Modificari si completari aduse Codului de Procedura Fiscala
28 februarie 2012 | JURIDICE.ro, DELOITTE TAX
In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 71/30.01.2012 a fost publicata Ordonanta Guvernului nr. 2/2012 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala.
La data de 30 ianuarie 2012, Guvernul Romaniei a modificat si completat prin Ordonanta nr. 2/2012 prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
Dintre cele mai importante modificari aduse Codului de procedura fiscala mentionam urmatoarele:
– Acordul de pret in avans si solutia fiscala individuala anticipata
In ceea ce priveste acordul de pret in avans („APA”), se aduc clarificari cu privire la tranzactiile viitoare incheiate intre parti afiliate. Mai specific, tranzactiile viitoare analizate in cadrul acordurilor de pret in avans se apreciaza in functie de data depunerii cererii.
Se elimina dreptul contribuabilului la restituirea tarifului achitat pentru emiterea unui APA sau a unei solutii fiscale individuale anticipate, in cazul in care se intrerupe procedura de emitere.
Se introduce posibilitatea ca organul fiscal competent sa se deplaseze la domiciul fiscal al contribuabilului sau in alt loc stabilit de comun acord cu acesta, in vederea analizarii documentatiei si a fundamentarii proiectului de APA sau de
solutie fiscala individuala anticipata. O procedura in acest sens va fi aprobata in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante.
Ordonanta prevede prezentarea de catre autoritatile fiscale contribuabilului a proiectului APA sau solutiei fiscale individuale anticipate, acordandu-i acestuia posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere. De asemenea, sunt mentionate termenele si conditiile in care acesta isi poate exprima punctul de vedere. In acest sens, contribuabilul are la dispozitie 60 de zile lucratoare de la data solicitarii clarificarilor necesare ori de la data comunicarii proiectului de APA sau de solutie fiscala individuala anticipata.
– Dosarul tranzactiei
Se introduce o noua obligatie contribuabililor, si anume de a intocmi si prezenta la solicitarea autoritatilor fiscale un „dosar al tranzactiei”. Acesta este solicitat in situatia in care tranzactia este incheiata cu persoane, atat independente cat si afiliate, situate in state in care nu exista un instrument juridic in baza caruia sa poata fi realizat schimbul de informatii.
Continutul dosarului tranzactiei se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care se va emite in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
– Dosarul preturilor de transfer
Potrivit completarilor aduse de ordonanta, conditiile in care dosarul preturilor de transfer poate fi solicitat vor fi clarificate
prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Acest ordin urmeaza sa fie emis in termen in 30
de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei.
– Procedura amiabila in cazul conventiilor de evitare/eliminare a dublei impuneri
In baza prevederilor conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri, contribuabilul rezident in Romania care considera ca impozitarea in celalalt stat contractant nu este conforma cu prevederile conventiei ori acordului respectiv, poate solicita Agentiei Nationale de Administrare Fiscala initierea procedurii amiabile. De asemenea, procedura amiabila se poate
realiza si la solicitarea autoritatii competente dintr-un alt stat contractant.
– Procedura pentru eliminarea dublei impuneri intre personale afiliate romane
Conform acestei proceduri, in cazul tranzactiilor intre persoane romane afiliate, ajustarea veniturilor sau a cheltuielilor uneia dintre persoanele afiliate efectuate de organul fiscal competent este opozabila si organului fiscal competent pentru administrarea creantelor celeilalte persoane afiliate.
Ajustarea este stabilita prin emiterea unei decizii de ajustare care se comunica atat contribuabililor subiect al ajustarii, cat si organului fiscal competent pentru administrarea creantelor datorate de persoana afiliata romana.
De asemenea, se prevede ca ajustarea este opozabila organului fiscal competent pentru administrarea creantelor datorate
de persoana romana afiliata numai daca decizia de ajustare este definitiva in sistemul cailor administrative si judiciare
de atac.
