Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Noile coduri, prioritate pentru Romania
27.01.2012 | JURIDICE.ro, Horatius DUMBRAVA, Alexandru SERBAN, Adrian NEACSU, Cristi DANILET

Intr-o perioadă de instabilitate socială şi economică prin care trece în această perioadă România, un rol esenţial revine autorităţii judecătoreşti, prin toate componentele ei: instanţe, parchete, CSM. Ne declarăm în favoarea intrării în vigoare a noului Cod de procedură civilă, noului Cod de procedură penală şi noului Cod penal, ca o necesitate pentru asigurarea stabilităţii ei socio-economice, însă nu în condiţii de provizorat şi amatorism.

În contextul în care datele de intrare în vigoare a Noului Cod de procedură civilă, noului Cod de procedură penală şi noului Cod penal au fost anunţate în mod public ca fiind certe, evenimente de o extremă importanţă pentru sistemului judiciar, arătăm că, în calitate de membri CSM, susţinem fără echivoc o pregătire reală a sistemului pentru aceste momente, însă fără a face compromisuri care ar duce la prăbuşirea a tot ceea ce s-a construit în ultimii ani.

Aceasta însă trebuie să se facă pe baza unui calendar realist şi a unei finanţări corespunzătoare, asumate deopotrivă de autorităţile politice responsabile şi de sistemul de justiţie. Or, Proiectul planului de implementare a celor trei coduri publicat de curând de către Ministerul Justiţiei, este unul pripit, întocmit în baza unui calendar de intrare în vigoare a celor trei coduri modificat de mai multe ori de ministrul justiţiei şi care nu coincide cu indicaţiile Comisiei Europene cuprinse în raportul din iulie 2011. Mai mult, acest calendar nu a fost discutat cu instituţiile judiciare, nu a fost dezbătut cu societatea civilă şi nu a fost încă aprobat de Parlamentul României.

Am constatat că acest proiect de plan este unul general şi abstract şi care nu respectă recomandările studiului de impact privind intrarea în vigoare codurilor, studiu care analizează necesarul de resurse umane, financiare şi de investiţii pentru următorii trei ani de la intrarea tuturor celor patru (!) coduri, odată, în vigoare. Astfel, nu se asumă deschis finanţarea implementării codurilor nici în ce priveşte resursele umane, nici cele investiţionale; de asemenea, nu se indică responsabilităţile concrete ale Guvernului, aruncând de fapt şi în mod nerealist greutatea tranziţiei către un nou sistem de drept, în întregime, pe umerii instanţelor judecătoreşti şi al judecătorilor.

Codurile nu pot intra în vigoare fără legile de punere a lor în aplicare. Deocamdată, de abia la data de 25 ianuarie 2012 Guvernul a decis trimiterea în Parlament a legii de punere în aplicare a Noului Cod de procedură civilă, şi asta după ce noi, semnatarii, am adoptat o poziţie fermă cu privire la acest aspect. Dar, la fel ca şi în cazul Codului Civil, Parlamentul nu va avea timp suficient să dezbată proiectul de lege de implementare a codului de procedură civilă, mai ales că acesta conţine deja numeroase modificări ale Codului de procedură încă neintrat în vigoare; oricum, data de 1 iunie 2012 pentru intrarea codului în vigoare o apreciem ca nerealistă în raport cu situaţia din sistem. Mai mult, în mod inexplicabil rămân încă pe masa Guvernului celelalte două legi de implementare a noilor coduri.

Constatăm o permanentă lipsă de predictibilitate a politicilor publice aparţinând Ministerului Justiţiei: studiile de impact s-au făcut după, şi nu înaintea adoptării unor legi capitale cum sunt cele patru coduri, dintre acestea două coduri au fost adoptate nu în urma unor dezbateri profesioniste în Parlament ci ca urmare a asumării răspunderii de către Guvern, legile de punere în aplicare a codurilor apar la peste doi ani de la publicarea lor, aceste legi de punere în aplicare modifică masiv conţinutul codurilor, bugetul României pe 2012 nu cuprinde fondurile necesare implementării vreunui cod în acest an, nu există nicio certitudine că următorul Guvern îşi va asuma încă din primul an de guvernare costurile necesare implementării codurilor. Mai mult, în aceeaşi perioadă de timp, ministrul Justiţiei a anunţat modificări importante la legile organizării judiciare, fără însă a indica textele de lege sau instituţiile juridice vizate, astfel că avem teama de politizarea justiţiei într-un an electoral, justificată de altfel prin politizarea modificărilor legislative legate de răspunderea disciplinară şi inspecţia judiciară, actele inspectorilor judiciari fiind de acum sub controlul ministrului justiţiei în cauzele pentru care acesta a formulat sesizarea împotriva unor judecători şi procurori.

În concluzie, cerem tuturor factorilor decizionali, executiv şi legislativ, să se alăture CSM, instanţelor judecătoreşti şi parchetelor în eforturile importante ce vor urma în vederea implementării noilor coduri. Este mai mult decât esenţial ca, pentru a reuşi pe deplin în realizarea acestui obiectiv, să existe o coordonare şi colaborare adecvată, toate astea în interesul cetăţenilor.

Jud. Horatius DUMBRAVA, Alexandru SERBAN, Adrian NEACSU, Cristi DANILET
Membri CSM


Aflaţi mai mult despre , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.