Judecatori verificati de Inspectia Judiciara a CSM pentru nesolutionarea cu celeritate a dosarelor
10 februarie 2012 | JURIDICE.ro

Consiliul Superior al Magistraturii a dat publicitatii joi, 9 februarie 2012, rezultatele verificărilor Inspecţiei Judiciare efectuate la unele instanţe din ţară în legătură cu cauzele care au determinat prelungirea duratei de soluţionare a dosarelor mai vechi de un an.
Astfel, „prin Hotărârea nr. 787/18.10.2011 a Secţiei pentru judecători a CSM, a fost aprobată o serie de măsuri în vederea asigurării soluţionării eficiente, în termene rezonabile, a dosarelor mai vechi de un an (fond şi apel), drept care a fost dispusă efectuarea unor verificări directe de către inspectorii Serviciului de inspecţie judiciară pentru judecători din cadrul Inspecţiei Judiciare de pe lângă Plenul CSM.
Verificările au vizat modul în care sunt respectate dispoziţiile legale cu privire la soluţionarea cu celeritate a cauzelor mai vechi de un an la judecătoriile Braşov, Constanţa, Oradea şi Zărneşti.
Controlul s-a desfăşurat în perioada 24–28 octombrie 2011 iar rezultatele verificărilor au făcut obiectul unui Raport de control, înaintat spre analiză Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, care, prin Hotărârea nr. 104/07 februarie 2012 şi-a însuşit, cu unele obiecţiuni, conţinutul acestuia, precum şi o parte din msurile propuse de inspectorii judiciari.
Atât în materie penală, cât şi civilă, concluziile verificărilor au consemnat faptul că prelungirea duratei de soluţionare a cauzelor s-a produs, deopotrivă, din motive imputabile şi alte motive neimputabile judecătoriilor supuse controlului.
Principalele motive imputabile ale instanţelor judiciare, identificate de către judecătorii-inspectori, au constat în:
- nesancţionarea atitudinii culpabile a participanţilor la procedurile judiciare;
- neaplicarea regulilor care guvernează desfăşurarea procesului civil referitoare la termenele până la care părţile pot formula cereri;
- insuficienta studiere a dosarelor şi a unor dispoziţii legale;
- acordarea unor termene nejustificat de lungi în raport cu obiectul cauzelor şi cu motivele pentru care s-a dispus amânarea judecăţii etc.
Între principalele motive neimputabile instanţelor de judecată, identificate în urma verificărilor, care au determinat prelungirea duratei procedurilor s-au numărat:
- complexitatea probatoriului care se impune a fi administrat în vederea lămuririi cauzelor, sub toate aspectele;
- comportamentul participanţilor la procedurile judiciare, care îşi exercită drepturile procedurale contrar scopului pentru care au fost instituite de lege;
- efectuarea cu mare întârziere a lucrărilor dispuse de instanţă şi calitatea necorespunzătoare a acestora, în special a expertizelor tehnice judiciare;
- numărul redus de judecători şi fluctuaţiile de personal etc.
În temeiul rezultatelor verificărilor, Secţia pentru judecători a dispus măsuri cu caracter organizatoric menite să elimine, la instanţele respective, motivele care au grevat asupra obligaţiilor de soluţionare cu celeritate a cauzelor. Măsurile vizează, între altele:
- organizarea la nivel descentralizat, de către curţile de apel Constanţa, Braşov şi Oradea, în cadrul programului de formare profesională continuă descentralizată, precum şi în cadrul întâlnirilor trimestriale a unor forme de pregătire privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală (Oradea) şi modul de aplicare a dispoziţiilor procedurale cu privire la: respectarea principiului contradictorialităţii, încuviinţarea şi administrarea probelor, îndeosebi a expertizei topografice, modificarea, precizarea şi completarea cererilor, precum şi a celorlalte dispoziţii legale în a căror aplicare s-au constat deficienţe care au determinat temporizarea procedurii la instanţele verificate;
- sesizarea ministrului Justiţiei pentru efectuarea demersurilor necesare în vederea suplimentării numărului experţilor din cadrul INEC şi al Laboratoarelor interjudeţene de expertiză criminalistică;
- instituirea măsurilor necesare pentru îmbunătăţirea managementului de caz de către fiecare judecător prin organizarea eficientă a timpului alocat studiului dosarelor;
De asemenea, Secţia pentru judecători şi-a însuşit propunerea efectuării de către Inspecţia Judiciară a unui control la Judecătoria Oradea referitor la verificarea eficienţei manageriale şi a modului de îndeplinire a atribuţiilor ce decurg din legi şi regulamente de către judecătorii cu funcţii de conducere din cadrul Judecătoriei Oradea.
Totodată, având în vedere concluziile controlului, în legătură cu nerespectarea obligaţiilor referitoare la soluţionarea cu celeritate a cauzelor, Inspecţia Judiciară de pe lângă Plenul CSM s-a sesizat din oficiu în vederea efectuării verificărilor prealabile sub aspectul săvârşirii abaterilor prevăzute de art. 99 lit. e şi h din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată cu modificările şi completările ulterioare, în cazul a 6 judecători din cadrul instanţelor controlate (3 judecători de la Judecătoria Oradea şi 3 judecători de la Judecătoria Braşov).” se arata in comunicatul CSM.