Totodata, in scopul eliminarii dublei impuneri ca urmare a ajustarii veniturilor sau cheltuielilor, persoana afiliata a contribuabilului care este subiect al ajustarii poate corecta, corespunzator deciziei de ajustare, declaratia fiscala
aferenta perioadei fiscale in care s-a desfasurat respectiva tranzactie.
– Cooperarea administrativa in domeniul fiscal intre statele membre
Noul titlu VII introdus in Codul de procedura fiscala al Romaniei stabileste normele si procedurile potrivit carora Romania va coopera cu celelalte state membre in vederea realizarii unui schimb de informatii relevant pentru administrarea si aplicarea legilor interne ale statelor membre in privinta taxelor si impozitelor. Acest titlu intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2013, cu exceptia prevederilor privind schimbul spontan de informatii (art.109 indice 13), care se aplica incepand cu 1 ianuarie 2015.
– Raspunderea solidara
Reprezentantul legal al contribuabilului va raspunde solidar cu contribuabilul supus procedurii de executare silita si in cazul in care declara cu rea-credinta bancii-tert poprit, ca acesta din urma nu detine alte disponibilitati banesti pentru efectuarea platilor drepturilor salariale si ale impozitelor cu retinere la sursa aferente.
– Domiciliul fiscal
Organul fiscal va putea sa emita din oficiu decizia de modificare a domiciliului fiscal ori de cate ori constata ca domiciliul fiscal este diferit de domiciliul sau sediul social, iar contribuabilul nu a depus cerere de modificare a domiciliului fiscal. Data
schimbarii domiciliului fiscal va fi data comunicarii deciziei de modificare a domiciliului fiscal.
– Comunicarea actului administrativ fiscal
Actul administrativ-fiscal va putea fi comunicat contribuabilului/imputernicitului acestuia prin remiterea lui sub semnatura
sau prin posta. Daca un contribuabil solicita expres, comunicarea actului administrativ-fiscal se va putea face si prin fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanta. In cazul in care niciuna din metodele de mai sus nu a fost posibila comunicarea actului se va face prin publicitate.
– Solicitarea atribuirii codului de identificare fiscala pentru nerezidentii persoane juridice
S-a introdus posibilitatea platitorului de venit de a solicita organului fiscal atribuirea codului de identificare fiscala
contribuabililor nerezidenti – persoane juridice, care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, impozitul retinut fiind final.
– Accesul contribuabililor la informatii
Contribuabilii au acces la informatiile din evidenta creantelor fiscale printr-o procedura aprobata prin ordin al Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Certificatul de atestare fiscala
Orice persoana care detine parti sociale la o societate comerciala va putea solicita eliberarea unui certificat de atestare
fiscala al societatii.
– Restituiri de sume
Sumele incasate prin poprire in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea se restituie din oficiu de
catre organul fiscal in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data incasarii.
– Ridicarea popririi asupra conturilor bancare
Organul de executare va ridica poprirea bancara pentru sumele care depasesc cuantumul creantelor inscrise in adresa
de infiintare a popririi in situatia in care, din informatiile comunicate de banci rezulta ca sumele indisponibilizate in
favoarea organului de executare acopera creantele fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi si sunt indeplinite
conditiile pentru realizarea creantei. De asemenea ridicarea popririi se va dispune si in situatia in care organul de executare
constata ca poprirea a ramas fara obiect.
– Limitele sumelor indisponibilizate in cazul procedurii de poprire a conturilor
Sumele existente in conturile debitorului precum si cele viitoare provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si in
valuta sunt indisponibilizate doar in limita sumei necesare pentru realizarea obligatiei ce se executa silit potrivit adresei de infiintare a popririi. Din momentul indisponibilizarii acestor sume banca nu va proceda la nicio operatiune privind contul clientului cu exceptia sumelor necesare platii drepturilor salariale, inclusiv a impozitelor a contributiilor aferente acestora, retinute la sursa, daca, potrivit declaratiei pe propria raspundere a debitorului sau reprezentantului sau legal, rezulta ca
debitorul nu detine alte disponibilitati banesti.
Ordonanta de Guvern nr. 2/2012 a intrat in vigoare la data de 2 februarie 2012.
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro