Modificarea Legii privind statutul judecatorilor si procurorilor si a Legii privind CSM
25 ianuarie 2012 | Corina CIOROABĂ, Juridice.ro
In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 51 din data de 23 ianuarie 2012 a fost publicata Legea nr. 24/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor si a Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii.
Cu privire la Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor
Modificarile privesc, in principal, urmatoarele aspecte:
Se introduce conditia bunei reputatii drept cerinta de acces in functia de magistrat.
Se extinde sfera abaterilor disciplinare ale magistratilor.
Astfel vor fi considerate abateri disciplinare si urmatoarele fapte:
– manifestarile care aduc atingere onoarei sau probitatii profesionale ori prestigiului justitiei, savarsite in exercitarea sau in afara exercitarii atributiilor de serviciu;
– nerespectarea de catre procuror a dispozitiilor procurorului ierarhic superior, date in scris si in conformitate cu legea;
– nerespectarea indatoririi de a se abtine atunci cand judecatorul sau procurorul stie ca exista una din cauzele prevazute de lege pentru abtinerea sa, precum si formularea de cereri repetate si nejustificate de abtinere in aceeasi cauza, care are ca efect tergiversarea judecatii;
– nerespectarea in mod nejustificat a dispozitiilor ori deciziilor cu caracter administrativ dispuse in conformitate cu legea de conducatorul instantei sau al parchetului ori a altor obligatii cu caracter administrativ prevazute de lege sau regulamente;
– obstructionarea activitatii de inspectie a inspectorilor judiciari, prin orice mijloace;
– lipsa totala a motivarii hotararilor judecatoresti sau a actelor judiciare ale procurorului, in conditiile legii;
– utilizarea unor expresii inadecvate in cuprinsul hotararilor judecatoresti sau al actelor judiciare ale procurorului ori motivarea in mod vadit contrara rationamentului juridic, de natura sa afecteze prestigiul justitiei sau demnitatea functiei de magistrat;
– nerespectarea deciziilor Curtii Constitutionale ori a deciziilor pronuntate de Inalta Curte de Casatie si Justitie in solutionarea recursurilor in interesul legii;
– exercitarea functiei cu rea-credinta sau grava neglijenta.
Se definesc notiunile de rea-credinta si grava neglijenta.
Exista rea-credinta atunci cand judecatorul sau procurorul incalca cu stiinta normele de drept material ori procesual, urmarind sau acceptand vatamarea unei persoane.
Exista grava neglijenta atunci cand judecatorul sau procurorul nesocoteste din culpa, in mod grav, neindoielnic si nescuzabil, normele de drept material ori procesual.
Actul normativ modifica si prevederile ce reglementeaza sanctiunile disciplinare aplicabile judecatorilor si procurorilor, inclusiv prin introducerea sanctiunii disciplinare a suspendarii din functie pe o perioada de pana la 6 luni.
In acest sens, sanctiunile disciplinare care se pot aplica judecatorilor si procurorilor, proportional cu gravitatea abaterilor, sunt:
– avertismentul;
– diminuarea indemnizatiei de incadrare lunare brute cu pana la 20% pe o perioada de pana la 6 luni;
– mutarea disciplinara pentru o perioada de pana la un an la o alta instanta sau la un alt parchet, situate in circumscriptia altei curti de apel ori in circumscriptia altui parchet de pe langa o curte de apel;
– suspendarea din functie pe o perioada de pana la 6 luni;
– excluderea din magistratura.
Cu privire la Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii
Actul normativ acorda o mai mare independenta functionala si autonomie de decizie Inspectiei Judiciare, atat sub aspectul modului de indeplinire a atributiilor, cat si din punct de vedere al organizarii institutionale.
Astfel, se reglementeaza atributiile inspectorilor judiciari,consacrandu-se dreptul acestora de a exercita actiunea disciplinara si de a dispune masuri in cadrul procedurii disciplinare.
Inspectia Judiciara va avea o structura proprie si personalitate juridica, posturile si personalul fiind preluate de la actuala Inspectie Judiciara care functioneaza pe langa Consiliul Superior al Magistraturii.
Cheltuielile aferente personalului si posturilor preluate de Inspectia Judiciara de la Consiliul Superior al Magistraturii vor fi alocate din bugetul Consiliului Superior al Magistraturii in bugetul Inspectiei Judiciare.
Inspectia Judiciara va indeplini prin inspectorii judiciari atributii de analiza, verificare si control in domeniile specifice de activitate
Inspectia Judiciara va fi condusa de un inspector-sef, ajutat de un inspector-sef adjunct, numiti prin concurs organizat de Consiliul Superior al Magistraturii.
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro