două probe este de 100 de puncte, distribuite astfel: 75 de puncte pentru proba evaluării hotărârilor judecătoreşti, 25 de puncte pentru proba interviului în faţa plenului CSM. Punctajul minim pentru a fi declarat admis în vederea susţinerii probelor scrise este de 80 de puncte. Cu alte cuvinte, dacă în cele două probe nu ai obţinut minim 80 de puncte, dintr-un maxim de 100, nu treci la faza a treia, care este faza de specialitate, scrisă, probele fiind menţionate după cum urmează. Şi ajungem la cea de-a treia probă care constă, aşa cum am spus, în probele scrise, şi în fapt sunt patru probe scrise, după cum urmează: 1. O probă scrisă în funcţie de specializare la una dintre următoarele grupe de materii: Drept Civil, Dreptul Familiei sau Drept Internaţional, sau a doua grupă Drept Penal, sau a treia grupă Drept Administrativ, Drept Financiar şi Fiscal şi Dreptul Muncii. Deci, la una dintre aceste trei grupe dai un examen scris. A doua probă scrisă: din jurisprudenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale. A treia proba scrisă: jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului şi jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene. Şi a patra probă scrisă: Procedură Civilă sau Procedură Penală, în funcţie de specializarea judecătorului sau procurorului. Pentru a fi declarat admis la concurs, candidatul trebuie să obţină la probele scrise media minim opt, cu condiţia ca la fiecare probă scrisă să fie obţinută nota minimă de şapte. Proiectul de lege reglementează, de asemenea, şi posibilitatea delegării, în interesul serviciului, a magistraţilor asistenţi, cu acordul scris al acestora, în funcţie de prim-magistrat, asistenţi sau de magistrat asistent-şef, de către preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pe o perioadă de cel mult şase luni. Potrivit proiectului, delegarea magistraţilor asistenţi poate fi prelungită cu acordul scris al acestora cel mult încă şase luni.

În încheiere, dragi colegi, vreau să vă asigur că acest proiect răspunde recomandărilor formulate de Comisia Europeană în cuprinsul rapoartelor de evaluare în domeniul justiţiei şi combaterii corupţiei.

De asemenea, acest proiect asigură maxim de transparenţă şi garanţii de profesionalism cu privire la judecătorii care vor fi selectaţi pentru a activa la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Având în vedere aceste argumente, doamnelor şi domnilor, în temeiul articolului 114 din Constituţia României, Guvernul îşi angajează răspunderea asupra Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr. 330/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, precum şi pentru modificarea articolului 29, alineat 1, litera b, din Legea 304/2004 privind organizarea judiciară. Vă mulţumesc!



PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.